پیشنهاد مدیرعامل پیشین شرکت‌ ملی ‌پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

تهاتر نفت با بنزین

گروه انرژی
کدخبر: 579156
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پیشنهاد کرد که تهاتر نفت با بنزین می‌تواند راهکار موقتی باشد.
تهاتر نفت با بنزین

جهان صنعت– مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید تهاتر نفت و بنزین می‌تواند یک راهکار موقت باشد اما باید توجه داشت که تولید نفت خام بی‌نهایت نیست و این روش نیز محدودیت‌های خود را دارد.

عباس کاظمی درباره امنیت در تولید و تامین بنزین کشور با اشاره به اینکه اخیرا بحث توسعه و ورود سی‌ان‌جی به سبد سوخت مطرح شده اظهارداشت: با این حال به دلیل قیمت پایین بنزین استقبال نمی‌شود و این در حالی است که این امکان وجود دارد که روزی ۵۰‌میلیون مترمکعب گاز به جای بنزین مصرف شود. مهم‌ترین راهکار برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح قیمت است. قیمت بنزین و سی‌ان‌جی بسیار نزدیک به هم هستند. از طرفی سی‌ان‌جی هم مسائلی دارد که دارندگان خودرو کمتر از آن استقبال می‌کنند. ازسوی دیگر باتوجه به پروژه‌های پالایشگاهی بعید است تولید بنزین تا سال آینده وارد مدار شود بنابراین باید روی دیگر حامل‌های جایگزین مثل ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی(که موجود هستند) کار کنند تا بتوانیم میزانی از ناترازی را جبران کنیم. علاوه بر آن واردات نیز حتما باید صورت گیرد.

ازسوی دیگر تعدادی از خودروهای موجود در کشور نیاز به استفاده از بنزین سوپر دارند و در غیراین صورت مشکل پیدا می‌کنند بنابراین چاره‌ای جز واردات نداریم. واردات بنزین سوپر باید با مکانیزم‌های برنامه‌هفتم‌توسعه انجام شود تا بتوانیم از خودروهای جدید بدون مشکل استفاده کنیم.

کاظمی گفت: نتوانستیم در حوزه تولید و مصرف بنزین به تعادل برسیم و در آینده مشکل حادتر نیز می‌شود. متاسفانه قیمت پایین بنزین از دو جهت چالش ایجاد کرده مثلا نرخ نفت‌ وگاز ۳۰۰تومانی را درواقع باید مجانی بدانیم و این موضوع باعث می‌شود

از یک سو مصرف‌کننده تمایل نداشته باشد خودروی کم‌مصرف یا از حمل‌ونقل عمومی استفاده کند و ازسوی دیگر هم دولت به خاطر اعمال سوبسیدی که بابت بنزین می‌دهد پولی نداشته تا بتواند زیرساخت‌ها را اصلاح کند یا واردات داشته باشد. بنابراین بحث قیمت در انرژی از دوجهت به کشور ضربه می‌زند.

به گفته وی، درصورت اصلاح قیمت بنزین هم مصرف‌کننده می‌تواند خود را مدیریت کرده و هم اینکه دولت منابعی در اختیار خواهد داشت که بتواند زیرساخت‌های تولید انرژی را کنترل، نگهداری و افزایش دهد. اکنون قیمت ۵‌هزارتومانی برای نرخ سوم بنزین مطرح بوده اما واقعیت اینکه این قیمت هم مشکل را حل نمی‌کند زیرا باتوجه به نرخ تورم نرخ‌کنونی معنا ندارد. درحالی که اگر افزایش پلکانی طبق آنچه برنامه ششم در دستورکار قرارداشت اجرا می‌شد اکنون چالشی در این حوزه نداشتیم و اوضاع سوخت مطلوب‌تر بود.

کاظمی در ادامه پیشنهاد داد که دولت باید یک برنامه بلندمدت ۱۰تا۱۵ساله برای خروج از بازار تجارت انرژی ارائه دهد. اگر دولت بتواند برنامه‌ای برای خروج از بازار تجارت انرژی ارائه دهد قیمت و بازار به تعادل خواهند رسید. وقتی دولت بخواهد هم سیاستگذار باشد و هم اینکه انرژی را تجارت کند همین وضع ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کند: در طول ۶۰سال گذشته روی بنزین و فرآورده به گونه‌ای تبلیغ شده که دولت‌ها ملاحظه منازعات اجتماعی را دارند و با ادامه این روند نمی‌توانند زیرساخت‌های انرژی مثل برق و پالایشگاه را نیز توسعه دهند چون منابع عظیم وجود نداشته و درواقع مصرف‌کننده نیز هیچ منبعی برای کنترل مصرف ندارد.

به گفته او انرژی در ایران در لبه امنیت حرکت می‌کند. حتی اگر مصرف متوسط ۱۳۰‌میلیون لیتری بنزین به ۳۰‌میلیون لیتر در روز برسد هم باید قیمت اصلاح شود تا به شرایط پایدار در این حوزه برسیم. نرخ بنزین نه یک‌شبه و نه با شوک قابل اصلاح نیست. روش پلکانی مطلوب بود و ساختارها نیز می‌توانستند خود را تنظیم کنند. مثلا مردم می‌دانستند سال آینده ۲۰‌درصد بنزین یا برق یا نفت‌گاز گران می‌شود و خود را با آن همسو می‌کردند. این پروژه از برنامه ششم در دستورکار بود اما نماینده‌های مجلس هفتم آن را باعنوان هدیه مجلس به ملت متوقف کردند تا به شرایط امروز رسیدیم که باید حجم سنگینی از سوبسید توزیع کنیم و این درحالی است که در نظر داریم رشد ۸‌درصدی را اجرایی کنیم. آیا با این حجم از مصرف حامل‌های انرژی در بخش غیرمولد این امکان وجود دارد؟ اگر برنامه رشد ۸‌درصدی اقتصاد است باید در بخش نیروگاهی و پالایشی هم رشد ۸‌درصدی داشته باشیم که باتوجه به عدم وجود اعتبار این امکان وجود ندارد.

کاظمی درباره امکان تهاتر نفت و بنزین باتوجه به چالش در فروش نفت اظهار داشت: تهاتر نفت و بنزین می‌تواند یک راهکار موقت باشد اما باید توجه داشت که تولید نفت خام بی‌نهایت نیست و این روش نیز محدودیت‌های خود را دارد. باتوجه به چالش‌های موجود در زمینه تولید و تامین بنزین به نظر می‌رسد که دولت باید به‌طور جدی به فکر راهکارهای بلندمدت برای بهبود وضعیت باشد. افزایش قیمت بنزین به‌صورت پلکانی و توسعه استفاده از حامل‌های جایگزین مانند سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی می‌تواند به کاهش ناترازی در این حوزه کمک کند.

منبع: ایلنا

وب گردی