• محسن زنگنه نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تصویب لایحه الزامات بودجه را پایان بی‌انضباطی قانونی دانست.

  • طرح رویش وزیر اقتصاد برای جذب ۷۰ میلیارد دلار سرمایه پنهان مردم نقد شد؛ عدم تخصص سازمان خصوصی‌سازی در IPO، ناتوانی دولت در مولدسازی دارایی‌های خود، فقدان تحلیل ریسک (APM/ISO31000)، ابهام اوراق مرابحه ارزی و عدم استفاده از ابزارهای موجود (صکوک استصناع، AMC) از اشکالات اصلی است.

  • نبی‌الله محمدی نماینده مجلس هشدار داد بودجه ۱۴۰۵ با کسری جبرانی از طریق افزایش نقدینگی، تورم و گرانی را تشدید می‌کند؛ لایحه باید معیشت‌محور، کارشناسی و مبتنی بر انضباط مالی دولت و ارتقای بهره‌وری باشد نه اتکا به جیب مردم.

  • هیئت وزیران آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی را ابلاغ کرد که مرکز مبادله ارز و طلای ایران را به عنوان ارائه‌دهنده خدمات ارزی رسمی تثبیت و بر رویکرد ریسک‌محور، هماهنگی نهادی و شفاف‌سازی معاملات ارزی با شناسایی مشتریان و گزارش مشکوک تاکید دارد.

  • اجماع لندن به عنوان نسل سوم رویکردهای توسعه پس از واشنگتن (بازارگرا) و پکن (دولت‌محور)، بر ترکیب دولت توانمند با بازار کارآمد، پایداری زیست‌محیطی و سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی تمرکز دارد تا رشد پایدار اقتصادهای نوظهور را تضمین کند.

  • بررسی سه دهه بازار کار ایران نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون ثبات و تحت تاثیر شوک‌های خارجی مانند تحریم‌ها و تورم، منجر به کاهش مشارکت اقتصادی به ۴۰.۷ درصد، بیکاری بالای جوانان (۲۱.۹ درصد) و شکاف جنسیتی عمیق شده؛ تنها دوره خاتمی با ثبات کلان بهبود اشتغال را رقم زد.

  • وزیر اقتصاد اعلام کرد برنامه‌های کوتاه‌مدت با عرضه کالاهای اساسی و بلندمدت با کنترل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها برای کاهش قابل توجه نرخ تورم در سال آینده اجرا می‌شود و کمیته پایش برنامه هفتم بر بیش از ۱۵۰ پروژه نظارت دارد.

  • معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد تنظیم‌گری پرداخت براساس عملکرد کارکنان دستگاه‌های اجرایی با دستور رئیس‌جمهور و مصوبه هیئت وزیران آغاز شده تا حقوق پرداختی وابسته به عملکرد کارکنان باشد و هیچ دستگاهی اجازه پرداخت خارج از چارچوب قانونی ندارد.

  • اجماع پکن به عنوان الگوی توسعه چینی در مقابل اجماع واشنگتن، بر نقش محوری دولت مقتدر، نوآوری بومی، آزادسازی تدریجی و توازن اجتماعی-اقتصادی تاکید دارد که طی سه دهه رشد خیره‌کننده چین را رقم زده و الگویی برای کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد.

  • حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان برجسته، در بررسی دلایل ناکامی توسعه اقتصادی در ایران، به چرخه‌های کوتاه‌مدت سیاستی، فقدان نهادهای پشتیبان، نبود ثبات نهادی، وجود نهادهای موازی قدرت و غفلت از ظرفیت‌های بومی اشاره کرده که مانع اجرای اصلاحات پایدار شده‌اند.

وب گردی