وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند:

بازار بی‌سرانجام خودروهای برقی

گروه صنعت
کدخبر: 584990
وعده‌های واردات خودروهای برقی و هیبریدی در سال ۱۴۰۲ هنوز تحقق نیافته و بازار خودروهای کم‌مصرف در کشور به دلیل کندی روند واردات و محدودیت زیرساخت‌ها تقویت نشده است.
بازار بی‌سرانجام خودروهای برقی

جهان صنعت_از سال۱۴۰۲ وعده واردات خودروهای برقی و هیبریدی داده شده اما وعده‌ها هنوز عملی نشده و بازار خودروهای کم‌مصرف در کشور چندان تقویت نشده است.

اخیرا فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با اشاره به سیاست‌های حمایتی اعلام کرده است: «حمایت از واردات خودروهای کم‌مصرف در دستور کار دولت است و خودروهای هیبریدی با تعرفه ۱۵‌درصد و خودروهای برقی با تعرفه ۴‌درصد در نظر گرفته شده‌اند.» این اظهارات در حالی صورت گرفته که از سال۱۴۰۲ تاکنون واردات خودروهای برقی و هیبریدی یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه صنعت و تجارت کشور بوده است. حتی در مقاطعی، مسوولان وقت وعده واردات ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو برقی را داده بودند؛ وعده‌ای که همچنان روی کاغذ باقی مانده است. به‌عنوان نمونه عباس علی‌آبادی، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، در همان سال وعده داد که واردات این خودروها با هدف کاهش مصرف سوخت فسیلی، حمایت از محیط‌زیست و افزایش گزینه‌های حمل‌ونقلی مدرن برای شهروندان اجرایی خواهد شد. با این حال بیش از دو سال از آن وعده‌ها گذشته و هنوز دولت با وجود اعلام مکرر حمایت‌ها، نتوانسته برنامه‌ای جامع و عملیاتی برای واردات خودروهای کم‌مصرف ارائه دهد.

درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند عملی واردات خودروهای برقی و هیبریدی بسیار کند بوده؛ براساس آمار رسمی در هفت‌ماهه اول امسال تنها ۳۱‌هزار دستگاه خودرو، شامل نمونه‌های بنزینی و برقی وارد کشور شده است. از سوی دیگر طبق اعلام متولیان، تا انتهای بهار امسال تعداد خودروهای برقی در کشور به حدود ۱۰‌هزار دستگاه رسیده است. کارشناسان معتقدند این روند پایین و محدودیت زیرساخت‌ها باعث شده وعده‌های دولت در زمینه کاهش مصرف سوخت و حمایت از محیط‌زیست عملی نشود. این وضعیت در حالی است که مساله آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دلایل ضرورت واردات خودروهای کم‌مصرف است. بیش از ۲۲‌میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که سهم عمده‌ای در افزایش آلاینده‌های شهری و جاده‌ای دارند. این خودروها علاوه‌بر مصرف بالای سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای و ذرات معلق، نقش مستقیم در افزایش بیماری‌های تنفسی و مشکلات بهداشتی در شهرهای بزرگ ایفا می‌کنند. جایگزینی این خودروها با نمونه‌های برقی و هیبریدی می‌توانست نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد. خودروهای برقی با صفر بودن آلایندگی مستقیم و خودروهای هیبریدی با کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت و انتشار گازهای مضر، گامی موثر در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی بودند. با این حال کندی روند واردات، هزینه بالای خرید و محدودیت زیرساخت، تحقق این هدف را با تاخیر مواجه کرده است.بر این اساس، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای توسعه بازار خودروهای برقی، نبود زیرساخت مناسب برای شارژ است. جایگاه‌های شارژ موجود در کشور محدود و پراکنده بوده و اغلب در شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت تمرکز دارند. به عنوان نمونه در تهران ۱۵ایستگاه شارژ خودروهای برقی نصب شده است.

وب گردی