نگاه کلیشهای موجب افت عملکرد دانشآموزان شده است
جهانصنعت – معاون اول رییسجمهور در دیدار با جمعی از استادان و مدیران دانشگاه فرهنگیان با تبریک روز دانشجو خاطرنشان کرد که «آذر، ماه دانشگاه است. ۱۶آذر نقطهعطف برجستهای در تحولات کشور و وقایع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.»
محمدرضا عارف همچنین با تقدیر و تشکر از تلاشهای استادان و دانشگاهیان در چهار دهه گذشته گفت: «با هر شاخص و معیاری که اقدامهای استادان و دانشگاهیان را ارزیابی کنیم، نقش موثر آنها در رشد کشور در زمینه علم و فناوری مشخص است بهویژه اگر به امکانات سالهای اولیه انقلاب در حوزه آموزش عالی توجه کنیم، این نقش سازنده بیشتر نمایان میشود.»
او خاطرنشان کرد: «بهخاطر همین زحمات شبانهروزی دانشگاهیان بود که ما به نقطهای رسیدیم که از ۲۰سال گذشته مدعی دستیابی به جایگاه اولی در منطقه شدهایم. این جایگاه همچنان دستیافتنی است؛ اگرچه در برخی شاخصها عقب هستیم ولی به یاری خداوند متعال و تلاش و همت جوانان نخبه کشور، آنها هم جبران میشود.»
عارف با تاکید بر اینکه علم و فناوری پایه همه برنامههای کشور برای توسعه و پیشرفت است، گفت: «در برنامههای توسعه کشور نمیتوانید بخشی را پیدا کنید که مبتنیبر علم و دانش نباشد.»
او در ادامه یادآور شد: «در برنامههای توسعه نیروی انسانی عامل مهمی بوده و مزیت کشور ما هم نیروی انسانی است که استادان نقش مهمی در تربیت این نیروها دارند. البته استادان دانشگاه فرهنگیان کار بزرگتری هم دارند که آن تربیت کسانی است که میخواهند نوجوانان و فرزندان ما را آموزش داده و تربیت کنند.»
عارف با تاکید بر تلاش دولت برای حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: «اهمیت تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان به اندازهای زیاد است که مقام معظم رهبری هم از این دانشگاه بازدید داشتهاند. این مساله بیانگر جایگاه مهم این دانشگاه در تربیت معلمانی است که دانشآموزان را برای ساخت آینده کشور آموزش میدهند.»
معاون اول رییسجمهور همچنین با اشاره به جایگاه تمدنی ایران بعد از اسلام در زمینه علم و دانش گفت: «اگر میخواهیم در زمینه علم و دانش به جایگاهی برسیم که در شأن منزلت مردم و کشورمان باشد، باید اصلاح آموزشی را از مدرسه شروع کنیم. در این سالها زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز در زمینه کشف استعداد، تربیت و میدان دادن به نوجوانان موفقیت قابلقبولی حاصل نشده است. افتخار ما این است که بهلحاظ مبانی اعتقادی هیچ کمبودی نداریم باید اما به زبان و مقتضیات نوجوان و جوان توجه کنیم ولی چون میخواهیم با نگاه کلاسیک و کلیشهای عمل کنیم، تاکنون در این زمینه خروجی قابلقبولی نداشتهایم.»
او با بیان اینکه در تربیت دانشآموزان مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: «البته بخشی از این مشکل به مدرسه ارتباط دارد و بخش دیگر مربوط به مسائل خانوادگی میشود ولی این مشکلات در مدرسه خود را نشان میدهد. آیا توانستهایم دانشآموز و نوجوانی که چندین سال در مدرسه حضور دارد را به بلوغ فرهنگی برسانیم؟ برخورد کلیشهای با دانشآموز و نوجوان منجربه افت عملکرد و ریزش نمرات میشود که البته این مسائل در دانشگاه هم وجود دارد. دانشجو با نشاط وارد دانشگاه میشود در ادامه اما چقدر شرایط او متفاوت میشود؟»
منبع: ایرنا
