مقام مسوول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عنوان کرد:

۳۵۰۰‌میلیارد تومان عوارض بلاتکلیف در آزادراه‌های ایران

گروه مسکن
کدخبر: 559578
میانگین پرداخت عوارض آزادراهی در ایران کمتر از ۵۰ درصد است و بدهی‌های حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومانی تهدیدی جدی برای توسعه و نگهداری آزادراه‌ها به شمار می‌آید.
۳۵۰۰‌میلیارد تومان عوارض بلاتکلیف در آزادراه‌های ایران

جهان صنعت– میانگین پرداخت عوارض آزادراهی کمتر از ۵۰‌درصد است و بدهی‌ها توسعه این مسیرها را تهدید می‌کند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عدم وصول عوارض آزادراهی را یکی از چالش‌های اساسی این حوزه عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون کمتر از ۵۰‌درصد استفاده‌کنندگان از آزادراه‌ها عوارض خود را پرداخت می‌کنند.

میلاد دوستی با اشاره به اهمیت شبکه آزادراهی کشور اظهار داشت: در حال حاضر هفت کریدور آزادراهی شامل پنج کریدور شمال به جنوب و دو کریدور شرق به غرب در کشور وجود دارد که هرکدام در ترانزیت کالا و جابه‌جایی گردشگران نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

او افزود: ایمنی، سرعت و کاهش مصرف سوخت از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه آزادراهی در جهان است و به همین دلیل این بخش در دستور کار ویژه وزارت راه‌وشهرسازی و ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه دریافت عوارض در کشور عمدتا به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: میانگین پرداختی رانندگان کمتر از ۵۰‌درصد است و در برخی آزادراه‌ها این رقم حتی به زیر ۳۰‌درصد می‌رسد.

به گفته وی، هم‌اکنون ۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان عوارض پرداخت‌ نشده در کشور وجود دارد و این مساله سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

دوستی تصریح کرد: ادامه این روند می‌تواند توسعه آزادراه‌ها را متوقف و کیفیت نگهداری مسیرهای موجود را به‌شدت کاهش دهد. وی تاکید کرد: اگر الزامی برای پرداخت عوارض آزادراهی و حمایت از آزادراه‌های مشارکتی ایجاد نشود، بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری جدید نخواهد داشت.

او یادآور شد: تلاش‌های متعددی برای رفع این مشکلات در حال انجام است تا مسیر توسعه و بهسازی آزادراه‌های کشور با مانع جدی مواجه نشود.

منبع: رادیو اقتصاد

وب گردی