آخرین وضعیت مذاکره بر سر پولهای بلوکهشده ایران
جهان صنعت – سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تازهترین اظهارات رییسجمهور آمریکا گفت که «ما با زبان «باید» ۴۷سال پیش خداحافظی کردیم. هیچکدام از طرفهای غربی وقتی در مورد جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنند، نمیتوانند از زبان «باید» صحبت کنند. ما براساس منافع و حقوق ملت ایران خودمان تصمیم میگیریم.» اسماعیل بقائی ادامه داد: «آنچه آمریکاییها تحت عنوان «محاصره دریایی» از آن نام میبرند، از ابتدا یک اقدام غیرقانونی بود؛ هم نقض آتشبس بود و هم اخلال در آزادی دریانوردی بینالمللی. ما باید ببینیم در عمل آیا واقعا به این حرفشان عمل خواهند کرد یا صرفا یک ادعای تبلیغاتی است؟ اگر این کار را انجام دهند، یعنی در واقع توقفِ کاری خلاف که از چند هفته پیش شروع کردند و از ابتدا نباید چنین اقدامی را مرتکب میشدند.» او گفت: «در رابطه با تفاهم، تا الان که من خدمتتان دارم صحبت میکنم، تبادل پیامها البته ادامه دارد ولی تفاهم نهایی نشده است.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی با اشاره به سخنان رییسجمهور آمریکا درباره وضعیت تنگه هرمز گفت: «درمورد تنگه هرمز از ابتدا طرف آمریکایی واقعیت را وارونه جلوه داد. تنگه هرمز از ۹ اسفند و بعد از حمله غیرقانونی و تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، تحت تدابیر ویژه ایران بهعنوان دولت ساحلی قرار گرفت.» او گفت: «تنگه هرمز به روی کشتیهای متخاصم و کشتیهای نظامی بسته است اما در همین مدت کشتیهای تجاری با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران از این مسیر تردد کردهاند. در رابطه با اینکه مدیریت آینده تنگه هرمز به چه شکل خواهد بود، موضوعی است که به دولتهای ساحلی تنگه یعنی ایران و عمان مربوط است.» بقائی خاطرنشان کرد: «آقای عراقچی و همتایشان آقای بوسعیدی، وزیر خارجه عمان گفتوگوی تلفنی داشتند و یکی از موضوعاتی که صحبت کردند، همین موضوع بود. ایران و عمان رویکرد بسیار مسوولانهای درخصوص ایمنی و امنیت در تنگه هرمز اتخاذ کردهاند و بنا دارند که هم در راستای حفظ امنیت و منافع ملی خودشان و هم در راستاس نفع جامعه بینالمللی برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها در تنگه هرمز سازوکارهایی را اتخاذ کنند.» او با اشاره به اینکه تنگه هرمز در محدوده آبهای سرزمینی ایران و عمان واقع شده است، گفت: «ما با وضعیت ویژهای مواجه شدهایم که نمیتوانیم این تجربه را نادیده بگیریم. قطعا ایران و عمان بهعنوان دو کشور مسوولیتپذیر باید سازوکارهایی را اتخاذ کنند که هم منافع و امنیت ملی خودشان بهعنوان کشورهای ساحلی حفظ شود و هم اینکه به جامعه جهانی این اطمینان را بدهند که کشتیرانی از این مسیر بهصورت ایمن انجام میشود. این یک امر بدیهی است.» سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مطرح شدن مسائل هستهای در مذاکرات گفت: «در این مرحله تمرکز ما بر خاتمه جنگ است. در مورد جزئیات مباحث مرتبط با غنیسازی یا موضوع اورانیوم غنیشده ایران، در این مرحله ما صحبتی نداریم.» بقائی درباره آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران و نحوه دریافت آن و اینکه اخباری منتشر شده که آمریکا حاضر است بهجای پرداخت پول نقد، دلار دارایی مسدودشده ایران در قطر را در قالب خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به ایران تحویل دهد، گفت: «این نکته را باید همواره به یاد داشته باشیم مقامات آمریکایی مدام تکرار میکنند که در هیات حاکمه قبلی آمریکا میلیاردها دلار پول به ایران داده شده است. بخش قابلتوجهی از این اظهارات متناقض و نادرست است. آنچه ایران در جریان توافق برجام تحویل گرفت پولهای بلوکهشده متعلق به مردم ایران بود؛ هیچ طرف دیگری به ایران پولی نداد، در واقع ما حقوق خود را مطالبه و آن را دریافت کردیم.» او ادامه داد: «در حال حاضر نیز ما بهدنبال امتیاز نیستیم ما بهدنبال دریافت حقوق ملت ایران هستیم که بهناحق تضییع شده است. یکی از این حقوق تضییعشده نیز داراییهای مسدود یا محدودشده ایران است که در سالهای اخیر با اقدامات غیرقانونی آمریکا در برخی کشورهای خارجی مسدود شده است. این یک مطالبه قطعی است. اینکه این کار به چه نحو انجام و با چه سازوکارهایی تدبیر شود بهمنظور جلوگیری از عدول طرف مقابل از تعهداتش در تجربههای پیشین موضوعی است که همچنان در حال بررسی است و دوستان ما در بانک مرکزی و همچنین در بخش دیپلماسی اقتصادی این موضوع را در دستور کار دارند.»
