ایران چگونه میخواهد ۵میلیون گردشگر عراقی جذب کند؟

جهان صنعت- ایران و عراق براساس تفاهمنامهای که بهتازگی بین بخشخصوصی دو کشور امضا شده است، قصد دارند تعداد بیشتری گردشگر تبادل کنند. مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفته است که براساس این تفاهمنامه، تعداد گردشگران عراقی در سه سال باید به ۵میلیون نفر برسد. آخرین آمار این وزارتخانه حاکی از سفر ۵/۳میلیون نفر عراقی در سال به ایران است.
مسلم شجاعی در پاسخ به این پرسش که ایران با وجود نابسامانی در جذب گردشگران عراقی و فعالیت دلالها و واسطهها، چگونه میتواند به ۵میلیون گردشگر عراقی دست یابد؟ به برخی چالشها و ضرورت انجام اقداماتی در این مسیر اشاره کرد و افزود: عراق بازار یک گردشگری ایران است بنابراین باید روی آن بیش از پیش کار کرد و اگر دنبال تحقق برنامه هفتم توسعه و جذب ۱۵میلیون گردشگر ورودی هستیم، عراق بازار کلیدی به شمار میآید. برای همین برنامه بازاریابی و تبلیغاتی ایران (رودشو عراق) در سه شهر بصره، بغداد و کربلا با حضور نمایندگانی از ۵۰ آژانس گردشگری برگزار شد.
او اظهار کرد: اصلیترین موضوعی که متوجه شدیم، ضعف ارتباط بین بخشخصوصی دو کشور است، برای همین دلالها رشد میکنند و عراقیها از کانالهای غیررسمی وارد میشوند و ایرانیها همکاران خود را در عراق نمیشناسند و بالعکس. یکی از فواید برگزاری این رودشو، برقراری این ارتباط بود که خیلی کمک میکند. قرارداد همکاری نیز بین بخشخصوصی ایران و عراق برای جذب گردشگر امضا شد. مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: دستاورد دیگر سفر هیات گردشگری ایران به عراق مذاکره با معاون گردشگری وزارت گردشگری، فرهنگ و آثار باستانی عراق بود و برای برگزاری نشستهای کمیته فنی و امضا سند اجرایی، مقدماتی فراهم شد. شجاعی با اشاره به شناسایی برخی مشکلات جذب گردشگر از عراق در این سفر اظهار کرد: اگر بخواهیم ۵میلیون گردشگر را در سه سال جذب کنیم، حتما باید پروازها بین دو کشور افزایش یابد یعنی علاوهبر ۳۰۰پرواز هفتگی باید پروازهای بیشتری بین شهرهای بیشتر ایران برقرار شود.او ادامه داد: باید ورود گردشگر عراقی با خودرو تعیینتکلیف شود. در این سفر نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همراه هیات گردشگری ایران بود و با نمایندگیهای مربوطه در عراق صحبت کرد. شرکتهای عراقی با این کانون در ایران آشنا شدند. ما امیدواریم تعداد ۲هزار خودرویی که از بخش عربنشین عراق وارد خوزستان میشوند، بیشتر شود. برای رسیدن به ۵میلیون گردشگر عراقی لازم است که روی این موضوع بیشتر کار کنیم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی با تاکید بر ضرورت تقویت خط دریایی ایران و عراق اظهار کرد: درحال حاضر یک خط دریایی از بندر خرمشهر به بندر بصره برقرار است که هفتگی یک کشتی با ظرفیت ۲۵۰هزار نفر در این مسیر حرکت میکند. برای رسیدن به ۵میلیون گردشگر لازم است تردد روزانه کشتیها در این مسیر افزایش یابد. باید مجوزهای تردد بیشتر گرفته شود. مساله سوخت آنها باید حل شود و سوخت یارانهای به کشتیها اختصاص یابد. تسهیلات داده شود تا سرمایهگذار بتواند کشتیهای متناسب بیشتری وارد کند. سواحل لایروبی شود.
