تزریق بینتیجه ۱۰همت به بخش ریلی
جهان صنعت– عضو پیشین هیاتمدیره راهآهن با اشاره به ناکارآمدی تخصیص منابع در بخش ریلی گفت که باوجود تزریق حدود ۱۰همت از محل تهاتر نفت، بهرهوری لکوموتیوها افزایش نیافت. احسان شعبانی با اشاره به عملکرد بخش ریلی کشور طی یکسال اخیر اظهار کرد: یکی از نکات قابل تامل طی مدت یادشده عدم تناسب میان تزریق منابع و نتایج حاصل از آن است. او ادامه داد: با وجود تزریق حدود ۱۰هزارمیلیارد تومان از محل تهاتر نفت در سال۱۴۰۳ و ادامه این روند در سال۱۴۰۴ برنامه افزایش لکوموتیوهای فعال از ۵۰۹دستگاه در شهریور۱۴۰۳ به ۶۰۰دستگاه برای نوروز ۱۴۰۴ محقق نشد.
شعبانی افزود: بهطوری که این تعداد در فروردین به حدود ۵۸۰دستگاه رسید و در حال حاضر نیز تنها حدود ۵۷۰دستگاه فعال اعلام شده است.
او با بیان اینکه به نظر میرسد عدم پیگیری موثر از سوی راهآهن و نبود هماهنگی لازم با دستگاههای مرتبط از جمله گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت از دلایل اصلی این وضعیت بوده است، تصریح کرد: اگرچه رشد تعداد لکوموتیوهای فعال آنگونه که انتظار میرفت محقق نشده اما موضوع قابل تامل در این بخش کاهش حدود ۱۰درصدی بهرهوری لکوموتیوها در یکسال گذشته است. عضو پیشین هیات مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این در حالی است که در بازه زمانی ۱۳۹۹تا۱۴۰۲ کشور رشد حدود ۱۰درصدی در بهرهوری لکوموتیوها را تجربه کرده بود. این کاهش چشمگیر در بهرهوری، اثر مثبت تزریق منابع و افزایش آمادهبهکاری ناوگان را تقریبا خنثی کرده بهگونهای که شاخص حملونقل ریلی در مجموع کمتر از ۵درصد رشد داشته است.
شعبانی در خصوص وضعیت تولید داخلی ناوگان ریلی نیز گفت: تولید و بازسازی ناوگان در مقایسه با دوره قبل حدود ۵۰درصد کاهش یافته و از تولید سالانه بیش از ۱۰۰۰دستگاه به کمتر از ۶۰۰دستگاه رسیدهایم. استمرار این روند نزولی میتواند صدمات جبرانناپذیری به نیروی انسانی فعال و زیرساختهای صنایع ریلی کشور وارد و این حوزه را در سالهای آینده با چالشهای جدی مواجه کند. رییس پیشین کمیته حسابرسی داخلی راهآهن در ادامه با اشاره به وضعیت جابهجایی مسافران ریلی گفت: پس از ثبت رکورد ۳۱میلیون و ۷۸۰هزار مسافر در سال۱۴۰۲ این رقم در سال۱۴۰۳ با کاهش ۶درصدی به ۳۰میلیون و ۱۴۰هزار مسافر رسید و در سال۱۴۰۴ نیز تغییر محسوسی نداشته است. با ادامه روند فعلی به نظر میرسد امسال نیز تعداد مسافران از ۳۱میلیون نفر فراتر نرود. این در حالی است که طی این مدت قیمت بلیت قطارهای پنجستاره بیش از ۱۰۰درصد و سایر قطارها بیش از ۶۰درصد افزایش یافته و انتظار ارائه خدمات گستردهتر و با کیفیت بالاتر وجود داشته است. شعبانی همچنین گفت: پس از چند سال کاهش پیاپی سوانح و در حالی که مجموع تعداد سوانح ریلی از سال۱۳۹۹تا۱۴۰۲ هر سال روندی نزولی داشت و از ۲۳۸سانحه در سال۱۳۹۹ با کاهش ۲۳درصدی به ۱۸۳سانحه در سال۱۴۰۲ رسید اما طی شش ماه نخست امسال سوانح ریلی حدود ۱۰درصد افزایش یافته است. او بیان کرد: یکی از نمونههای اخیر سانحه ریلی چند وقت پیش در منطقه ریلی یزد رخ داد که به گفته کارشناسان خسارت مستقیم آن سنگین برآورد میشود.
منبع: تسنیم
