• سیاست ارز ترجیحی در ایران که به‌عنوان ابزاری برای مهار تورم و حمایت از معیشت خانوارهای کم‌درآمد طراحی شده بود، به تدریج به یک سازوکار پرهزینه و ناکارآمد تبدیل شده است.

  • علی سعدوندی کارشناس اقتصادی افزایش بنزین از ۳ به ۵ هزار تومان را «عبث» و نشانه «کفگیر به ته دیگ» دانست اما آثار ضدتورمی آن را در پوشش کسری بودجه تایید کرد.

  • رحمان سعادت اقتصاددان بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با سقف ۳۰% تملک دارایی‌های غیرمولد بانک‌ها را آغاز مهار بنگاه‌داری و هدایت ۷۰% منابع به تولیدو تسهیلات خانوار دانست.

  • افزایش سه‌نرخی بنزین، حذف یارانه ۲۸۵۰۰ تومانی برنج، توقیف نهاده دامی و جهش گوشت و کالاها سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند؛ دولت به‌جای بودجه نهادهای بی‌خاصیت، یارانه را حفظ کند.

  • گزارش پژوهشکده پولی و بانکی تورم ۵ دهه ایران را به سلطه مالی و رشد نقدینگی تقلیل داد و جهش‌های ۱۳۵۵،۱۳۷۴،۱۳۹۱،۱۳۹۷ و۱۴۰۱ را تعدیل‌های به‌تاخیرافتاده پولی دانست.

  • علی مدنی‌زاده وزیر اقتصاد حضور فعال دانشجویان را برای تحول ضروری دانست و از اجرای ۱۵۰ پروژه اصلاح نظام بانکی، بازار سرمایه، اقتصاد دیجیتال، خصوصی‌سازی و مناطق آزاد خبر داد؛ گفت تغییر سیمرغ‌گونه است و با انتصاب فرد حل نمی‌شود.

  • قیمت هر اونس طلا با ۰.۳% افزایش به ۴۲۰۶.۹۹ دلار و طلای آتی دسامبر با ۰.۲% کاهش به ۴۲۳۶.۳۰ دلار رسید؛ تضعیف دلار، کاهش ۸۸.۴% احتمال نرخ بهره فدرال‌رزرو در دسامبر و رکود بازار کار آمریکا عامل اصلی صعود طلا شد.

  • محسن زنگنه نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تصویب لایحه الزامات بودجه را پایان بی‌انضباطی قانونی دانست.

  • طرح رویش وزیر اقتصاد برای جذب ۷۰ میلیارد دلار سرمایه پنهان مردم نقد شد؛ عدم تخصص سازمان خصوصی‌سازی در IPO، ناتوانی دولت در مولدسازی دارایی‌های خود، فقدان تحلیل ریسک (APM/ISO31000)، ابهام اوراق مرابحه ارزی و عدم استفاده از ابزارهای موجود (صکوک استصناع، AMC) از اشکالات اصلی است.

  • نبی‌الله محمدی نماینده مجلس هشدار داد بودجه ۱۴۰۵ با کسری جبرانی از طریق افزایش نقدینگی، تورم و گرانی را تشدید می‌کند؛ لایحه باید معیشت‌محور، کارشناسی و مبتنی بر انضباط مالی دولت و ارتقای بهره‌وری باشد نه اتکا به جیب مردم.

وب گردی