کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است

گروه بازرگانی و کشاورزی
کدخبر: 574688
رییس اتاق ایران تاکید کرد که کیفیت باید به عنوان رکن اصلی اخلاق تجارت در نظر گرفته شود تا به توسعه بازارهای جهانی و ارتقای اعتماد به برند ملی کمک کند.
کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است

جهان صنعت- رییس اتاق ایران به مناسبت روز ملی کیفیت با بیان اینکه کیفیت در تفکر جامعه فعالان اقتصادی و بازرگانان یک رکن اصلی اخلاق تجارت است، تاکید کرد که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است.

صمد حسن‌زاده در پیامی با گرامیداشت فرا رسیدن روز ملی کیفیت نوشت: امروز در شرایط پیچیده بین‌المللی چنانچه به دنبال راهکاری برای توسعه تجارت بین‌الملل، گسترش ورود به بازارهای جهانی و صادرات پایدار هستیم باید بدانیم که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، متن پیام رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به این شرح است:

روز ملی کیفیت فرصتی است تا ضمن نگاهی نو به مقوله کیفیت به اندیشه‌ای بپردازیم که ریشه پایداری کیفیت در عرصه تولید و خدمات است.  کیفیت در تفکر جامعه فعالان اقتصادی و بازرگانان یک رکن اصلی اخلاق تجارت، رقابت‌پذیری اقتصادی و پایداری توسعه ملی محسوب می‌شود. اگر باور داریم که صداقت، احترام و مسوولیت‌پذیری جوهره یک ارتباط سالم و اعتمادآفرین را تشکیل می‌دهند آن زمان اخلاق در تجارت نیز به عنوان پایه اعتماد در روابط اقتصادی امری قطعی و مسلم محسوب می‌شود. در این چارچوب فکری کیفیت به‌مثابه تجلی اعتماد و اخلاق در عرصه تولید و خدمت قابل درک و فهم خواهد بود. وقتی کیفیت را به‌عنوان یک ارزش مورد توجه قرار داده و در کنار آن به بررسی ارزش‌های کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد می‌پردازیم، قادر خواهیم بود علاوه بر جنبه‌های فنی کیفیت به آثار اجتماعی و فرهنگی آن نیز پی ببریم. با این رویکرد کیفیت واقعی از درون اندیشه و رفتار کارآفرینانِ متعهد متولد می‌شود. امروز در شرایط پیچیده بین‌المللی چنانچه به دنبال راهکاری برای توسعه تجارت بین‌الملل، گسترش ورود به بازارهای جهانی و صادرات پایدار هستیم باید بدانیم که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است.  در جهانی که کیفیت بر پایه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی شکل می‌گیرد عقب‌ماندن از جریان نوآوری فاصله‌ای عمیق میان صنعت ایران با اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد. بنابراین ارتقای کیفیت نه‌تنها نیازمند اراده‌ای راسخ در میان تولیدکنندگان و کارآفرینان بوده بلکه مستلزم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای کنترل و بهبود کیفیت است. روی دیگر سکه ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ناظر بر تدبیر سیاستگذاران و مدیران ارشد کشور است چراکه درصورت پیش‌بینی مشوق‌های صادراتی و مالیاتی برای تولیدکنندگان باکیفیت و همچنین اصلاح در نظام حکمرانی اقتصادی می‌توان به گام‌های موثرتر برای ترغیب به سوی کیفیت امیدوار بود.اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ماموریت‌هایی نظیر تاثیرگذاری در مقررات مربوط به کیفیت و بهبود استانداردها از طریق کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی به زنجیره‌های ارزش جهانی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های ارتقای کیفیت و تشویق اعضای اتاق‌های بازرگانی برای استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت را از مهم‌ترین مسوولیت‌های خود دانسته و برای پیشبرد آنها تلاش می‌کند.

از انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز انتظار می‌رود با راهکارهایی به یاری اقتصاد ایران بیاید که برخی موارد آن را شامل محورها می‌دانیم:

– توانمندسازی تشکل‌ها و بنگاه‌ها در مسیر بهبود مستمر و استقرار نظام‌های مدیریتی نوین؛

– توسعه کلینیک‌های کیفیت و بهره‌وری در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به‌منظور انتقال تجربه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط؛

–  انجام پژوهش‌های کاربردی و آینده‌نگر در حوزه کیفیت، نوآوری و اقتصاد هوشمند؛

–  ایجاد شبکه‌ای از همکاری میان کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و انجمن مدیریت کیفیت ایران برای هم‌افزایی در سیاستگذاری و ارائه راهکارهای علمی برای ارتقای عملکرد اقتصادی کشور.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز ملی کیفیت را به همه ملت ایران که در جایگاه‌ تولیدکننده یا مصرف‌کننده به نوعی مخاطب امر کیفیت هستند تبریک عرض کرده و تاکید دارد امروز گفتمان کیفیت ملی باید در صدر موضوعات اقتصادی کشور قرار گیرد چراکه باور داریم که بدون کیفیت توسعه اقتصادی ممکن نیست.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهندس میراحمد سادات، بنیانگذار انجمن مدیریت کیفیت ایران از همه تلاشگران این حوزه، ارزیابان، مدیران کیفیت و متخصصان ارجمند قدردانی می‌کند و ابراز امیدواری کرده تا انجمن مدیریت کیفیت ایران همچنان بازوی علمی، فکری و راهبردی اتاق بازرگانی ایران در توسعه فرهنگ کیفیت روزبه‌روز شکوفاتر شود.

وب گردی