چرا خودروی مونتاژی در ایران از مدل وارداتی گران‌تر است؟

گروه صنعت
کدخبر: 584474
قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی بار دیگر به محور اختلاف میان مجلس، وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت تبدیل شد؛ جایی که هرکدام از نبود شفافیت و محدودیت‌های قانونی سخن گفتند و رشد غیرمنطقی قیمت‌ها را به دیگری نسبت دادند.
چرا خودروی مونتاژی در ایران از مدل وارداتی گران‌تر است؟

جهان صنعت_قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی بار دیگر به محور اختلاف میان مجلس، وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت تبدیل شد؛ جایی که هرکدام از نبود شفافیت و محدودیت‌های قانونی سخن گفتند و رشد غیرمنطقی قیمت‌ها را به دیگری نسبت دادند.

به گزارش تسنیم، موضوع اختلاف‌برانگیز قیمت خودروهای مونتاژی در کشور، امروز(دیروز) در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر با حضور نمایندگان مجلس، مدیران دولتی و مسوولان نهادهای تنظیم‌گر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این برنامه رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله زارعی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین فرهیدزاده رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتقاد مجلس از اختلاف قیمت خودروهای مونتاژی با بازار منطقه

رضا تقی‌پور در این برنامه با اشاره به دلایل ورود مجلس به موضوع قیمت‌گذاری خودرو گفت: یکی از اهداف اصلی این بوده که مصرف‌کننده ایرانی نباید خودرو را گران‌تر از کشورهای منطقه خریداری کند.

وی توضیح داد: در حالی که هر سال بسته‌ای ۹ تا ۱۰‌میلیارد دلاری برای صنعت خودرو تخصیص داده می‌شود، مردم همچنان خودرو را ۳۰ تا ۴۰‌درصد گران‌تر از بازار منطقه تهیه می‌کنند که این مساله باید بررسی شود. وی افزود: حدود ۵/‌۳‌میلیارد دلار از این بسته به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد و با توجه به مزیت‌هایی مثل نیروی کار ارزان‌تر، انرژی ارزان و تعرفه کمتر، انتظار می‌رود قیمت این خودروها پایین‌تر از مدل‌های وارداتی کامل باشد. تقی‌پور تاکید کرد: قیمت خودروهای مونتاژی در برخی موارد حتی از خودروی وارداتی نیز بالاتر است و این نشان‌دهنده نبود شفافیت و وجود اشکال در محاسبات است. این نماینده مجلس با اشاره به محدود بودن شرکت‌های مونتاژکار حدود چهار تا پنج‌مجموعه گفت: رقابت واقعی در این بخش شکل نگرفته و در چنین شرایطی شورای رقابت باید ورود کند اما به‌گفته او «شورای رقابت عملا از چرخه اثرگذاری خارج شده است.» در ادامه برنامه، حسین فرهیدزاده توضیح داد که مبنای قانونی قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، دستورالعمل‌های شورای رقابت است. وی گفت: قیمت تمام‌شده خودرو براساس صورت‌های مالی شرکت‌ها محاسبه می‌شود. مواد، دستمزد و سربار استخراج شده و سپس با احتساب سود متعارف، قیمت نهایی تعیین می‌شود.

فرهیدزاده اظهار کرد که این فرآیند مالی و حسابداری طبق اطلاعات رسمی و تاییدشده انجام می‌شود و سازمان حمایت اجازه ندارد از چارچوب تعیین‌شده خارج شود. او در عین حال تاکید کرد که سازمان حمایت و وزارت صمت نسبت‌به برخی بخش‌های این فرآیند ملاحظاتی دارند اما «تا زمانی که شورای رقابت مبنای قیمت‌گذاری را صورت‌های مالی تعیین می‌کند، سازمان حمایت نمی‌تواند روش دیگری را انتخاب کند.» عزت‌الله زارعی نیز گفت: باید ببینیم قانون چه اختیاراتی به ما داده است. ممکن است امروز انتظار داشته باشیم وزارت صمت به‌طور مستقیم وارد قیمت‌گذاری شود اما آیا قانون چنین اجازه‌ای می‌دهد؟ زارعی با اشاره به قانون اصل۴۴ افزود: تشخیص انحصار و تصویب دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری برعهده شورای رقابت است و سازمان حمایت تنها مجری این دستورالعمل‌هاست. وی تاکید کرد: ممکن است برخی تصور کنند سازمان حمایت باید از طریق بررسی آنلاین، فاکتورهای فروش یا داده‌های تجاری قیمت قطعات را احراز کند اما در مصوبات شورای رقابت به صراحت آمده که مبنای محاسبه، صورت‌های مالی شرکت‌هاست.  سپهر دادجوی توکلی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: نارضایتی مردم از قیمت خودرو واضح است. ما بازار انحصاری را شناسایی کرده و دستورالعمل قیمت‌گذاری را تدوین کرده‌ایم و براساس قانون، هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند خارج از این دستورالعمل‌ها اقدام کند. او در عین حال اجرای این دستورالعمل‌ها را با چالش‌هایی همراه دانست و گفت برخی داده‌ها و منابع اطلاعاتی دقیق در اختیار دستگاه اجراکننده قرار ندارد و همین امر ضرورت بازنگری و اصلاح مستمر دستورالعمل‌ها را گوشزد می‌کند. به گفته دادجوی توکلی، همکاری شورای رقابت و سازمان حمایت برای به‌روزرسانی و دقیق‌تر شدن روند قیمت‌گذاری ادامه دارد.

وب گردی