آینده برقیسازی راهآهن تهران- مشهد

جهانصنعت– مدیرعامل شرکت راهآهن گفت که یکی از موانع اصلی اصلاح مصوبه شورای اقتصاد آن بود و ۲۰روز قبل اصلاحیه آن انجام شد و در حال حاضر رایزنیها برای نهایی شدن این تفاهمنامه و این قرارداد بین کشور ایران و چین جاری است و امیدوارم که در کوتاهترین زمان مسائل مالی آن حل و عملیات اجرایی آن شروع شود. جبار علی ذاکری، معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه در پروژه برقیسازی راهآهن تهران- مشهد یکی از موانع اصلی اصلاح مصوبه شورای اقتصاد آن بود و ۲۰ روز قبل اصلاحیه آن انجام شد، تصریح کرد: در حال حاضر رایزنیها برای نهایی شدن این تفاهمنامه و این قرار داد بین کشور ایران و چین جاری است و امیدوارم که در کوتاهترین زمان مسائل مالی آن حل و عملیات اجرایی آن شروع شود.
او در زمینه آخرین وضعیت راهآهن رشت- آستارا توضیح داد: طبق اخرین اطلاعاتی که دارم هر هفته حدود ۳کیلومتر از مسیر در حال تملک است و پیشبینی میشود که فاز اول را شرکتهای پیمانکار مستقر کنند و عملا از ابتدای سال۲۰۲۶ عملیات اجرایی شروع شود.
ذاکری با بیان اینکه ایجاد کریدورهای ریل پایه آرزوی دیرینه حملونقل کشور است، اظهار داشت: یکی از سیاستهای جدی وزارت راهوشهرسازی و شرکت راهآهن در نظام حملونقل توسعه ترانزیت ریل پایه است و کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب باید تعریف ریل پایه داشته باشند. او با اشاره به میزان جابهجایی بار ترانزیتی از طریق ریل در سال گذشته گفت: سال گذشته ۵میلیون تن بار از مسیر راهآهن ترانزیت، صادر و وارد شد که البته با اعداد ایدهآل همچنان فاصله داریم.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدواریم در اجرای برنامه هفتم اهداف ترانزیت را بتوان محقق کرد.