مسیر آینده هگتا بر نوآوری و دانشبنیانسازی استوار است

جهانصنعت– مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با بیان اینکه هگتا برندی ملی در گردشگری ایران است و در عین حال امانتدار ذخایر بازنشستگان است، گفت که با تشکیل صندوق سرمایهگذاری گردشگری میتوان الگویی شفاف و پایدار از حاکمیت شرکتی ارائه داد؛ الگویی که هم ارزش ذخایر بازنشستگان را حفظ و ارتقا دهد و هم سرمایه و انرژی را صرف توسعه واقعی گردشگری کند.
علیرضا تابش در نشست هماندیشی فعالان صنعت گردشگری اظهار کرد: ایران عزیز ما با تمدنی کهن و فرهنگی غنی شایسته جایگاهی رفیعتر در عرصه گردشگری است. در هگتا وظیفهای دووجهی بر دوش ماست: «توسعه گردشگری کشور» و «صیانت از سرمایههای میلیونها بازنشسته و بیمهشده سازمان تامین اجتماعی». وی ضمن مروری بر عملکرد ۱۰ماهه هگتا تصریح کرد: در این دوره کوتاه با همراهی مدیران و کارکنان، مجموعهای از اقدامات مهم و اثرگذار در هگتا و شرکتهای زیرمجموعه رقم خورد که مهمترین آنها عبارت بود از:
– برگزاری مجامع شرکتها با رویکرد شفافیت و انضباط مالی.
– پایش و بازطراحی آییننامهها و دستورالعملهای کلیدی در هیاتمدیره.
– تشکیل و فعالسازی کمیتههای سرمایهگذاری، انتصابات و حسابرسی.
– تدوین آییننامه حاکمیت شرکتی و ساختار سازمانی جدید متناسب با ماموریتهای هگتا.
– راهاندازی واحد گردشگری سلامت در هگتا و برگزاری نشستهای تخصصی در شرکتهای تابعه.
– اجرای تورهای متنوع گردشگری؛ از تور سلامت شیرگاه و همدان تا تورهای تهرانگردی و بهزودی مسیر رشت و مراغه.
-راهاندازی قطار تهران- وان و آغاز حرکت روزانه قطار تهران- مراغه از تیرماه.
– تکمیل مراحل نهایی سامانه «تامین تراول» و حرکت به سمت تحول دیجیتال.
– آغاز پروژه «مدرسه عالی هتلداری هما» بهعنوان مرکز آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص.
– همکاری تحقیقاتی و فنی فیمابین شرکت حملونقل ریلی رجا و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برای اجرای «طرح تقویت استراکچر واگن مولد برق.»
– امضای تفاهمنامههای همکاری با صنایعدستی، روزنامه ایران، پتروشیمی، دانشگاه تهران و دیگر نهادها.
– مشارکت فعال در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی.
– نشستهای مستمر با تشکلها و صنوف گردشگری و کانونهای عالی بازنشستگان.
– پیگیری جدی پروندههای حقوقی برای صیانت از داراییهای سازمان تامین اجتماعی.
وی افزود: در همین مسیر هگتا و شرکتهای تابعه در دوران دفاع ملی_میهنی ۱۲روزه به ویژه در حوزه خدمت رسانی و پدافند غیرعامل نیز عملکردی مسوولانه داشتند و با همبستگی نقش خود را در تداوم خدمات و حفظ آرامش مسافران و آسیب دیدگان این حملات وحشیانه ایفا کردند.
نگاه آینده و گفتمان مدیریتی
مدیرعامل هگتا با تاکید بر اینکه ما به آینده با امید و جدیت نگاه میکنیم، اظهار کرد: مسیر پیش روی هگتا بر این ستونها استوار است:
-نوآوری و دانشبنیانسازی در صنعت گردشگری با همکاری دانشگاهها و استارتاپها.
– پایداری و گردشگری سبز با توجه به عدالت منطقهای، محیطزیست و مسوولیت اجتماعی.
– سرمایهگذاری پایدار و هدفمند و همسو با قانون برنامه هفتم توسعه و خروج از بنگاهداری غیرضرور.
