• مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری (فواد 128) به منظور بهبود فرآیندهای اداری و افزایش کیفیت خدمات دولتی خبر داد.

  • مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از تولید نخستین خودروهای هیبریدی با مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در سال آینده خبر داد و اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد تولید این خودروها را در دو سال آینده به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه برساند. پیرمحمدی همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری در توسعه قطعات الکترونیکی داخلی و همکاری با دانشگاه‌ها برای حل چالش‌های صنعت خودرو تأکید کرد.

  • دستمزد واقعی کارگران در ایران طی ۹ سال گذشته به شدت کاهش یافته و به ۹۱ دلار رسیده است، که تنها ۳۸ درصد از دستمزد سال ۹۵ را تشکیل می‌دهد. این سقوط ۲۶۱ درصدی، فشار اقتصادی را بر روی زندگی روزمره کارگران و بازنشستگان افزایش داده و آنها را به سمت شرایط معیشتی دشوارتری سوق داده است.

  • رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گلستان از مشکلات کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور به‌ویژه در زمینه عناوین شغلی و لیست بیمه خبر داد و بر لزوم توجه به حقوق و نیازهای اساسی آنها تأکید کرد. وی اعلام کرد که عدم رعایت مواد قانونی مربوط به تامین اجتماعی به ضرر کارگران تمام می‌شود و خواستار بازنگری در عناوین شغلی و بهبود شرایط زندگی کارگران شد.

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران فهرست نهایی خودروهای مجاز برای واردات توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور را اعلام کرد. این فهرست به همراه الزامات خدمات پس از فروش، پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در هیات وزیران و ابلاغیه‌ای به گمرک، منتشر شده است. طبق این مصوبه، ثبت سفارش خودرو تنها برای یک خودرو و با شرایط خاص امکان‌پذیر است.

  • با توجه به بحران زیان انباشته و نارضایتی عمومی در صنعت خودروی ایران، خصوصی‌سازی به‌عنوان یک راهکار محوری مطرح شده است، اما تجربه جهانی نشان می‌دهد که صرف تغییر مالکیت دولتی به خصوصی نمی‌تواند چالش‌های ساختاری این صنعت را حل کند.

  • اکثریت قاطع بازنشستگان در ایران تنها حدود ۱۴ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند که این میزان حقوق، قدرت خرید آن‌ها را به شدت محدود کرده و امکان خرید اعتباری لوازم خانگی را برای آن‌ها دشوار می‌سازد.

  • دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو با انتقاد از سازوکار عرضه مواد اولیه در بازار، کمبود نقدینگی و فشارهای تورمی را چالش‌های جدی برای تولید قطعات خودرو دانست و بر لزوم ارائه ابزارهای تأمین مالی تأکید کرد.

  • مدل تولید بدون کارخانه یا ODM به‌طور رسمی از سوی نهادهای مسئول در ایران به رسمیت شناخته شد و تولیدکنندگان بدون کارخانه می‌توانند گواهی رسمی فعالیت خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند.

  • معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی به بحران فقدان نیروی کار ماهر در بازار کار ایران اشاره کرده و چالش‌های اصلی کسب‌وکارها را نوسانات قیمت مواد اولیه، کمبود سرمایه و فقدان نیروی کار ماهر برشمرده است.

وب گردی