خصوصی‌سازی در خودروسازی شروع شد اما هنوز دولتی تصمیم می‌گیریم

گروه صنعت
کدخبر: 567284
با وجود آغاز فرآیند خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی، همچنان تصمیمات کلیدی در دستان دولت باقی مانده و این موضوع مانع تحقق واقعی خصوصی‌سازی در این صنعت شده است.
خصوصی‌سازی در خودروسازی شروع شد اما هنوز دولتی تصمیم می‌گیریم

جهان صنعت_ با وجود آغاز خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی، تصمیمات کلیدی همچنان در دستان دولت است. یک کارشناس خودرو عنوان کرد که سیاستگذاری‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری مانع از تحقق واقعی خصوصی‌سازی در این صنعت شده است.

در این رابطه، یک کارشناس صنعت خودرو در تشریح برخی زمینه‌های اثرگذار در ناموفق بودن خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی و همچنین عوامل رکود در این بازار گفت: از نگاه کارشناسی و در شرایط امروز اقتصادی کشور، چاره‌ای جز حرکت به‌سمت خصوصی‌سازی در صنعت خودرو وجود ندارد و در نهایت باید این اقدام صورت بگیرد اما مهم‌تر از همه مکانیسم خصوصی‌سازی و نحوه انتقال مدیریت آن به بخش‌خصوصی است.یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اولین قانون تجارت حاکی از آن است که تولیدکننده نباید زیان و ضرر تولید کند. متاسفانه مشکل اصلی در خودروسازی‌های داخلی مربوط به شخص مدیریتی نیست بلکه مربوط به نحوه تصمیم‌گیری برای این خودروسازی‌هاست، برای مثال در سه‌ماهه نخست سال جاری مشخص شد که دوشرکت بزرگ خودروسازی داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا باید به میزان ۲۵‌درصد قیمت محصولات خود را افزایش می‌دادند و معیارهای آنها براساس آمارها و مولفه‌های اقتصادی و طبق فرمول‌بندی مشخصی صورت گرفته بود اما این اتفاق رخ نداد و این در حالی است که دولت به این شرکت‌های خودروسازی تکلیف می‌کند تا ۱۵‌درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند در صورتی که این رقم با واقعیت‌های اقتصادی هیچ همخوانی ندارد. سایپا این موضوع را پذیرفت و در حال حاضر در حال تحمل زیان‌های آن است اما ایران‌خودرو آن را نپذیرفت درگیر مناقشات حقوقی آن با دولت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تصمیم دولت برای انتقال مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی گفت: شاید بهترین کار آن بود که پیش از خصوصی‌سازی برخی اصلاحات در شرکت‌های خودروسازی داخلی صورت می‌گرفت تا در وضعیت مناسب و مطلوبی خصوصی شوند اما در شرایط امروز و از آنجایی که فشار بر خودروسازی‌های داخلی بیش از پیش است، چاره‌ای جز خصوصی‌سازی وجود ندارد.

کاکایی تاکید کرد: سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چگونه باید عملیات خصوصی‌سازی را به‌شکل بهتر و مطلوب‌تری انجام داد. متاسفانه عملیات خصوصی‌سازی ایران‌خودرو به‌شکل مطلوبی برگزار نشد درحالی‌که می‌توانست در وضعیت به‌مراتب بهتری فرآیندهای خصوصی‌سازی این شرکت بزرگ خودروسازی کشور را انجام داد و در این میان نیز دولت مقاومت زیادی برای حرکت به‌سمت خصوصی‌سازی کرده و به‌عبارتی می‌توان گفت که دولتی‌ها نشسته‌اند و تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که هزینه آن را سهامداران خصوصی باید بپردازند.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: امروز راه‌حل اساسی و اصلی خصوصی‌سازی و اصلاح نظام تنظیم‌گری براساس سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی است و با اینکه ایران‌خودرو هنوز به‌صورت کامل خصوصی نشده و تنها مدیریت آن به دست بخش خصوصی واگذار شده است اما آمارها و داده‌ها حاکی از آن است که طی هشت‌ماه گذشته، تولید ایران‌خودرو نزدیک به ۱۰درصد بیشتر شده، این در حالی است که آمار و داده‌ها از دیگر شرکت‌ها و خودروسازی‌ها حاکی از کاهش تولید است که نشان می‌دهد در صورت ورود بخش‌خصوصی به تولید و خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی، بدون شک بهره‌وری و تولید روند افزایشی را تجربه خواهد کرد.

وب گردی