مرگ در جاده
جهان صنعت- هرروز صدها زندگی در جادههای ایران از دست میرود؛ خیابانها و بزرگراههایی که قرار بود مسیر حرکت باشند، تبدیل شدهاند به صحنهای برای تراژدیهای بیپایان. سالانه بیش از ۱۷هزار نفر در این مسیرها جانشان را از دست میدهند؛ رقمی که حتی از برخی میدانهای جنگ هم بیشتر است.
سازمان پزشکی قانونی کشور در آخرین آمار جانباختگان تصادفات اعلام کرده است که در نیمه نخست سالجاری ۱۰هزار و ۴۱۴نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. آمار کشتهشدگان تصادفاتی که توسط پزشکی قانونی کشور اعلام شده، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۰هزار و ۸۲ نفر)، ۳/۳درصد رشد داشته است.
تهران، فارس و خراسانرضوی؛ ۳ استان در صدر آمار فوتی در تصادفات
در نیمه نخست سال، استانهای تهران با ۸۵۶، فارس با ۸۰۳ و خراسانرضوی با ۷۳۳فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۱۰۶، کهگیلویهوبویراحمد با ۱۲۰ و قم با ۱۴۲فوتی کمترین تعداد تلفات را داشتهاند.
پیش از ۲۰۰هزار مصدوم در نیمه نخست امسال
در نیمه نخست امسال ۲۰۲هزار و ۱۴۵مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکیقانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(۱۹۹هزار و ۸۴۱نفر)، ۲/۱درصد بیشتر شده است.
سازمان پزشکی قانونی کشور در آخرین آمار جانباختگان تصادفات اعلام کرده است که در نیمه نخست سالجاری ۱۰هزار و ۴۱۴نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. همچنین در نیمه نخست امسال ۲۰۲هزار و ۱۴۵مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکیقانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۹هزار و ۸۴۱ نفر)، ۲/۱درصد بیشتر شده است.
آمار این تصادفات و جانباختنها نشاندهنده از دست دادن عزیزانی است که میتوانستند باز هم زندگی کنند و فعال باشند بهطوریکه به گفته سردار حسینی عمدتا سن کسانی که در تصادفات جان خودشان را از دست میدهند، در سالهای مولد بودن و فعال بودنشان است. سنینی بین ۲۵ الی ۳۸سال بیشترین قربانیان سوانح ترافیکی هستند.
وی همچنین بیان داشت که وقتی از مقولهای بهعنوان حملونقل و ترافیک بحث میکنیم باید بدانیم که بیتوجهی به این حوزه سالانه نزدیک به ۷درصد از تولید ناخالص ما را از بین میبرد.
براساس آمارهای سازمان پزشکیقانونی کشور در نیمه نخست امسال متاسفانه ۷/۴۹درصد از متوفیات حوادث رانندگی را نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۳۹ سال تشکیل داده است. در این مدت افراد بالای ۶۰ سال، ۵/۱۹درصد و افراد ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۴درصد از کل تلفات را به خود اختصاص دادهاند.
خودروهای بیکیفیت؛ مرگ روی چرخها
فقط اما جاده نیست که میکُشد. خودروهای داخلی با قیمتهای نجومی و کیفیتی فرسوده، سهم بزرگی در این آمار تلخ دارند.
درحالیکه خودروسازان جهان بهسمت ایمنی هوشمند، ترمز خودکار، کنترل پایداری و کیسههوای جانبی رفتهاند، در ایران هنوز خودروهایی تولید میشود که در تست تصادف حتی نمره قبولی هم نمیگیرند. در یک تصادف مشابه بین دو خودرو، در یکی از کشورهای اروپایی سرنشین با یک خراش از ماشین بیرون میآید اما در ایران همان برخورد به مرگ ختم میشود. کارشناسان فنی میگویند: بخش عمدهای از این فاجعه ناشی از طراحی ضعیف، استفاده از مواد اولیه بیکیفیت و نبود سیستمهای ایمنی فعال در خودروهای داخلی است؛ بدنههایی نازک، سیستم ترمز ناکارآمد، نبود کنترل پایداری الکترونیکی و ایربگهایی است که در مواردی حتی باز نمیشوند یا از کیفیت کافی برخوردار نیستند.
