چرا موتورسیکلتهای برقی در ایران جایگاهی ندارند؟

جهان صنعت_دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بیان کرد که اگرچه توان فنیوصنعتی لازم برای تولید موتورسیکلتهای برقی در کشور وجود داشته اما نبود زیرساختهای حمایتی، قیمت بالای باتری و محدودیت پیمایش موجب شده استقبال چندانی از این وسایل نقلیه صورت نگیرد.به گزارش ایسنا، بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در رابطه با این وسیله نقلیه سالهاست که بحث تولید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی مطرح است و تولیدکنندگان آمادگی خود را برای تولید و عرضه موتورسیکلتهای برقی اعلام کردهاند اما به دلیل عدم حمایت و ایجاد زیرساختهای لازم متقاضی موتورسیکلت برقی وجود ندارد. از مشکلات و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد و باعث شده تا این طیف از موتورسیکلتها نتوانند در جامعه مورد استقبال و استفاده قرار گیرند قیمت محصول، محدودیتهای اینگونه موتورسیکلتها و نوع کاربری موتورسیکلت در کشور است که بالای ۹۰درصد از مردم بهعنوان منبع کسب درآمد از موتورسیکلت استفاده کرده و ترجیح آنها استفاده از موتورسیکلتهایی است که اقتصادیتر بوده و توانایی لازم برای جابهجایی افراد و کالا(بار) را داشته و از محدودیت در پیمایش برخوردار نباشند.
وی افزود: این در حالی است که در موتورسیکلتهای برقی محدودیت در پیمایش وجود دارد و اگر قرار باشد پاسخگوی کاربری غالب در کشور باشد باید از باتریهای بالای ۳۰۰۰وات استفاده شود تا بتواند به نیازهای لازم پاسخ دهد اما در حال حاضر حداکثر پیمایشی که موتورسیکلتهای برقی میتوانند انجام دهند کمتر از ۱۰۰کیلومتر است درحالیکه موتورسیکلتهای بنزینی که برای کار استفاده میشوند مانند پیکهای موتوری در طول روز بیشتر از ۲۰۰الی۲۵۰ کیلومتر پیمایش دارند.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تصریح کرد: مورد دیگر به قیمت تمام شده محصول باز میگردد. برای مثال در موتورسیکلتهای برقی با توان ۳۰۰۰وات و بالاتر حداقل قیمت بازار ۲۰۰میلیونتومان است که حدود نیمی از قیمت آن هزینه باتری اینگونه موتورسیکلتهاست که پس از حدود سهسال باید تعویض شود. ضیاءمقدم گفت: با این حال اخیرا برنامههایی از سوی برخی ارگانها و سازمانها در دست تهیه و اجراست تا مالکیت باتری از مالک وسیله سلب شده و دولت یا پیمانکار باتری را تامین کند و مکانها و ایستگاههایی برای تعویض باتریهایی که شارژ آن تمام شده با باتری شارژ شده ایجاد شود که در این شرایط قیمت باتری از بهای تمام شده کسر میشود. در صورت تحقق این برنامه سیستم تعویض و شارژ باتری در سطح مناطق جایگذاری میشود و خریدار دیگر مالک باتری نخواهد بود اما اجرای این برنامه مستلزم آن است که کارگروهی متشکل از نماینده تولیدکنندگان و سایر ارگانها و سازمانهای ذیربط تشکیل تا نسبت به بررسی ابعاد، توان و نوع باتری موتورسیکلتها که با یکدیگر مشابه بوده تصمیمگیری کنند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر باتریهای نوع لیداسید در داخل کشور تولید میشوند اما بهطور کلی هنوز زیرساخت لازم برای استفاده گسترده از موتورسیکلتهای برقی فراهم نشده است. با اینوجود مشکلی در زمینه تولید باتری برای موتورسیکلتهای برقی وجود نداشته و بهجز باتریهای لیتیومی-که فناوری آنها دائما در حال تغییر است- توان داخلی برای تولید سایر انواع باتریها وجود دارد.
ضیاءمقدم در پایان تاکید کرد: تحقق گسترش موتورسیکلتهای برقی نیازمند حمایتهای جدی دولت است؛ در غیر این صورت بدون اجرای طرحهای مربوط به توزیع باتری و تعیین تکلیف مالکیت دولتی باتریها نمیتوان انتظار استقبال گسترده از این وسایل نقلیه را در جامعه داشت.