شجاعی ساماندهی و غالبتر کردن خدمات در مرزهای زمینی را اقدام ضروری دیگری برای دستیابی به ۵میلیون گردشگر عراقی برشمرد و افزود: در پایانه مرزی زمینی، مکث مسافر باید کمتر و خدمات یکپارچه و غالب شود. عراقیها میگویند نمیتوانند بیمارستانهای ایران را پیدا کنند. یک دلیل آن حضور نداشتن نمایندگان آژانسها و بیمارستانها در مرز بوده که عامل فعالیت پررنگتر دلالها شده است. اگر بتوانیم در پایانه تسهیلاتی ایجاد کنیم تا عراقیها اطلاعات بیمارستانهای معتبر را بهدست بیاورند یا در عراق مراکز درمان از راه دور ایجاد شود، میتوان عراقیها را نظاممندشدهتر وارد ایران کرد.
او ادامه داد: هدف دیگر این است که از آبادان و اهواز پرواز به سایر شهرهای دیگر ایران افزایش یابد تا دسترسی گردشگر عراقی به شهرهای دیگر ایران آسانتر شود.
مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی حمایت از سرمایهگذار عراقی و برگزاری تورهای آشناسازی را از دیگر اقدامات ضروری دیگری برشمرد و گفت که سعی میشود در اینباره حمایت دولت جلب شود.
شجاعی درباره طرح پیشنهادیی برای سفر اینفلوئنسرهای عراقی به ایران توضیح داد: شبکه اجتماعی اصلی عراقیها فیسبوک است. ما از آنها خواستم افراد شاخص و موثر خود را برای سفر به ایران معرفی کرده و دعوت کردیم در نمایشگاه گردشگری ایران که در بهمنماه برگزار میشود، شرکت کنند.
مدیرکل دفتر بازاریابی و گردشگری خارجی اصلیترین دستاورد رودشوی ایران در عراق، شکلگیری ارتباط بین بخش حرفهای صنعت گردشگری ایران و عراق دانست و اظهار کرد: «بخش بزرگی از بازار عراق در اختیار واسطهها بوده است، ما امیدواریم ارتباطی که بین حرفهایهای گردشگری دو کشور شکلگرفته، گام آغازین و جدی برای ورود هدفمند به بازار گردشگری عراق باشد.»
در نهایت باید در نظر داشت که هدفگذاری جذب ۵میلیون گردشگر عراقی در طول سه سال، اگرچه بلندپروازانه به نظر میرسد اما با مجموعهای از اقدامات راهبردی میتواند به واقعیتی قابل تحقق تبدیل شود. عراق بهعنوان بزرگترین بازار گردشگری ورودی ایران، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد؛ ظرفیتی که تاکنون بهدرستی به آن پرداخته نشده و در بسیاری مواقع توسط واسطهها و دلالان غیررسمی مدیریت شده است.
با این حال رسیدن به عدد ۵میلیون گردشگر نیازمند بسترسازی جدی در چند محور کلیدی است؛ نخست، افزایش زیرساختهای حملونقل هوایی و زمینی، توسعه مسیرهای پروازی بین شهرهای دو کشور، تعیینتکلیف ورود با خودروهای شخصی و ارتقای خطوط دریایی بهویژه در مسیر خرمشهر- بصره. دوم، ساماندهی به مرزهای زمینی و کاهش نقش واسطهها از طریق حضور مستقیم آژانسها، بیمارستانها و اطلاعرسانی رسمی در پایانههای مرزی. سوم، ایجاد کمپینهای تبلیغاتی موثر در پلتفرمهای بومی عراق مانند فیسبوک و دعوت از چهرههای شاخص شبکههای اجتماعی برای آشنایی مستقیم با جاذبههای ایران.
حمایت از سرمایهگذاران عراقی، برگزاری تورهای آشناسازی و توجه به خواستههای واقعی گردشگران عراقی از دیگر اقداماتی است که باید به صورت جدی دنبال شود. دستیابی به بازار هدف مستلزم نگاهی فراتر از شعار و حرکت در مسیر عملگرایی و برنامهریزی دقیق است. رودشوی اخیر آغاز یک حرکت هدفمند بود اما ادامه مسیر، به همافزایی نهادها، اراده دولت و نقشآفرینی فعال بخشخصوصی وابسته است.
منبع: ایسنا