لزوم صادرات خرما براساس روش‌های جدید بازاریابی

گروه بازرگانی و کشاورزی
کدخبر: 567090
در دومین بزرگداشت روز ملی خرما، رییس اتاق ایران بر لزوم به‌کارگیری روش‌های جدید بازاریابی و صادرات خرما تأکید کرد و خواستار بهبود زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری در این صنعت شد.
لزوم صادرات خرما براساس روش‌های جدید بازاریابی

جهان صنعت- روز نخست از دومین‌بزرگداشت روز ملی خرما در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند به همت اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر و آبادان برگزار شد.

رییس اتاق ایران با حضور در مراسم افتتاحیه این همایش تصریح کرد: انتظار مردم از مسوولان این است که سیاست‌هایی که برای زندگی مردم می‌نویسند به‌روز باشد چراکه امروز آنچه تهیه و اجرا می‌شود تاریخ گذشته است و بنابراین باید تغییر و تحولی را در این سیاست‌ها شاهد باشیم. خرما یک‌نعمت خدادادی بوده که می‌تواند برای کشور تولید ثروت کند اما امروزه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های اولیه رشد نکرده و این موضوع مایه تاسف است.

صمد حسن‌زاده از «خرما» به‌عنوان یکی از پنج محصول کشاورزی صادراتی برتر ایران یاد کرد و در عین حال این محصول را از ویژگی‌های اصلی دو شهر آبادان و خرمشهر دانسته و گفت: نمی‌توان در آبادان بود و خرمشهر سرافراز را یاد نکرد. آبادان و خرمشهر نه‌فقط به‌خاطر «نخلستانهای فراوان» دارای وجه‌تشابه هستند بلکه هردو را می‌توان پیشتازان مقاومت و ایثار در ایران‌زمین دانست. علاوه بر این موقعیت جغرافیایی و اهمیت اقتصادی آبادان و خرمشهر آنها را به دروازه جنوب ایران تبدیل کرده است.

حسن‌زاده دومین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران را فرصتی برشمرد تا در آن درباره توسعه صنعت خرما در کشور به‌صورت واقع‌بینانه به گفت‌و‌گو بنشینیم.

او افزود: با وجود همه ظرفیت‌های عظیم نخلستان‌ها و تلاش نخل‌داران ایرانی اما مطالعات اتاق ایران نشان می‌دهدکه هنوز از نظر ارتقای بهره‌وری در این صنعت عظیم جای رشد بسیاری وجود دارد.

رییس اتاق ایران بر این باور است که برای حفظ نخلستان‌ها و افزایش بهره‌وری و ارتقای کمی‌و‌کیفی تولیدات صنعت خرما نیازمند رویکرد علمی و کارشناسی هستیم. در این راستا گسترش مطالعات دانشگاهی در زمینه کاهش آسیب‌های شوری آب در نخلستان‌ها باید در اولویت مراکز علمی قرار گیرد.

او از فعالان بخش‌خصوصی نیز خواست تا در «توسعه مکانیزاسیون» و «استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های هوشمند و مکانیزه در نخلستان‌ها» را به مرحله اجرا برسانند چراکه انتظار می‌رود «انجمن ملی خرمای ایران» به‌عنوان تنها تشکل اقتصادی فعال در این حوزه پیشتاز در عرصه فرهنگ‌سازی برای گسترش کاربرد فناوری در صنعت خرما باشد.

حسن‌زاده براساس آمارها تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از خرمای ایران به‌دلیل عدم توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی به‌صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود. این درحالی است که با طراحی مشوق‌های مالی و اعتباری برای فعالان صنعت خرما می‌توان به ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری کمک کرد. از این طریق می‌توان با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر به تکمیل زنجیره ارزش خرما از تولید تا صادرات پرداخت.

رییس اتاق ایران علاوه بر این از سازمان توسعه تجارت ایران نیز درخواست‌کرد تا در تدوین سیاست‌های تجاری محصول خرما مشوق‌های صادراتی ویژه‌ای برای صادرکنندگان این محصول درنظر بگیرد. در این راستا فعالان اقتصادی برجسته این صنعت معتقدند در صورت عدم اعمال عوارض و محدودیت‌های صادراتی می‌توان صادرات این محصول را در یک بازه زمانی سه‌ساله حداقل به دوبرابر رساند.

او همچنین رعایت ثبات مقررات در زمینه صادرات خرما را عاملی دانست تا سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان رغبتی دوچندان برای اهتمام بیشتر نسبت به این حوزه داشته باشند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: جامعه صادرکنندگان این محصول نیز با «شبکه‌سازی بین تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و صادرکنندگان» و «طراحی روش‌های بازاریابی بین‌المللی و نوین» می‌توانند در راستای گسترش و تقویت بازارهای هدف صادراتی خرما گام بردارند. اعطای تسهیلات کم‌بهره از سوی نظام بانکی با هدف به‌روزرسانی تجهیزات برداشت و بسته‌بندی و توسعه صنایع فرآوری خرما را یک‌راهکار پرفایده و موثر در توسعه این صنعت می‌دانیم.

او برگزاری این‌گونه بزرگداشت‌ها و همایش‌های تخصصی را فرصتی برای دیدار و همفکری فعالان اقتصادی حوزه‌های تخصصی به‌منظور هم‌افزایی و ایجاد همدلی بیشتر در جامعه فعالان اقتصادی دانست.

رییس اتاق ایران علاوه بر همه مواردی که درباره بایسته‌های فعالیت‌های سیاستگذاران، مجریان و ذی‌نفعان برای توسعه صنعت خرما و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت مطرح شد، تصریح کرد: همدلی فعالان این صنعت و ارتقای استانداردها در این حوزه می‌تواند به رونق بیشتر صنعت خرما منجر شود.

محسن رشید‌فرخی رییس انجمن ملی خرما ایران نیز در این مراسم گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این روز را در یکی از استان‌های‌جنوبی برگزار می‌کنیم تا علاوه بر خرما سایر دغدغه‌های اقتصادی منطقه مطرح و بررسی شود. بخش‌خصوصی باید باتکیه‌بر توانمندی‌های خود برای حل چالش‌های موجود برنامه‌ریزی کند هرچند بدون‌ شک به‌حمایت‌های دولتی و حاکمیتی نیاز دارد.

این فعال اقتصادی تب اقتصادی ایران را ارزش پول ملی کشور دانسته و گفت: با وجود اینکه تب اقتصاد ایران به دایل افت ارزش پول ملی بسیار بالا رفته اما همیشه برای درمان به سراغ داروهایی می‌رویم که تاریخ‌شان گذشته است برای همین نتوانستیم به توفیق برسیم.

او از بخشنامه‌های مشکل‌ساز که بدون هیچ بررسی کارشناسی تدوین شدند انتقاد کرده و افزود: برای نمونه عوارض صادراتی انواع خرما را به‌گونه‌ای تعیین می‌کنند که برآمده از نگاه کارشناسی نیست و تا زمانی که این اشتباهات را نپذیریم وارد مرحله اصلاح و بهبود نخواهیم شد.

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه تفاهمنامه همکاری بین انجمن خرمای استان خوزستان و منطقه آزاد اروند برای حمایت و برندسازی محصول خرما امضا شد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

وب گردی