بیبرنامگی دولت معیشت مردم را نابود میکند
جهانصنعت– در میانه تورمی که بنابر آمار رسمی به ۵۰درصد رسیده و تابآوری اقتصادی خانوارها را بهحداقل رسانده، انتشار خبر اجرای نرخ سوم بنزین با قیمت لیتری ۵هزار تومان موج گستردهای از مخالفت را میان افکار عمومی، کارشناسان و حتی بخش قابلتوجهی از نمایندگان مجلس برانگیخته استششش. بسیاری از نمایندگان از جمله مجتبی یوسفی این تصمیم را «آغاز دور تازهای از گرانیها» میداند و هشدار میدهد که افزایش قیمت سوخت در چنین شرایطی، تنها به تورم بیشتر و فشار سنگینتر بر اقشار آسیبپذیر منجر میشود.
کارشناسان اقتصادی نیز با این تحلیل همصدا هستند؛ آنها تاکید دارند که تجربه دهههای گذشته نشان داده هر افزایش بهای بنزین بدون توسعه حملونقل عمومی، اصلاح ساختار مصرف و اجرای قوانین مغفولماندهای مانند قانون هوای پاک نهتنها مصرف را کنترل نمیکند بلکه موجی از رشد قیمتها را در کالاهای اساسی و خدمات ایجاد کرده و قدرت خرید مردم را بیشتر فرسوده میکند.
در چنین فضایی منتقدان میگویند دولت بهجای تمسک به «سادهترین و پرهزینهترین راه»، باید بهسراغ راهحلهای کارشناسی و بلندمدت برود؛ راهحلهایی که بهجای افزودن بر رنج معیشتی مردم، مسیر اصلاح واقعی را هموار کند.
بنزین ۳ قیمتی، شروع برای گرانی
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «جهانصنعت» با بیان اینکه مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی کشور است، تاکید کرد: «هر کسی تلاش کند با افتخار نماینده مردم باشد اما من بهعنوان نماینده اهواز، با سابقه فعالیت در مجلس یازدهم و دوازدهم و با اعتماد مردم و نمایندگان، موظفم واقعیتها را صریح بگویم.»
یوسفی گفت: امروز مهمترین مشکل مردم مساله معیشت است. دعواهای سیاسی و ایجاد دوقطبی -چه از سوی برخی مسوولان دولتی و چه دیگران- هیچ کمکی به حل مشکلات نمیکند. درباره بنزین هم موضعم را شفاف اعلام کردهام. همه ما مخالفیم یارانه به جای اقشار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد یا معلمان، به جیب سودجویان و قاچاقچیان برود. این موضوع محل اختلاف نیست.
او افزود: بعضی وقتها میشنویم که به ما که مخالف افزایش قیمت بنزین هستیم، میگویند: اگر مخالف هستید یعنی موافق قاچاق هستید؟! درحالیکه مخالفت ما از جهت دیگری است. امروز به نظر من طرح بنزین سه نرخی، شروع برای گرانیهای بیشتر سوخت است. چرا با مردم صادق نیستیم؟
این نماینده مجلس خطاب به دولت گفت: صریح به مردم بگویید که میخواهیم بنزین را گران کنیم. الان این گران کردن تجربه خود ما و حتی برخی کشورهای دیگر است درحالیکه افزایش قیمت سوخت بدون اصلاحات ساختاری، فقط فشار را بیشتر میکند.
یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین برای جبران کسری بودجه است، عنوان کرد: بله همینطور است. او سپس با انتقاد از وضعیت اجرای قوانین گفت: یکی از مترقیترین قوانین ما ماده(۴۶) برنامه است اما اجرا نمیشود.
منِ نماینده باید قانون خوب بگذارم و در اجرا نظارت کنم. در خوزستان مردم ششماه سال نمیتوانند نفس بکشند؛ به جای اقدام موثر، اقدامات نمایشی مثل آوردن هواپیمای آبپاش انجام میشود. استاندار سوار هوای پیمای آبپاش بشود و نمایش بدهد.
او اضافه کرد: امروز قانون هوای پاک وجود دارد ولی اجرا نمیشود. کلیگویی نمیخواهیم. عملکرد دولت در این زمینه ضعیف است. به همین دلیل هم اصرار داریم که استیضاحها باید انجام شود.
یوسفی با اشاره به بیبرنامگی اقتصادی دولت اظهار کرد: «تیم اقتصادی دولت دچار بیبرنامگی و ناهماهنگی است. فقط دنبال مسائل حاشیهای هستند.
