سلطه پولدارها بر دانشگاههای دولتی

جهان صنعت_شکاف میان دهکهای بالای اقتصادی با دهکهای پایین در جامعه حالا خودش را در مسائل آموزشی نشان میدهد، نظم و نظام آموزش کشور مسیری طی کرده که دست هرکسی به دانشگاههای معتبر داخلی نرسد بلکه فقط گروههای برخوردار اقتصادی هستند که آرزوی تحصیل در این دانشگاهها را به واقعیت تبدیل میکنند طوری که حالا میشود گفت عدالت آموزشی تقریبا فراموش شده است. بهگفته یک کارشناس آموزش، «شکاف بین مدارس دولتی و خصوصی افزایش پیدا کرده، دانشآموزانی که در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند، امکانات بهتری دارند اما در مدارس دولتی، مشکلات مالی باعث شده کیفیت آموزش کاهش پیدا کند.»
قبولی دانشگاههای دولتی دهکهای بالای اقتصادی هستند
کاهش کیفیت آموزش در مدارس دولتی در حالی دست دانشآموزان دهکهای متوسط روبه پایین را از قبولی در دانشگاههای معتبر دور کرده که افزایش کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی به مدد پول و هزینههای هنگفتی که در آنها میشود سبب شده بخش زیادی از قبولیهای دانشگاههای معتبر سهم گروه برخوردار اقتصادی باشد. در اینباره مهدی حسنلو، استاد دانشگاه تهران و سرپرست سابق اداره کل امور خوابگاههای این دانشگاه گفت: گزارشی خواندم که ورودی دانشگاههای دولتی دهکهای اقتصادی بالای ۶ هستند، یعنی دانشجویانی که از گروههای برخوردار و متوسط از نظر اقتصادی هستند بیشتر در دانشگاههای دولتی قبول میشوند.
وی افزود: این خبر هم خوب است هم بد؛ خوب است چون کمتر با فقر و گرفتاری دانشجویان مواجه هستیم اما بد بودن از این منظر که بچههایی که از نظر اقتصادی برخوردار نیستند نمیتوانند وارد دانشگاههای خوب شوند، یک عکس از نفر اول کنکور تجربی سال قبل منتشر شد که در اطرافشان کلی کتاب چیده شده بود، گمان میکنم قیمت آن کتابها حدود ۳۰۰میلیون تومان بود، بدون در نظر گرفتن هزینههای کلاسها کنکور. با این وجود منکر وجود دانشجویان نیازمند در دانشگاه تهران نمیشوم اما بدانید که امروز ورودی دانشجویان از میان بچههایی است که از منظر اقتصادی برخوردار هستند.
سهم کم دانشآموزان مراکز دولتی از قبولیهای زیر ۳هزار در دانشگاه
گزارشهای منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس هم سلطه گروههای برخوردار اقتصادی در قبولی دانشگاهها را نشان میدهد، همین چند روز قبل ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد، مهدی موحدی بکنظر، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این ویدئو گزارشی از مرکز پژوهشهای مجلس ارائه داد. او گفت: به استناد گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در سال۱۴۰۲ بیشتر کسانی که در دانشگاههای تهران، شریف، علامه طباطبایی، یعنی دانشگاههای موثر کشور قبول شدند از دهکهای پر درآمد کشور هستند. تقریبا حدود ۷۵درصد دانشآموزان پشت کنکوری دانشجویان دولتی هستند اما حدود ۲درصد از قبولیهای زیر رتبه ۳هزار در دانشگاهها دانشآموزان مراکز دولتیاند یعنی عملا سرنوشت محتوم نظام آموزشی کشور ما به این سمت میرود که دیگر نمیتواند نماینده گروه کارگر و قشر ضعیف و متوسط به پایین جامعه باشد. والدین بیشتر دانشجویان دانشگاههایی مانند شریف دیگر کارگر نیستند.
این شکاف طبقاتی حتی در جوامع لیبرال هم به این شدت دیده نمیشود
در همینباره محمد داوری، کارشناس آموزش و مشاوره تحصیلی در مدارس به خبرآنلاین گفت: تنوع مدارس یکی از مصادیق نقض عدالت آموزشی است، سال به سال سهم مدارس دولتی عادی در کسب رتبههای برتر کنکور کاهش یافته است، در مقابل درصد قبولی دانشآموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و مدارس خاص بسیار بالاست که این موضوع نشاندهنده رقابت نابرابر و شکست بسیاری از افراد است. او ادامه داد: در نظامهای آموزشی کشورهای توسعهیافته این میزان تنوع مدارس وجود ندارد، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز این موضوع آسیبهای جدی به همراه داشته و باعث طبقاتی شدن و چندگانگی در نظام آموزشی شده است، این شکاف طبقاتی حتی در جوامع لیبرال هم به این شدت دیده نمیشود.