خطوط هوایی در تنگنای ژئوپلیتیک

گروه مسکن
کدخبر: 540526
افزایش مناطق جنگی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان، خطوط هوایی را مجبور به تغییر مسیرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر کرده که تاثیرات منفی بر سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای و زمان پرواز مسافران دارد.
خطوط هوایی در تنگنای ژئوپلیتیک

جهان صنعت– افزایش تعداد مناطق جنگی در سراسر جهان به این معنی است که خطوط هوایی مجبور به طی مسیرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر می‌شوند که بر سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسافران تاثیر می‌گذارد و اکنون، تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران ضربه مضاعفی بر خطوط هوایی وارد کرده است.

تاثیر این موارد بر مسافران، به معنای لغو و تاخیر پروازها یا سفرهای طولانی‌تر است زیرا جت‌ها از مناطق جنگی دور می‌شوند و خطوط هوایی با بسته شدن حریم هوایی کشورها با تهدیدات موشک‌ها یا پهپادها و اختلال در موقعیت یابی (GPS) دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته دین میکلسن، تحلیلگر مستقل امنیت، هوانوردی، دریانوردی و انرژی، تجاوز رژیم صهیونیستی در روز جمعه به ایران، بخشی از روند گسترده‌تر تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی است که پس از اوضاع اوکراین و دریای سرخ، مستقیما بر صنعت هوانوردی جهانی تاثیر می‌گذارد.

این تحلیلگر به روزنامه نشنال گفت: ما شاهد افزایش تعداد بیشتر حریم هوایی محدود هستیم و این فشار قابل‌توجهی بر خطوط هوایی و مسافران وارد می‌کند. برای مسافران، فوری‌ترین تاثیر بر بلیت­ها خواهد بود زیرا اختلال در خطوط هوایی به دلیل تغییر مسیر منجر به طولانی‌تر شدن زمان پرواز می‌شود. در این مورد، مسیرها باید با توجه به حریم هوایی ایران، سوریه و گاهی حتی عراق تطبیق داده شوند.

انتظار می‌رود مصرف سوخت به طور قابل‌توجهی افزایش یابد و سوخت جت در حال حاضر حدود ۳۰‌درصد از هزینه‌های عملیاتی یک شرکت هواپیمایی را تشکیل می‌دهد و این هزینه، فقط با افزایش زمانی ۳۰ تا ۹۰ دقیقه صعود خواهد کرد.

او تخمین می‌زند که مسیرهای هوایی آسیا به اروپا یا خلیج‌فارس به آمریکای شمالی می‌تواند به افزایش ۷ تا ۱۵‌درصدی بلیت‌ها، به ویژه در برنامه‌های سفر طولانی، با نزدیک شدن به اوج سفر در فصل تابستان منجر شود.

میکلسن همچنین خاطرنشان کرد: سایر اثرات جانبی، مربوط به ساعات کاری خدمه، حق بیمه و پیچیدگی برنامه‌ریزی است که همگی سودآوری را کاهش می‌دهند و شرکت‌های هواپیمایی که در حال حاضر با حاشیه سود کم پس از همه‌گیری کرونا فعالیت می‌کنند، این موضوع را به شدت احساس خواهند کرد.

تاتویک روازیان، معاون ارشد شرکت «آسپری فلایت سلوشن» (Osprey Flight Solutions) گفت: برخی شرکت‌های هواپیمایی ممکن است تصمیم بگیرند که هزینه را به شکل افزایش بلیت هواپیما به مسافران منتقل کنند، با این حال، چنین اقدامی می‌تواند بر سودآوری آنها نیز تاثیر بگذارد بنابراین این یک تصمیم شخصی برای هر شرکت هواپیمایی است و هیچ پاسخ مستقیمی برای آن وجود ندارد.

منبع: ایسنا

وب گردی