تابش با بیان اینکه هگتا برندی ملی در گردشگری ایران و در عین حال امانتدار ذخایر بازنشستگان است، افزود: با تشکیل صندوق سرمایهگذاری گردشگری میتوان الگویی شفاف و پایدار از حاکمیت شرکتی ارائه داد؛ الگویی که هم ارزش ذخایر بازنشستگان را حفظ و ارتقا دهد و هم سرمایه و انرژی را صرف توسعه واقعی گردشگری کند.
امید، تابآوری و راهکارها
مدیرعامل هگتا خاطرنشان کرد: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید است اما نه امید شعاری بلکه امیدی واقعی که بر پایه اقدام و برنامه باشد. راهکار ما برای تابآوری ملی در صنعت گردشگری حرکت در سه مسیر است:
– توانمندسازی نیروی انسانی بهعنوان مهمترین سرمایه.
-تنوعبخشی به محصولات و مقاصد گردشگری متناسب با نیازهای امروز جامعه.
-بهرهگیری از فناوریهای نوین برای افزایش کیفیت و کاهش هزینهها.
اینها گامهایی هستند که میتوانند در عمل به مردم امید بدهند و تابآوری کشور را تقویت کنند.
پیوند با سازمان تامین اجتماعی
تابش تمام اقدامات برشمرده را پیوندی مستقیم با ماموریت اصلی سازمان تامین اجتماعی دانست و افزود: صیانت از اموال و حقوق بازنشستگان؛ هر قطار تازه، هر هتل نوسازیشده، هر تفاهمنامه و هر پرونده حقوقی مختومه یعنی آرامش و امنیت بیشتر برای میلیونها خانواده ایرانی از جمله آنهاست.
وی گفت: هفته گردشگری۱۴۰۴ نشان داد که «نگاه تحولی در هگتا» تنها یک شعار نیست بلکه رویکردی است که آگاهانه آغاز شده و با همت و همدلی همه شما این مسیر تا مقصد ادامه خواهد یافت. مدل مدیریت ما مدیریت مشارکتی است؛ مبتنی بر گفتوگو، مشورت، اخذ نظر و استفاده از خرد جمعی. ایران میزبانی به وسعت یک تمدن است و هگتا مفتخر است که پیشران این مسیر باشد. در این جلسه که عصر جمعه در هتل هما برگزار شد مدیران زیرمجموعه هگتا، فعالان صنعت گردشگری و همچنین احمد مسجدجامعی حضور داشتند.
به فکر توسعه صنعت ریلی باشیم
احمد مسجدجامعی، رییس شورای فرهنگی و فرهنگ سازمانی شستا نیز در این مراسم اظهار کرد: در مدت جنگ ۱۲روزه مردم سرزمین ما بار دیگر خود را کشف کردند و وجوه مشترک چنان زیاد بود که موجب شد مسایل حاشیهای را فراموش کنند.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در آن دوره که مانع بازگشت ۸۰هزار زائر شده بود گفت: در آن دوره بررسی کردیم که این افراد تا کشورهای همسایه منتقل و سپس از آن طریق راهی ایران شوند اما نکته قابلتوجه اینکه به هر مسیری قصد داشتیم پرواز و بلیت و هواپیما موجود بود. مسجدجامعی ادامه داد: واقعیت این است که در بحث گردشگری باید موضوعات متعددی دست به دست یکدیگر بدهند و زیرساختهای متعددی آماده باشد. وی ادامه داد: باید بررسی کرد چه ظرفیتهایی در ایران وجود دارد. ما ظرفیت جذب ۲۵میلیون گردشگر تا ۲۰۳۰ را داریم اما باید برای آن آماده بود.
مسجدجامعی همچنین اظهار کرد: ما اکنون نباید به پروازهای متعدد فکر کنیم بلکه باید ریلها را فعال کنیم یا به فضاهای مرده توجه داشته باشیم.
وی همچنین عنوان کرد: کاوشهای باستانشناسی در کشوری مانند عربستان بسیار گسترده شده و ما نیز باید این موارد را مد نظر داشته باشیم. باید دید در ایران چه ظرفیتهایی داریم و باید روی چه مواردی سرمایهگذاری کرد. ممکن است تا مدتها نتوانیم روی پروازهای خارجی تمرکز کنیم اما میتوان براساس شرایط راهکارهایی انتخاب کرد.
مسجدجامعی با تبریک هفته تهران افزود: مردم کشورهای بسیاری به ایران علاقهمند هستند و تاریخ ایران از دیگر ظرفیتهای ایران است که میتوان به آن تکیه کرد.