مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

توسعه دریامحور ایران را از وابستگی به نفت نجات می‌دهد

گروه مسکن
کدخبر: 579153
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از هدف‌گذاری حمل ۵ میلیون تن بار دریایی بین ایران و روسیه خبر داد و تأکید کرد که توسعه دریامحور می‌تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت نجات دهد.
توسعه دریامحور ایران را از وابستگی به نفت نجات می‌دهد

جهان‌صنعت– مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی از هدف‌گذاری حمل ۵‌میلیون‌تن بار دریایی بین ایران و روسیه خبر داد و گفت که توسعه دریامحور ایران را از وابستگی به نفت نجات می‌دهد.

سعید رسولی با اشاره به هدف‌گذاری ۵‌میلیون‌تن حمل‌ونقل بار از مسیر دریای خزر بین ایران و روسیه این هدف را دست‌یافتنی دانست و اظهار کرد: دوکشور باید ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری، انبارش کالا و ناوگان دریایی را توسعه دهند.

او افزود: ایران از نظر ترانزیتی فرصت بی‌نظیری برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و خلیج فارس است و برخی کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اعلام آمادگی کردند. به‌زودی نیز قرارداد قزاقستان در بندر شهید رجایی امضا می‌شود.

به گفته رسولی، براساس نقشه راه همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه که سال گذشته میان وزرای دو کشور امضا شد مقرر شده طی سال۲۰۲۵ همکاری‌ها در شقوق مختلف حمل‌ونقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی به حداکثر برسد. در ادامه در کمیسیون مشترک مسکو پیشنهاد ایران برای تشکیل کنسرسیوم مشترک دریایی خزر مطرح شد.

رسولی یادآور شد: اخیرا نشستی در ماخاچ‌قلعه باحضور بخش خصوصی و مقامات دو کشور برگزار و توافق شد ظرف یک ماه آینده سند همکاری برای تشکیل کنسرسیوم دریایی خزر در حوزه حمل‌ونقل باری و مسافری تنظیم و امضا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر که عمق سواحل و اسکله‌های تجاری را تهدید می‌کند، گفت: با اقدامات فنی و مدیریتی درسطح ملی و منطقه‌ای در تلاشیم از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت مردم استفاده کنیم و پنج کشور حاشیه خزر بر همکاری برای مدیریت این پدیده تاکید دارند.

رسولی توسعه دریامحور را از سیاست‌های کلان کشور دانست که در قالب سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

او در این‌باره گفت: توسعه دریامحور می‌تواند اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت رها کند. ایران با ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی و رتبه دوم ناوگان در خزر پس از روسیه ظرفیت خدادادی مهمی برای توسعه حمل‌ونقل باری، مسافری و گردشگری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه در دستور کار دولت چهاردهم است، گفت: ابتکار برگزاری نخستین اجلاس استانداران استان‌های ساحلی کشورهای حاشیه خزر نقطه آغازی برای همکاری‌های استانی و عملیاتی‌شدن تفاهم‌های راهبردی ایران با همسایگان خواهد بود.

رسولی با اشاره به لزوم رقابتی‌شدن نرخ تمام‌شده حمل کالا از مسیر ایران نسبت به مسیرهای پیرامونی حاشیه خزر گفت: زمان و قیمت دو مولفه اصلی برای تجار و صاحبان کالا است و ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز در کریدور شمال – جنوب در صورت هم‌افزایی بین شقوق مختلف حمل‌ونقل می‌تواند نقش بسیار مهمی در اتصال کشورهای CIS به آب‌های آزاد ایفا کند.

وب گردی