عضو کمیسیون عمران مجلس:

کاهش ۵۰‌درصدی ناوگان اتوبوس کشور در دهه‌های اخیر

گروه مسکن
کدخبر: 543206
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از قیمت بالای اتوبوس که صرفه اقتصادی ندارد، خواستار تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و آزادسازی واردات خودروهای حمل‌ونقل عمومی شد.
کاهش ۵۰‌درصدی ناوگان اتوبوس کشور در دهه‌های اخیر

جهان صنعت– عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قیمت ۲۵‌میلیاردی اتوبوس گفت: این رقم صرفه اقتصادی ندارد و باعث شده طی دهه‌ اخیر بسیاری از اتوبوس‌ها به‌ دلیل نبود توجیه مالی از چرخه خدمات‌رسانی خارج شوند.

مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، اظهار کرد: چه در حوزه تولید داخل و چه واردات، باید تامین اتوبوس و کشنده‌ها با جدیت پیگیری شود. متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت در بخش خودروهای تجاری هستیم که این امر به‌دلیل انحصار و نبود حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی است.

او افزود: برخی خودروسازان داخلی با وجود عدم حمایت، در حال تولید خودروهای باکیفیت هستند. در صورت حمایت مشابه با خودروسازی سبک، قطعا عملکرد موفق‌تری خواهند داشت. در دهه گذشته تعداد کارت‌های هوشمند فعال ناوگان اتوبوس از ۱۴هزار و ۵۰۰ به ۷‌‌هزار و ۵۰۰‌کاهش یافته است که دلیل آن فرسودگی و نبود صرفه اقتصادی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدمات‌رسانی شده است. با توجه به شرایط حساس کشور، آماده‌ایم اصلاح قانون مدیریت حمل‌ونقل و سوخت را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهیم.

او افزود: تامین مالی نوسازی ناوگان، چه در بخش کشنده و چه اتوبوس، از طریق منابع مختلف مدنظر قرار گرفته که ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، در کمتر از پنج سال بازگشت سرمایه خواهد داشت. متاسفانه تاکنون منابع این بخش تامین نشده است.

یوسفی درباره واردات اتوبوس اظهار کرد: در مواد ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده در بخش حمل‌ونقل عمومی داده شده است. واردات باید آزاد و بدون انحصار باشد تا هم کیفیت افزایش یابد و هم قیمت کاهش پیدا کند.

او افزود: در هفته گذشته جلساتی با وزارت صمت، وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار شده است تا آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین و اجرا شود. این اجازه باید به اشخاص حقیقی، شرکت‌های حمل‌ونقلی و تعاونی‌ها داده شود تا در مسیر رقابت‌پذیری گام برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، نباید هزینه تلقی شود، بلکه سرمایه‌گذاری در کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت است. باید فعل خواستن را در این مسیر صرف کرد.

وب گردی