جزئیات شیوهنامه جدید همکاری ریلی ایران، ترکمنستان و ازبکستان

جهانصنعت– شیوهنامه جدید همکاریهای ریلی «نحوه سیر، ثبت و حسابرسی واگنهای ایرانی» در قلمرو کشورهای ترکمنستان و ازبکستان با حضور مدیرعامل راهآهن ایران امضا شد.
شیوهنامه جدید «نحوه سیر، ثبت و حسابرسی واگنهای ایرانی» در قلمرو کشورهای ترکمنستان و ازبکستان با حضور جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سیلاب نوربردیف معاون وزیر حملونقل ریلی ترکمنستان و زوفر نرزولایف رییس هیاتمدیره راهآهن ازبکستان به امضا رسید.
این شیوهنامه گامی مهم در مسیر استفاده بهینه از ظرفیتهای ریلی میان سه کشور و افزایش حجم حملونقل بینالمللی ریلی ارزیابی میشود.
براساس مفاد این توافق، طرفین بر انجام حملونقل بینالمللی برمبنای توافقنامههای حمل بار ریلی تاکید کرده و در خصوص موضوعات کلیدی به توافق رسیدند. این تفاهمنامه شامل نحوه تردد واگنهای ایرانی با مشخصات فنی متفاوت از جمله واگنهای مسقف، مخزندار، غلهبر و کانتینربر در خاک ترکمنستان و ازبکستان است.
مقررات مربوط به واگنها و بوژیهایی با عرض خط هزار و ۵۲۰میلیمتر، اعم از دولتی یا خصوصی تعیینتکلیف شد. یکی از نکات مهم این شیوهنامه، امکان سیر واگنها و بوژیهای ایرانی ساخت کشورهای مستقل مشترکالمنافع(CIS) در خاک ترکمنستان و ازبکستان، با رعایت شرایط تعمیرات دورهای و موافقت کتبی طرفین است. این امر بهویژه برای بارهای بستهبندی، فلهای و مایع در مخازن، تسهیلات قابلتوجهی را فراهم میکند.
شیوهنامه یادشده همچنین جزئیات مربوط به حمل محمولات در واگنهای ایرانی به مقاصد داخلی دوکشور و نیز ترانزیت بار از طریق خاک ترکمنستان و ازبکستان با انجام عملیات ترانسشیپمنت به واگنهای محلی را شامل میشود.
در بخش دیگری از توافق، نحوه تعویض بوژی واگنهای ایرانی از عرض خط ۱۴۳۵میلیمتر به ۱۵۲۰میلیمتر در ایستگاه سرخس ایران تعیین شد. طبق این توافق، ایران مسوول تامین بوژیهای موردنیاز خواهد بود و ترکمنستان و ازبکستان از پرداخت حق استفاده از این بوژیها معاف میشوند.
در این شیوهنامه ضوابط مرتبط با حمل بارهای خاص از جمله بارهای غیرگاباری، خطرناک، ویژه و انبوه و نیز شرایط عدم پذیرش واگنها، نحوه مبادله و تعمیرات دورهای آنها با استناد به مقررات بینالمللی و داخلی کشورهای عضو، بهمنظور تضمین حملونقل ایمن و استاندارد تشریح شده است.