مسائلی مثل فیلترینگ، انتقال پایتخت به سواحل مکران تا موافقت و مخالفت با مذاکره در سیاست خارجی، همهچیز در دوقطبیشدن و مسائل کشور گرفتار موافق و مخالف خلاصهشده است. دولت هم انگار علاقهمند است. تا موضوعی پیش میآید، سخنگوی دولت به همین موضوعات سیاسی و دوقطبی دامن میزند تا از پاسخگویی به مسائل اساسی کشور فرار کند.
معضل خودروهای بیکیفیت
نماینده مردم اهواز در ادامه با انتقاد از کیفیت تولیدات صنایع خودرو کشور گفت: «خودروهایی مانند کوییک و ساینا درواقع پرایدهای جدید هستند؛ فقط ظاهرشان عوض شده. مصرف سوخت همان است؛ حتی در برخی خودروهای ایرانخودرو به ۱۲لیتر در صد کیلومتر هم میرسد.
کسی که این خودروهای اقتصادی را میخرد، پولدار نیست که کارت سوختش حذف شود. فرض کنید در یک خانواده خانم یک پراید و آقا یک پژو مدل۹۰ دارد، مجموع ارزش خودروهایشان شاید به اندازه یک پژو پارس هم نباشد؛ آیا این عدالت توزیع سوخت است که یکی از کارتهای سوخت این خانواده حذف شود؟
این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه تعیین قیمت بنزین جزو اختیارات دولت بوده و از اختیار مجلس خارج است عنوان کرد: ما در مجلس برای واردات بنزین و خودرو پیشبینیهایی کردهایم که اجرا نمیشود. واردات خودروهای کممصرف، توسعه حملونقل عمومی، اجرای ماده۹ قانون هوای پاک و مدیریت سوخت همه اینها تصمیمهایی است که باعث کاهش مصرف سوخت و بهینهسازی آن میشود اما اجرای آن اتفاق نمیافتد. بعد میخواهند با سادهترین و بدترین روش یعنی گرانکردن، مشکل را حل کنند.
یوسفی با اشاره به روند اصلاح قیمت بنزین همزمان با توسعه حملونقل و گازسوز شدن خودروها از سال۸۵ تا ۸۹، عنوان کرد: با همه انتقاداتی که به دولت نهم و دهم داریم اما آنها یک روندی را دنبال میکردند؛ بعد از آن دولت این مسیر اصلا فراموش شد.
یوسفی درباره تاثیر گرانی بنزین بر معیشت مردم گفت: «کارمند بازنشسته یا معلمی که با تاکسی اینترنتی کار میکند، کسی که با خودروی استیجاری برای تامین خرج زندگی کار میکند، اینها کجای محاسبات دیده شدهاند؟ اگر قیمت بنزین را براساس نرخ روز محاسبه کنیم، آنوقت براساس نرخ دلار چقدر حساب کنیم؟ الان، یا الان؟!
وی افزود: حتی اگر هر لیتر بنزین را با دلار ۱۰۰هزار تومان قیمت جهانی محاسبه کنیم، امروز هر لیتر باید حدود ۶۵ تا ۷۰هزار تومان شود. این یعنی هر نرخی جز این عدد بفروشید، باز هم جذابیت قاچاق دارد. تا کجا این قیمتها میتواند ادامه پیدا کند؟ وقتی حقوقها به دلار نیست، چرا قیمت انرژی را دلاری محاسبه میکنیم؟
اصلا برفرض قیمت بنزین ۵۰ تومان شود، چه کسی تضمین میکند که قیمت ارز دوباره تغییر نکند؟ بعد بگویند مبنای قیمت بنزین فوب خلیجفارس باشد. این چرخه با افزایش دلار همینطور ادامه دارد.
نماینده مردم اهواز با بیان اینکه اصلا معلوم نیست مبنای این افزایش قیمتها هم چیست، تاکید کرد: متاسفانه بیبرنامگی دولت در حوزه بنزین که کوتاهترین و بدترین راه را برگزیده است، باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.
او گفت: «تصمیم سخت یعنی تصمیم بلندمدت، حرفهای و کارشناسی و تصمیمی که فقط فشار روی مردم بگذارد. مسوولیت ما این است که مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه با بیبرنامگی به مشکلاتشان اضافه کنیم.»
به گفته یوسفی تنها راهکار موجود این است که قانون هوای پاک اجرا شده و حملونقل عمومی توسعه یابد و پس از آن بهینهساز مصرف سوخت اجرایی شود؛ تجربهای که در دنیا منجر به کاهش ۲۰ تا ۲۵درصد از مصرف سوخت شده است.
