عضو کمیسیون عمران مجلس:

اپراتور هندی به تعهدات خود در بندر چابهار عمل نکرد

گروه مسکن
کدخبر: 555783
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم تحقق تعهدات اپراتور هندی در بندر چابهار، هشدار داد که اگر این وضعیت ادامه یابد، مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کرده و قرارداد با هندی‌ها باید فسخ شود تا جلوی توسعه شرق کشور گرفته نشود.
اپراتور هندی به تعهدات خود در بندر چابهار عمل نکرد

جهان صنعت– عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از آن است که اپراتور هندی در بندر چابهار به تعهدات خود عمل نکرده گفت که اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند مجلس از ابزار نظارتی استفاده می‌کند و عملا این قرارداد با هندی‌ها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود. مجتبی یوسفی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر درباره وضعیت عملکرد اپراتور خارجی در بندر چابهار اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایه‌گذاری استفاده از ظرفیت شرکت و کنسرسیوم داخلی و  بین‌المللی است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نوع برخورد با سرمایه‌گذار داخلی ویترین و محلی برای قضاوت سرمایه‌گذاری خارجی درباره تعامل و تصمیم‌سازی و تسهیل گیری دولت با سرمایه‌گذاران است. او ادامه داد: در زمینه جذب سرمایه‌گذاران قوانین خوبی از جمله قانون رفع موانع تولید و تامین مالی زیرساخت و سرمایه‌گذاری و صدور مجوزهای کسب‌و‌کار وجود دارد و دولت باید این قوانین را به اجرا برساند اما دقیقا اشکال کار این است که در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیلگری طبق قانون عمل نمی‌شود و در تعامل با سرمایه‌گذار و بخش‌خصوصی داخلی موفق نیستیم. عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری خارجی و حضور سرمایه‌گذاری هندی در بندر چابهار یک بحث قدیمی است و در طول سال‌های گذشته با شرکت هندی فراز و نشیب جدی داشتیم، گفت: شاهد عدم انجام تکالیف توسط طرف هندی و تاخیر در انجام کار هستیم درحالی‌که کشورمان ظرفیت بسیار خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خارجی دارد. باید توجه داشت توسعه در شرق دنیا صورت می‌گیرد و با توسعه کشورهای آسیایی در حوزه منطقه‌ای ما اقتصادهای نوظهور ظهور پیدا کردند و در دنیا هم از لحاظ منابع و هم توسعه نقش‌آفرین هستند. یوسفی افزود: توجه داشته باشیم که چینی‌ها در بندر گوادر در سرمایه‌گذاری عظیمی هستند و  موضوع مهم اینکه کریدورها تحریم‌پذیر نیستند و در دنیا از مولفه‌های مهم رقابت‌پذیر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل است چراکه در قیمت تمام‌شده کالا به‌شدت اثرگذار است. او با اشاره به اهمیت کریدور شرق کشور ادامه داد: از بندر گوادر تا بندر چابهار کمتر از ۱۰ساعت و مسیر از طریق جاده به بندر لاذقیه  و مدیترانه کمتر۴ روز است اما همین مسیر از دریا به بیش از ۱۵روز به طول می‌انجامد. بنابراین این ظرفیت بی‌بدیل بندر چابهار و سند توسعه مکران و همان فرمان و توصیه مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت شرق کشور است. از این رو توسعه سواحل مکران و بندر چابهار برای کشورمان بسیار مهم است.

وب گردی