امضای تفاهمنامه میان اتاق بازرگانی و وزارت میراثفرهنگی

جهانصنعت– اتاق بازرگانی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با امضای تفاهمنامهای راهبردی، همکاری برای توسعه گردشگری داخلی و بینالمللی را آغاز کردند. این توافقنامه با هدف تسهیل تردد گردشگران خودرویی، برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای ملی و جهانی و تقویت دیپلماسی گردشگری منعقد شده است.
در این تفاهمنامه دوساله دو طرف متعهد شدند تا با رعایت کامل قوانین ملی و کنوانسیونهای بینالمللی مرتبط محورهای همکاری خود را در قالب برنامههای زمانبندی شده و با تامین منابع مالی مشخص اجرایی کنند. از جمله اقدامات مهم مورد توافق تقویت «کارنه دو پاساژ» برای تسهیل تردد خودرویی از مرزها، راهاندازی «پاوین ملی ایران» در نمایشگاههای گردشگری خارجی و ایجاد «تاکسی توریسم» در سهمرز ورودی کشور با رانندگان آموزشدیده است. برنامهریزی برای برگزاری رالیهای داخلی و خارجی و افتتاح دفاتر مشترک در کشورهای هدف گردشگری در دستور کار قرار دارد.
سیدمصطفی موسوی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با تاکید بر نقش کانون جهانگردی به عنوان بازوی اجرایی وزارت میراثفرهنگی گفت: این تفاهمنامه حلقه مفقود بین بخشخصوصی و دولتی را پر کرده و زمینه حضور فعال در رویدادهای داخلی و خارجی را فراهم میسازد. وی افزود که با اجرای این توافق میتوان دیپلماسی گردشگری و اقتصادی را حتی در شرایط تحریمها پیش برد و گامهای موثری در جهت توسعه صنعت گردشگری برداشت.
پدرام باقری، نایبرییس اتاق بازرگانی ایران نیز به ظرفیتهای گسترده این اتاق برای جذب گردشگران و سرمایهگذاران اشاره کرد. او اظهار داشت که اتاق بازرگانی میتواند با شبکه وسیع فعالان اقتصادی و تشکلهای مختلف هماهنگی میان عرضه و تقاضای گردشگری را تسهیل و نقش کلیدی در رونق اقتصادی و ورود ارز به کشور ایفا کند. باقری تاکید کرد که توسعه گردشگری نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب است تا گردشگران بتوانند با کیفیت مطلوب از خدمات بهرهمند شوند. امنیت و شفافیت فضای سرمایهگذاری نیز باید فراهم شود تا سرمایهگذاران انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه داشته باشند.
از سوی دیگر محمدحسین صوفی، رییس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار داشت که دیپلماسی عمومی و گردشگری میتواند موتور محرک رونق اقتصادی باشد و این تفاهمنامه زمینه همافزایی ظرفیتهای ملی و بینالمللی دو طرف را فراهم میکند.