مطالبه ۴میلیون راننده؛ تصمیم سخت در راه است
جهان صنعت– نبود شفافیت، وضعیت مبهم بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی و تبعات مداخله شتابزده دولت در اکوسیستم پلتفرمهای خدماتی با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یک کارشناس مسائل اقتصادی، در یک برنامه رادیویی با اشاره به ایجاد و توسعه پلتفرمهای تاکسی اینترنتی در ایران بدون حضور گسترده دولت گفت: ورود عجولانه سیاستگذار میتواند ارزشافزوده این پلتفرمها در زندگی مردم را کاهش دهد.
فرشاد فاطمی تعیین ماهیت رابطه میان راننده و پلتفرم را یکی از چالشهای اساسی دانست. به گفته او، اگر رانندگان کارمند تلقی شوند، ساختار هزینهای و نظام بیمه در کشور با بار مالی سنگینی مواجه خواهد شد. این کارشناس پیشنهاد کرد: مدل بیمهای خویشفرما براساس ساعات کار مبنا قرار گیرد تا انعطافپذیری سکوها حفظ شود. فاطمی همچنین از نبود شفافیت درآمدی انتقاد کرد و گفت که برخی رانندگان معتقدند کمیسیون واقعی پلتفرمها در ایران بالاتر از اعلام رسمی و نزدیک به ۳۵درصد است؛ رقمی که بسیار بالاتر از استاندارد جهانی ۱۵ تا ۲۵درصدی است. او پیشنهاد داد: نهادهای دانشگاهی مستقل با دسترسی دادهای، ساختار واقعی کمیسیون را تحلیل کنند.
بیمه رانندگان؛ مطالبهای که کسی پاسخ نمیدهد
رییس انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی استان قم، نیز در ادامه برنامه تاکید کرد: بیمه تامین اجتماعی اساسیترین دغدغه رانندگان است؛ کسانی که شبانهروز فعالیت میکنند اما امنیت شغلی ندارند. به گفته امید محبی نبود شفافیت هویتی برخی مسافران نیز رانندگان را دچار ناامنی و بیاعتمادی میکند. وی تصریح کرد: قیمتگذاری و سازوکار فعالیت راننده کاملا توسط پلتفرم تعیین میشود بنابراین این رابطه کارگر و کارفرماست و باید رسمیت یابد. او با اشاره به قرار گرفتن مطالبه بیمه رانندگان روی میز مجلس گفت: سرنوشت چند میلیون راننده اینترنتی در انتظار تصمیم نمایندگان است.
شفافیت مالی؛ کابوس پلتفرمها یا شرط بقا؟
رییس اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی نیز با هشدار نسبت به فشارهای ساختاری بر اقتصاد دیجیتال گفت: وقتی حتی سازمان مالیاتی از میزان فروش این پلتفرمها بیاطلاع است، نمیتوان انتظار نظارت صحیح داشت. رضا الفتنسب بر ضرورت تعیین تکلیف مدل بیمه رانندگان تاکید کرد و هشدار داد: مداخلههای سنگین ممکن است فرصت ایجاد شده توسط اقتصاد دیجیتال را از بین ببرد.
اقتصاد دیجیتال نیازمند تعادلسازی است
سخنگوی شورای ملی رقابت با اشاره به اختلافات موجود در این حوزه گفت: صلاحیت شورای رقابت تنها زمانی است که رفتار ضدرقابتی رخ دهد و برخی مطالبات خارج از حوزه وظایف این نهاد است. سپهر دادجوی توکلی تاکید کرد: شفافیت به ضرر شرکتها نیست و باید برای آن فضای امن ایجاد شود تا حقوق مردم و رانندگان نیز حفظ شود.
مجلس در برابر آزمون یک مطالبه ملی
برآیند این گفتوگوها نشان میدهد رانندگان تاکسیهای اینترنتی از یکسو بیمه و امنیت شغلی میخواهند و از سوی دیگر کارشناسان نسبت به مداخلات سنگین دولت هشدار میدهند. اکوسیستم سکوهای دیجیتال اکنون در نقطه حساسی قرار دارد؛ تصمیمگیری شتابزده میتواند آن را تضعیف کند و تعلل نیز نارضایتی اجتماعی را تشدید خواهد کرد.
منبع: ایسنا