خودروسازان داخلی در حالی محصولات قدیمی را با تغییرات جزئی روانه بازار میکنند که در بسیاری از کشورها همان مدلها بیش از یکدهه است از خطوط تولید حذف شدهاند. در برخوردهای مشابه، خودروهای ایرانی خسارت جانی چندبرابر بیشتری
نسبت به نمونههای خارجی بر جای میگذارند. ایمنی، همچنان حلقه مفقوده در صنعتی است که بیش از نیمقرن قدمت دارد اما هنوز نتوانسته از مرحله مونتاژ فراتر برود.
جادههایی که آماده حادثههستند
زیرساختهای جادهای نیز بخش دیگری از زنجیره بحران هستند. بسیاری از محورهای مواصلاتی کشور سالهاست بدون بازسازی جدی مورد استفاده قرار میگیرند. نبود خطکشی روشن در شب، گاردریلهای شکسته، پیچهای کور، تابلوهای محو و روشنایی ناکافی در جادههای اصلی، جادههایی با انبوهی از ایرادات در کف آن، فقط بخشی از عواملی هستند که زمینه تصادف را فراهم میکنند. در بسیاری از مناطق کوهستانی یا برونشهری، نبود علائم هشدار کافی باعث میشود رانندگان در مواجهه با مسیرهای خطرناک غافلگیر شوند. شبکه جادهای کشور اگرچه از نظر طول گسترش یافته اما از نظر کیفیت و ایمنی رشد متناسبی نداشته است.
بیشتر آمار فوتی در شهریور
براساس آمارها، ماه شهریور بیشترین تعداد کشتههای تصادفات را در مقایسه با دیگر ماههای سال به خود اختصاص میدهد. شهریور امسال تلفات حوادث رانندگی به بالاترین حد خود در طول ششماهه امسال رسید و بعد از دوسال مجددا از مرز ۲۰۰۰ فوتی عبور کرد و به دوهزار و ۶۴ نفر رسید. در این ماه تعداد تلفات تصادفات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/۶درصد بیشتر شده است که از این تعداد هزار و ۶۱۹ نفر مرد و ۴۴۵ نفر زن بودند.
شهرها؛ صحنه تصادفهای خاموش
تصادفات شهری نیز سهم بزرگی از آمار تلفات را به خود اختصاص داده است. در کلانشهرها ترافیک سنگین، خستگی رانندگان، بیتوجهی به چراغها و سرعت غیرمجاز از عوامل اصلی برخوردهای مرگبار محسوب میشوند. در خیابانها، موتورسیکلتها بخش قابلتوجهی از قربانیان را تشکیل میدهند؛ رانندگانی که اغلب بدون کلاه ایمنی و با رفتارهای پرخطر در میان خودروها حرکت میکنند. نبود نظارت موثر، کمبود آموزش همگانی و ضعف در فرهنگ رانندگی، از شهر تا جاده، یک زنجیره رفتاری ناسالم را شکل داده است.
رشد ۳/۸درصدی تلفات تصادفات درونشهری
در نیمه نخست سالجاری، ۲هزار و ۵۸۹نفر در تصادفات درونشهری جان خود را از دست دادند درحالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲هزار و ۳۹۰ نفر بوده است و در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۳/۸درصدی تلفات تصادفات درونشهری هستیم. طبق آمارها میزان تلفات حوادث رانندگی در محورهای درونشهری طی سال گذشته ۴هزار و ۷۵۹ نفر بوده که نسبتبه سال قبل از آن ۵/۳درصد کاهش داشته است.
منبع: ایسنا
