خصوصیسازی صنعت خودرو خوب یا بد؟

جهان صنعت– یک کارشناس خودرو ضمن تاکید بر ضرورت خصوصیسازی اصولی شرکتهای خودروساز هشدار داد که اگر دولت تنها مالکیت را واگذار کند اما رفتار خود را در مدیریت صنعت خودرو تغییر ندهد، این واگذاری کمکی به کل صنعت نخواهد کرد. پس از اعلام رییس سازمان خصوصیسازی مبنیبر آغاز فرآیند واگذاری سهام سایپا ظرف دو هفته آینده، امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران پیرامون ضرورتها و چالشهای این واگذاری توضیح داد. وی در ابتدا ضمن اشاره به اصل ضرورت خصوصیسازی گفت: قطعا با خصوصیسازی موافق هستیم و این موضوع باید انجام شود اما نه به هر قیمتی. خصوصیسازی باید درست و اصولی صورت گیرد. متاسفانه در مورد ایرانخودرو، ما شاهد خصوصیسازی واقعی نبودیم بلکه تنها مدیریت به بخشخصوصی واگذار شد، آن هم در شرایطی که رفتار دولت طی شش ماه گذشته چندان مناسب نبود، اسناد و مدارک متعددی هم در این زمینه وجود دارد.
این کارشناس صنعت خودرو کشور با هشدار نسبتبه پیامدهای شتابزدگی تصریح کرد: اینکه صرفا سهام را واگذار کنیم اما اصول حکمرانی در یک صنعت خصوصی رعایت نشود، بسیار خطرناک است. اگر رفتار دولت تغییر نکند، عجله در واگذاری میتواند کل صنعت را به سمت سقوط ببرد. دولت باید تکلیف خود را مشخص کند؛ یا به طور کامل خصوصی کند و اصول را رعایت کند یا دستکم شرایط لازم را برای یک واگذاری موفق فراهم آورد.
در صورت فروش، مالکیت عملا به خریدار منتقل خواهد شد. در این شرایط اگر دولت رفتار درستی نداشته باشد، تبعاتی برای صنعت خودرو خواهد داشت کاکایی با بیان اینکه موضوع سایپا با ایرانخودرو تفاوتهای جدی دارد، توضیح داد: البته که ایرانخودرو هم هنوز به طور کامل خصوصی نشده و همچنان در چارچوبی از تعامل بین دولت و بخشخصوصی اداره میشود اما درباره سایپا، قرار است یک بلوک ۴۰درصدی واگذار شود که در صورت فروش، مالکیت عملا به خریدار منتقل خواهد شد. در این شرایط اگر دولت رفتار درستی نداشته باشد، تبعات بسیاری برای صنعت خودرو خواهد داشت.
منبع: ایسنا