جلوی ۴۰۰هزار لیتر انحراف سوخت گرفته شد

جهان صنعت– «بخشی از قاچاق سوخت میتواند مربوط به پالایشگاهها باشد» این را معاون وزیر نفت گفته است. براساس آمارهای رسمی، بخشی از تولیدات ۱۰پالایشگاه اصلی فعال در کشور که روزانه ۲میلیون و ۴۰۰هزار بشکه نفتخام فرآوری میکنند، قاچاق میشود؛ موضوعی که وزارت نفت بر آن است که با طرحهایی مثل سامانهها سپهتن و اخیرا سه نرخی شدن گازوئیل جلوی این قاچاق را بگیرد.
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گردهمایی مدیران مناطق ۳۷گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: ۲۲میلیارد لیتر سوخت مایع در سال۱۴۰۳ با رشد ۴۰درصدی نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۲ به نیروگاههای کشور تحویل داده شد که رکوردی تاریخی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بهشمار میرود.
به گفته او، ۱۰پالایشگاه اصلی فعال در کشور که روزانه ۲میلیون و ۴۰۰هزار بشکه نفت خام فرآوری میکنند، این پالایشگاهها فرآوردههای خود را با قیمت فوب و قیمتهای بینالمللی به وزارت نفت تحویل میدهند در حالی که فرآوردههایی که قاچاق میشود قیمت زیر فوب دارد و سوخت قاچاق نمیتواند زیر فوب باشد. با اجرای طرح پایش لحظهای تمام فرآوردههای نفتی از لحظه تولید تا مصرف نهایی تحت رصد کامل قرار میگیرد. عظیمیفر به قاچاق سوخت بهعنوان یکی از معضلات کلیدی اشاره کرد و افزود: فرآیند قاچاق، سهم قابلتوجهی از سوخت توزیعی در سطح کشور را تحت تاثیر قرار داده است و برای مقابله با این چالش، مدیران مناطق ۳۷گانه ماموریت دارند روند مصرف را به دقت رصد کنند و نظارت موثری بر تخصیص سوخت داشته باشند.
وی با بیان اینکه طرح پایش لحظهای فرآوردههای نفتی از جمله اقدامهای مهم و در دستور کار برای مبارزه با قاچاق سوخت است، بیان کرد: یکی از بخشهای کلیدی این طرح، بهرهگیری از ابزارهای هوشمند و تحلیل دادهها برای شناسایی انحرافات سوخت در ناوگان حملونقل است، همچنین طی یکسال گذشته، با تغییر روشهای نظارتی و تحلیل دقیق دادههای مصرف، بیش از ۴۰۰میلیون لیتر انحراف سوخت و ۵۰هزار ناوگان متخلف شناسایی شده است که با اجرای طرح پایش لحظهای هر قطره فرآورده از لحظه تولید تا لحظه مصرف تحت نظارت و رصد کامل قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه سالانه ۵۵میلیارد دلار سوخت از سوی مناطق در کشور توزیع میشود، تصریح کرد: اگر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با سازماندهی مناسب و اهتمام بیشتر، طرحهای مدیریتی را به پیش ببرد، میتوان دستکم ۵میلیارد دلار عایدی اضافی برای اقتصاد کشور به دست آورد که این موضوع افزون بر ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، سبب حفظ منابع ملی و کاهش وابستگی به واردات سوخت میشود.
عظیمیفر با اشاره به اینکه برنامهریزی جامعی برای توسعه زیرساختهای ذخیرهسازی سوخت در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در همین زمینه، احداث خط لوله پارس و مخزنگاه شهید مهدوی در منطقه هرمزگان بهزودی آغاز میشود و انتظار میرود با نظارت مهندسی دقیق، نواقص موجود در این زیرساختها مرتفع شود.
وی با تاکید بر اینکه برونسپاری فعالیتهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به بخش خصوصی بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی افزایش بهرهوری است، یادآور شد: کاهش تصدیگری دولت، استفاده از مدلهای برندینگ برای توزیع سوخت و طراحی مکانیزمهایی برای واگذاری بهرهبرداری از انبارهای پخش به بخش خصوصی ازجمله اقدامهایی است که در دستور کار قرار گرفتهاند.
عظیمیفر همچنین گفت: اگر قرار است واردات را کاهش دهیم صرفا با افزایش تولید ممکن نیست. خودروسازان باید در عملکرد خود تجدیدنظر کنند.
به گفته او، حدود ۵۳درصد خودروهای موجود در کشور فرسوده هستند و بیش از دو برابر میانگین جهانی است. اگر قرار است واردات را به حداقل ممکن کاهش دهیم صرفا با افزایش تولید ممکن نیست و باید ذینفعان و فعالان در بخش مصرف مثل خودروسازان و واردکنندگان خودرو در رفتار خود تجدیدنظر کنند.