جهان‌صنعت از تحول در توریسم با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار گزارش می‌دهد:

اتصال جنوب شرقی به چرخه گردشگری

گروه فرهنگ و گردشگری
کدخبر: 542760
پروژه راه‌آهن چابهار با هدف تحول در گردشگری و اقتصاد جنوب شرقی ایران در حال اجراست و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
اتصال جنوب شرقی به چرخه گردشگری

جهان صنعت– پروژه راه‌آهن چابهار قرار است گردشگری و اقتصاد جنوب شرقی ایران را متحول کند و زمینه‌ای برای رشد و تقویت مواصلات منطقه‌ای باشد.
این راه‌آهن بخشی از یک تلاش ملی برای تقویت زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی در منطقه است. این طرح بر پتانسیل راه‌آهن برای ایجاد تغییرات مثبت در این منطقه توسعه نیافته، به ویژه در زمینه گردشگری، اشتغال و تجارت متمرکز است.
در همین راستا به تازگی استاندار سیستان‌وبلوچستان بر اهمیت راه‌آهن چابهار تاکید کرده و آن را مسیری حیاتی برای اتصال
جنوب شرقی ایران به صنعت گردشگری و اقتصاد ملی توصیف کرده است.

استاندار در بازدید خود از پروژه‌های ریلی چابهار خاطرنشان کرد که راه‌آهن‌های امتداد ساحل دریای عمان چیزی بیش از تسهیل حمل‌ونقل هستند. آنها به عنوان مجرایی برای گردشگران، سرمایه‌گذاری‌ها و رشد اقتصادی عمل می‌کنند و به ورود سرمایه بسیار مورد نیاز به جنوب شرقی کشور کمک می‌کنند. او این پروژه را پلی توصیف کرد که ارتباط را تقویت و مسیری برای توسعه پایدار فراهم می‌کند.

تبدیل جنوب شرقی کشور به مقصد گردشگری

به گفته منصور بیجار، استاندار سیستان‌وبلوچستان، راه‌آهن چابهار در راستای آرمان‌های منطقه برای تبدیل شدن به یک مقصد پیشرو برای گردشگری داخلی و بین‌المللی، نقش محوری ایفا خواهد کرد.
به طور خاص راه‌آهن چابهار-زاهدان با دقت برنامه‌ریزی شده است تا نیازهای لجستیکی و اقتصادی منطقه را برآورده کند. تکمیل آن، تبدیل چابهار به مقصدی اصلی برای گردشگران و سرمایه‌گذاران را میسر خواهد کرد.
استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرده که موقعیت استراتژیک منطقه، همراه با توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن، راه‌های جدیدی را برای رشد باز خواهد کرد.
او چابهار را نه‌تنها به عنوان یک بندر تجاری بلکه به‌عنوان یک قطب اصلی برای صنعت گردشگری در امتداد بازارهای منطقه‌ای با پتانسیل ترانزیت بالا ارزیابی کرده است.

ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال

آنطور که استاندار سیستان‌وبلوچستان گفته دستاوردهای گسترده‌تر این پروژه ایجاد رفاه منطقه‌ای برجسته است. او خاطرنشان کرد که هر کیلومتر از مسیر راه‌آهن، فرصتی برای اشتغال، رشد و بهبود استانداردهای زندگی مردم جنوب شرقی را در پی خواهد داشت.
باید توجه داشت که راه‌آهن به عنوان یک عامل کلیدی در تحریک اقتصاد محلی دیده می‌شود و فرصت‌هایی را برای ایجاد شغل در بخش‌های ساختمانی، گردشگری و سایر حوزه‌های خدماتی فراهم می‌کند. افزون بر این اتصال سواحل مکران به سایر نقاط کشور از طریق راه‌آهن، نویدبخش پتانسیل اقتصادی قابل‌توجهی برای منطقه است.
بنابر اعلام استاندار سیستان‌وبلوچستان، تاکنون حدود ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی پروژه انجام شده است. آمار امیدوارکننده اعلامی می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از اتمام طرح در آینده‌ای نه چندان دور باشد. به هر روی تکمیل راه‌آهن تاثیر متحول‌کننده‌ای بر منطقه خواهد داشت و همکاری بیشتر بین بخش‌های مختلف، از جمله گردشگری، تجارت و حمل‌ونقل را تسهیل خواهد کرد.
انتظار می‌رود پس از بهره‌برداری کامل، راه‌آهن جریان انتقال و جابه‌جایی کالاها و مسافران را بهبود بخشد و موجب بهبود اتصالات داخلی و بین‌المللی شود. این امر به نوبه خود می‌تواند منجر به منطقه‌ای یکپارچه‌تر و از نظر اقتصادی مرفه‌تر شود.

