بازار ۵ تریلیون دلاری فناوری اطلاعات
علی جوانمردی، ایدهپرداز و موسس گروه فنی مهندسی ایتوک
پیشبینی میشود هزینههای جهانی روی سیستمهای فناوری اطلاعات در سال۲۰۲۵ از ۶/۵تریلیون دلار فراتر رود که نسبت به سال ۲۰۲۴، ۱۰درصد افزایش نشان میدهد. خدمات با هزینه جهانی پیشبینیشده بیش از ۷/۱تریلیون دلار در سال۲۰۲۵، پرسرمایهترین بخش فناوری اطلاعات هستند.
شرکتهای بزرگ همچنان در فناوریهای کسبوکار دیجیتال سرمایهگذاری میکنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند، وارد بازارهای جدید جهانی شوند، جریانهای درآمدی جدید را باز و عملیات تجاری را سادهتر کنند. پیشبینی ۵تریلیون دلاری برای هزینههای فناوری اطلاعات IT در سراسر جهان طبق آخرین مطالعه بازار جهانی صورت گرفته است. این تخمین در حالی است که هوش مصنوعی مولد GenAI سر و صدای زیادی به پا کرده و ممکن است رشد هزینههای فناوری اطلاعات را به طور قابلتوجهی تغییر دهد.
توسعه بازار فناوری اطلاعات سازمانی نیز فاکتور مهمی برای بررسی است. GenAI همه چیز را تغییر خواهد داد و مانند IoT، بلاکچین و سایر روندهای بزرگی که قبلا تجربه کردهایم، تاثیر قابلتوجهی بر هزینههای فناوری اطلاعات خواهد گذاشت. سالجاری، سالی است که سازمانها واقعا در برنامهریزی برای نحوه استفاده از GenAI سرمایهگذاری میکنند. با این حال هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی ممکن است توسط نیروهای سنتیتر مانند سودآوری و الزامات نیروی کار هدایت شود. خدمات مدیریتشده فناوری اطلاعات شاهد افزایش رشد خواهد بود و برای اولینبار به بزرگترین بخش هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی تبدیل میشود. این امر عمدتا به دلیل سرمایهگذاری شرکتها در پروژههای بهرهوری سازمانی و بهینهسازی گردش کار است. این سرمایهگذاریها در این دوره از عدم قطعیت اقتصادی بسیار مهمتر خواهند بود.
شرکتها همچنان به دنبال کاربردهای بیشتری برای فناوری کسبوکار هستند و فناوری اطلاعات از پشت صحنه به سمت دفتر مرکزی حرکت کرده و اکنون درآمدزاست تا زمانی که یک فرآیند ثابت برای نحوه و محل استفاده از فناوری در یک شرکت وجود نداشته باشد، نمیتوان یک ارتباط مستمر در هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی را در نظر گرفت.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که برای تامین مالی و راهاندازی ابتکارات یا پروژههای جدید و برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات سازمانی، مدیران ارشد به سطوح بالاتری از کاهش ریسک و اطمینان بیشتر از نتایج تجاری مطلوب نیاز خواهند داشت. این امر چالش قابلتوجهی را برای ورود به بازار برای فروشندگان فناوری اطلاعات ایجاد میکند.
مهم این است که برای جلب اعتماد و تضمین معاملات، فروشندگان IT و فناوری اطلاعات باید فراتر از مشخصات فنی حرکت کنند و گزارههای ایجاد ارزش را با اهداف استراتژیک هر مدیر ارشد کسبوکار تطبیق دهند. کمیسازی بازگشت سرمایه، ترجمه اصطلاحات فنی به زبان تجاری و ارائه مدلهای انعطافپذیر، کلید همسویی با خواستههای مشتری است.