توسعه دریامحور ایران را از وابستگی به نفت نجات میدهد
جهانصنعت– مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی از هدفگذاری حمل ۵میلیونتن بار دریایی بین ایران و روسیه خبر داد و گفت که توسعه دریامحور ایران را از وابستگی به نفت نجات میدهد.
سعید رسولی با اشاره به هدفگذاری ۵میلیونتن حملونقل بار از مسیر دریای خزر بین ایران و روسیه این هدف را دستیافتنی دانست و اظهار کرد: دوکشور باید ظرفیتهای تخلیه و بارگیری، انبارش کالا و ناوگان دریایی را توسعه دهند.
او افزود: ایران از نظر ترانزیتی فرصت بینظیری برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و خلیج فارس است و برخی کشورهای همسایه برای سرمایهگذاری در بنادر ایران اعلام آمادگی کردند. بهزودی نیز قرارداد قزاقستان در بندر شهید رجایی امضا میشود.
به گفته رسولی، براساس نقشه راه همکاریهای حملونقلی ایران و روسیه که سال گذشته میان وزرای دو کشور امضا شد مقرر شده طی سال۲۰۲۵ همکاریها در شقوق مختلف حملونقل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی به حداکثر برسد. در ادامه در کمیسیون مشترک مسکو پیشنهاد ایران برای تشکیل کنسرسیوم مشترک دریایی خزر مطرح شد.
رسولی یادآور شد: اخیرا نشستی در ماخاچقلعه باحضور بخش خصوصی و مقامات دو کشور برگزار و توافق شد ظرف یک ماه آینده سند همکاری برای تشکیل کنسرسیوم دریایی خزر در حوزه حملونقل باری و مسافری تنظیم و امضا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر که عمق سواحل و اسکلههای تجاری را تهدید میکند، گفت: با اقدامات فنی و مدیریتی درسطح ملی و منطقهای در تلاشیم از حداکثر ظرفیتهای موجود برای بهبود وضعیت مردم استفاده کنیم و پنج کشور حاشیه خزر بر همکاری برای مدیریت این پدیده تاکید دارند.
رسولی توسعه دریامحور را از سیاستهای کلان کشور دانست که در قالب سیاستهای کلی ابلاغی و برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.
او در اینباره گفت: توسعه دریامحور میتواند اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت رها کند. ایران با ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی و رتبه دوم ناوگان در خزر پس از روسیه ظرفیت خدادادی مهمی برای توسعه حملونقل باری، مسافری و گردشگری دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه در دستور کار دولت چهاردهم است، گفت: ابتکار برگزاری نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه خزر نقطه آغازی برای همکاریهای استانی و عملیاتیشدن تفاهمهای راهبردی ایران با همسایگان خواهد بود.
رسولی با اشاره به لزوم رقابتیشدن نرخ تمامشده حمل کالا از مسیر ایران نسبت به مسیرهای پیرامونی حاشیه خزر گفت: زمان و قیمت دو مولفه اصلی برای تجار و صاحبان کالا است و ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز در کریدور شمال – جنوب در صورت همافزایی بین شقوق مختلف حملونقل میتواند نقش بسیار مهمی در اتصال کشورهای CIS به آبهای آزاد ایفا کند.
