عربستان مقصد محبوب فولادسازان چینی شد
جهان صنعت– در پی صادرات تهاجمی فولاد چین و افزایش تعرفه واردات بازارهای هدف به دلیل حمایت از تولید داخل، فولادسازان چینی به کشورهایی متمایل شدهاند که محدودیت کمتری برای ورود محصولات فولادی آنها دارند، عربستان بارزترین نمونه این کشورهاست.
با جود شکلگیری موج فزاینده حمایت از تولید داخلی در بازارهای فولاد چین فولادسازان این کشور همچنان به صادرات ادامه میدهند و با تثبیت تقاضا در جنوب شرقی آسیا و ایجاد بازارهای جدید در خاورمیانه کاهش تقاضای بازارهای پیشین را جبران میکنند.
در سال۲۰۲۵ عربستان سعودی به مقصد محبوب فولادسازان چینی تبدیل شده و براساس دادههای گمرک چین در ۹ماه نخست سال۲۰۲۵، فولادسازان این کشور صادرات به عربستان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱درصد افزایش دادند و به ۸/۴میلیون تن رساندند. این بزرگترین جهش در بازارهای عمده فولاد به شمار میآید.
صادرات محصولات طویل از چین به عربستان سعودی در سال۲۰۲۵
نسبت به سال۲۰۲۴ تقریبا دو برابر شده و عرضه محصولات نیمهتمام بیش از ششبرابر افزایش یافته است. با این حال هنوز مشخص نیست که تقاضای این بازار جدید برای فولاد چین ادامه خواهد یافت یا خیر زیرا عربستان سعودی قصد دارد مگاپروژه ۵۰۰میلیارد دلاری شهر نئوم را رها کند و بر حوزههای دیگر متمرکز شود.
صادرات محصولات فولادی چین در ۹ماهه۲۰۲۵ علاوهبر عربستان به مقاصد فیلیپین، اندونزی و تایلند نیز رشد قابلتوجهی داشته و نسبت به مدت مشابه سال۲۰۲۴ به ترتیب ۵/۳۲درصد، ۵/۲۷درصد و ۸/۲۶درصد فولاد بیشتری به ترتیب به کشورهای یادشده صادر شده است.
در همین بازه زمانی صادرات چین به ویتنام و کرهجنوبی به ترتیب ۸/۲۴درصد و ۱/۶درصد نسبتبه سال گذشته کاهش داشته و هر دو این کشورها محدودیتهایی را بر واردات محصولات فولادی چینی اعمال کردهاند با این حال همچنان دو مورد از اصلیترین بازارهای چین به شمار میآیند.
کشورهایی که تعرفه واردات فولاد به چین را افزایش دادهاند یا قصد انجام این کار را دارند، در ۹ماه اول سال۲۰۲۵ سهمی حدود ۴۵درصدی از صادرات به چین داشتند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال۲۰۲۴، ۵۴درصد بود.
گفتنی است که شرکتهای فولادی چین صادرات را در ژانویه تا اکتبر (۱۰ماهه) ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴، ۶/۶درصد افزایش داده و به ۷۴/۹۷میلیون تن رساندهاند.
منبع: چیلان
