هیچکس افزایش قیمت بنزین را گردن نمیگیرد
جهان صنعت- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که وزیر نفت مخالف مصوبه جدید دولت درباره بنزین است.
بعد از تکذیبهای فراوان درباره افزایش نیافتن بنزین، سرانجام دولت تصمیم گرفت نرخ سوم برای بنزین از نیمه دوم آذرماه اجرایی شود و برمبنای آن کسانیکه از بنزین جایگاه با استفاده از کارت اضطراری استفاده میکنند، برای مصرف مازاد ۱۶۰لیتر سهمیهای باید بابت هر لیتر ۵هزار تومان پرداخت کنند. همزمان دولت اعلام کرد که استفاده از بنزین سهمیه اول و دوم تنها با کارت سوخت شخصی امکانپذیر است.
طبق این مصوبه، وزارت نفت بهصورت فصلی نرخ سوم بنزین جایگاه را اعلام میکند. همچنین براساس تصویبنامه هیاتوزیران سهمیه خودروهای وارداتی حذف شد. سهمیه خودروهای مناطق آزاد حذف و این خودروها از نیمه آذر باید با نرخ ۵هزار تومانی سوختگیری کنند. همچنین دولت تصمیم گرفت که میزان سهمیه دوم خودروهای سیانجیسوز نیز از ابتدای بهمن نصف شود.
مالک شریعتینیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه دیروز مجلس در نطق میاندستور خود با اشاره به مصوبه بنزینی دولت گفت که چرا در دولت کسی قبول مسوولیت نمیکند؟ دیروز بنده در حاشیه کمیسیون انرژی از وزیر نفت سوال کردم و ایشان گفت من در دولت مخالف بودم. از رییس سازمان بهینهسازی انرژی پرسیدم و وی نیز بیان کرد مصوبه مربوط به قبل از انتصاب بنده است، چرا سازمان برنامهوبودجه از پشت صحنه خارج نمیشود و قبول مسوولیت نمیکند. وی در ادامه با ابراز این عقیده که آقای بیگدلی بهدرستی آقای پورمحمدی را سلطان ناترازیها در کشور لقب داد، اظهار کرد: چرا این لقب برازنده ایشان هست؟ آقای پورمحمدی از سال۸۳ تاکنون همواره در رده بالای مدیریتی بانکی، اقتصادی و بودجه کشور بوده، امروز هم رییس سازمان برنامهوبودجه کشور است آیا این تشدید ناترازیها طی این ۲۰سال شایسته یک عذرخواهی از ملت نیست؟
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مثالی میزنم؛ آقای پورمحمدی دو هفته قبل در مجلس در خلال بررسی برنامه هفتم اظهار کرد که سال۹۹ ایران ۶میلیارد دلار صادرات بنزین داشت و امروز به همین میزان وارد کننده شدیم، چرا ایشان خودش را مسوول نمیداند که سال۹۹ در کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۰ با ساماندهی وضعیت سهمیه خودروها مخالفت کرد. شریعتی با اشاره به اینکه در صدر مصوبه اخیر نوشته به منظور کاهش واردات و استفاده از کارت شخصی چنین مصوبهای صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: من بهصراحت اعلام میکنم این مصوبه نه مصرف را کاهش خواهد داد نه جلوی قاچاق را خواهد گرفت و درنتیجه واردات را کاهش نخواهد داد فقط اندکی درآمد برای سازمان برنامهوبودجه خواهد داشت که در سازمان هدفمندسازی یارانهها خرج یارانهها کند که با تورمی که ایجاد میکند خنثی خواهد شد.
وی افزود: اینکه دولت تصمیم گرفته که کاری انجام دهد جای تشکر دارد اما چرا تصمیمی که کم فایده و پرهزینه است را اتخاذ میکنید؟ در قانون برنامهوبودجه تکالیفی را برای دولت تعیین کردیم چرا دولت این تکالیف را دنبال نمیکند؟ تکالیفی که بسیاری از آنها اجرای سیاستهای غیرقیمتی است.
حکم بند «ت»
شریعتی با اشاره به اینکه ما برای حذف کارت جایگاه در تبصره۳ بند«ت» حکم داریم، گفت: براساس این مصوبه گفتیم که تصفیه سهمیه سوخت را به حساب بانکی صاحب خودرو ببرید با این کار کل کارت جایگاه ساماندهی و شفاف میشود چرا این کار انجام نمیشود؟ چرا دولت آییننامه این را بیش از ششماه در هیات وزیران انداخته و مصوب نمیکند؟ چه کسانی مخالف این مصوبه هستند؟ سفرهدارها مخالف هستند. اول شرکتهای پشت صحنه شرکت ملی پخش که ساماندهی و تعمیر و نگهداری را دنبال میکنند و پروژه دارند و سفره آنها جمع میشود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز ۴۳درصد سوختگیری در جایگاهها با کارت شخصی نیست با کارت جایگاه انجام میشود خاطرنشان کرد: ما ۳۱میلیون کارت سوخت شخصی داریم و ۶۰هزار کارت جایگاه که ۴۳درصد سوختگیری با کارت جایگاه انجام میشود. این سفره جمع خواهد شد. یک بانک خاصی که امروز ۷۰درصد تراکنشهای جایگاه سوخت را در اختیار دارد سفرهاش جمع میشود، قاچاقچیها هم که به طریق اولا سفرهشان جمع میشود.
شریعتی خطاب به رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: چرا وضعیت کارشناسی در این سازمان اینقدر ضعیف است. ما بارها توضیح دادیم سیستم تصفیه سهمیه یارانه مستقل از بانک است، مگر امروز قبض برق، قبض گاز که پرداخت میشود قوانین و شرکت گاز هک میشوند.
۳ اشکال مصوبه بنزینی
شریعتی با اشاره به اینکه در مصوبه بنزینی دولت سه اشکال دیگر هم وجود دارد، بیان کرد: اشکال اول این است که ما برای خودروهای نوشماره سهمیه قرار ندادیم آیا این عدالت است که یک خانوار که با قرض و با بدبختی توانسته پول جمع کند و یک خودروی داخلی نسبتا ارزان قیمت بخرند البته ارزان قیمت که نداریم آیا این را باید از سهم یارانه محروم کنیم؟
وی افزود: یک خانواده که به اسم اعضای خانواده چند خودرو دارد همه سهمیه بگیرند و این سهمیه را شما به جای اینکه به هر فرد بدهید به هر خانوار باید میدادید.
شریعتی با اشاره به اینکه اشکال دوم سهمیه خودروهای سیانجیسوز است، بیان کرد: دولت گفته سهمیه خودروهای سیانجیسوز را نصف میکنیم اما ما در قانون برنامه تنوع سبد سوختی را در خودروهای الپیجی سوز در خودروهای برقی هیبریدی هم داریم چرا سهمیه آنها نباید نصف شود؟ آیا دولت نمیخواهد این سهمیهها را اعمال کند؟ چرا خودروهای کار که خودروهایی هستند که مردم دارند با آنها امرارمعاش میکنند در نظر نگرفتیم؟
وی در پایان با اشاره به اینکه امروز ۲۹درصد از خودروها برای امرارمعاش استفاده میشوند، گفت: این را سامانه عمومی بگذارید و به جای اینکه رانتی برای شرکتها در نظر بگیرید براساس پیمایش اعمال کنید و بحث الپیجی را هم من به وزیر نفت تاکید کردم؛ هیچ اجازهای از دولت نمیخواهد زیرا قانون بودجه برای شما تعیینتکلیف کرده و ۵۰۰هزار تن با قیمت نرخ اول یارانه بنزین اجرا کنید.
