کارشناس ترانزیت ریلی تصریح کرد:

پیامدهای اتصال کریدور ریلی اسلام‌آباد‌-تهران- استانبول به طرح‌های بزرگ اوراسیا

گروه مسکن
کدخبر: 579167
یک کارشناس ترانزیت ریلی از ازسرگیری کریدور ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول تا پایان سال ۲۰۲۵ خبر داد و تأکید کرد که ایران بار دیگر در محور ترانزیت شرق و غرب قرار می‌گیرد.
پیامدهای اتصال کریدور ریلی اسلام‌آباد‌-تهران- استانبول به طرح‌های بزرگ اوراسیا

جهان صنعت – یک کارشناس ترانزیت ریلی با اشاره به ازسرگیری کریدور ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول تا پایان سال۲۰۲۵ گفت که ایران بار دیگر در محور ترانزیت شرق و غرب قرار می‌گیرد.

محمدمهدی کریمی‌قهی اظهار کرد: این مسیر ۶۵۰۰‌کیلومتری می‌تواند نقشه تجارت منطقه را متحول کند. درحالی‌که تلاش کشورهای منطقه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی افزایش‌یافته ایران در آستانه ایفای نقشی کلیدی در احیای یکی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی اوراسیا قرار دارد.

او افزود: ترکیه و پاکستان پس از ماه‌ها مذاکره اعلام کردند که قصد دارند تا پایان سال۲۰۲۵ کریدور ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول (ITI) را دوباره فعال کنند؛ پروژه‌ای که از آن به‌عنوان «ریل وحدت کشورهای مسلمان» یاد می‌شود و ایران محور اصلی آن است.

کریمی‌قهی ادامه داد: این مسیر ریلی بیش از ۶۵۰۰کیلومتر طول دارد و قرار است پایتخت پاکستان را از طریق زاهدان، تهران و مرز رازی در آذربایجان غربی به استانبول متصل کند. آخرین حرکت این قطار به آگوست۲۰۲۲ بازمی‌گردد اما مشکلات فنی، تاخیر در گمرکات و آسیب زیرساخت‌ها بر اثر سیلاب‌های گسترده باعث توقف آن شد. اکنون با توافق جدید سه کشور این خط تا پایان دسامبر‌۲۰۲۵ دوباره فعال خواهد شد.

او با استناد به اظهارات «محمد حنیف عباسی»، وزیر راه‌آهن پاکستان گفت: مذاکرات فنی و اجرایی با ترکیه و ایران در مراحل نهایی قرار دارد و فعال‌سازی دوباره این خط نه‌تنها به توسعه تجارت میان سه‌کشور کمک کرده بلکه ظرفیت جابه‌جایی کالا میان جنوب آسیا و اروپا را نیز افزایش می‌دهد.

این کارشناس ترانزیت ریلی بیان کرد: ایران در مسیر این کریدور نقش بی‌بدیلی دارد. قطار ITI پس از عبور از شرق ایران وارد زاهدان شده و از آنجا به تهران و سپس تبریز و مرز رازی می‌رسد؛ نقطه‌ای که شبکه ریلی ایران را به مسیر ترکیه متصل می‌کند.

کریمی‌قهی تاکید کرد: مسوولان شرکت راه‌آهن ایران اعلام کردند که زیرساخت‌های لازم در مسیرهای زاهدان‌-تهران‌-تبریز بازسازی و آماده عبور محموله‌های ترانزیتی شده است. اتصال این کریدور با طرح‌های بزرگ اوراسیا مانند کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) و پروژه ۶۰میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) ایران را به گره‌ای کلیدی در شبکه ترانزیت اوراسیا تبدیل می‌کند.

او ادامه داد: کارشناسان معتقدند که با بهره‌برداری کامل از مسیر ITI زمان حمل‌ونقل بین اسلام‌آباد و استانبول به حدود ۱۰تا۱۲‌روز کاهش خواهد یافت؛ رقمی که نسبت به مسیرهای دریایی سنتی بسیار سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این کارشناس ترانزیت ریلی یادآور شد: احیای این مسیر تنها یک پروژه حمل‌ونقلی نبوده بلکه اقدامی ژئواکونومیک است که می‌تواند جایگاه ایران را در نقشه تجارت اوراسیا بازتعریف کند. با فعال‌شدن این خط ایران نه‌تنها به پل زمینی میان شرق و غرب تبدیل شده بلکه نقش فعالی در زنجیره تامین انرژی و کالا میان کشورهای مسلمان ایفا خواهد کرد.

کریمی‌قهی در پایان گفت: با حرکت دوباره قطار اسلام‌آباد‌-تهران‌-استانبول امیدها برای گسترش همکاری اقتصادی، افزایش ترانزیت کالا و ایجاد پیوندهای جدید میان کشورهای منطقه بیش از هر زمان دیگری زنده شده و ایران در قلب این مسیر قرار دارد.

منبع: مهر

وب گردی