اتصال راه‌آهن چابهار به بنادر

اتصال راه‌آهن چابهار به بنادر یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت است. پیش از این، تلاش زیادی برای ادغام بنادر کشور در شبکه راه‌آهن صورت گرفته است زیرا این امر امکان حمل‌ونقل کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر کالا و مسافر را فراهم می‌کند. دولت با بهبود اتصال بین بنادر و سیستم راه‌آهن ملی قصد دارد صادرات را افزایش داده و بنادر کشور را در بازار جهانی رقابتی‌تر کند.
به عقیده تحلیلگران، تکمیل پروژه راه‌آهن چابهار می‌تواند نقطه عطفی مهم در توسعه اقتصادی منطقه باشد. این پروژه نه‌تنها زیرساخت‌های کشور را ارتقا می‌دهد بلکه نقش مهمی در تقویت گردشگری، تجارت و رشد کلی اقتصادی در جنوب شرقی ایران ایفا خواهد کرد. این راه‌آهن با اتصال چابهار به شبکه‌های حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی گسترده‌تر، نویدبخش ایجاد فرصت‌های جدید برای رونق، سرمایه‌گذاری و رشد در این منطقه کلیدی است.

مزایای ویژه بندر چابهار

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن کشور نیز تاکید ویژه‌ای بر ایجاد راه‌آهن چابهار داشته است. وی اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت: چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتری دارد و رسوب‌گذاری کمتر در آن اتفاق می‌افتد، در نتیجه هزینه‌های نگهداری کمتر و مزایایی بیشتری خواهد داشت.
به‌گفته او در سال۱۲۱۹ نشریه‌ای در کلکته پیش‌بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب‌های آزاد است. مدیرعامل راه‌آهن همچنین اظهار کرد: در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می‌گیرد که مسیری طولانی است، گفت: اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می‌تواند به‌عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این مساله دیده شده است.
ذاکری با بیان اینکه بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت: پیش‌بینی‌ها این است که تا پایان سال‌جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره‌برداری ممکن است کمی دیر‌تر باشد یعنی تا یک‌سال‌ونیم آینده چابهار- زاهدان به بهره‌برداری می‌رسد.

طرحی کلان برای تقویت کریدور شمال-جنوب

شایان ذکر است راه‌آهن چابهار بخشی از طرح کلان دولت برای تقویت کریدور شمال-جنوب و تبدیل این بندر به کانون منطقه‌ای تجارت و گردشگری است که طبق مصوبات اخیر و در پی سفر رییس‌جمهور به استان سیستان‌وبلوچستان، ۲۶‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار به پروژه اختصاص یافته تا عملیات اجرایی با سرعت بیشتری دنبال شود.
بنابر اعلام مسوولان، این پروژه طبق برنامه تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ تحولی کلیدی که به گفته استاندار می‌تواند چابهار را از بندر صرف به قطب بزرگ ملی در حوزه گردشگری و تجارت تبدیل کند. پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی کشور، ایجاد کریدور ریلی شرق، پیوند سواحل مکران به آسیای میانه و افغانستان و فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه اقتصادی منطقه، مسیر ترانزیتی تازه‌ای در جنوب شرق کشور ایجاد می‌شود؛ عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ۸۰‌درصد پیشرفت داشته است.

وب گردی