پشت پرده قیمت گذاری خودرو
مشکل اصلی مشکل خودروسازان قیمتگذاری دستوری ناکارآمد است که سبب زیاندهی دو خودروساز بزرگ دولتی شده است. نهادهایی پشت پردهای وجود دارد که اجازه رقابت آزاد را به خودروسازان نمیدهد، این نهادها خارج از چارچوب قانونیِ تعیینشده با اهرم شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکننده عمل کرده و با اعمال فشار، مانع تعدیل قیمتها مطابق با واقعیتهای اقتصادی میشوند. در نتیجه، خودروسازانی مانند سایپا که زیر بار این قیمتگذاری دستوری باقی ماندهاند، با افت شدید تولید و زیان انباشته مواجه شدهاند. در مقابل، ایرانخودرو پس از خصوصیسازی و مقاومت در برابر این فشارها، توانسته قیمتها را تعدیل کرده و زیان عملیاتی خود را متوقف کند.
