کولاک تابستانی «ایرانخودرو»

جهان صنعت– تابستان۱۴۰۴ که در خلال جنگ ۱۲روزه شروع شده بود، با فرازونشیبهای بیسابقهاش به پایان رسید. شرایط پساجنگی کشور، سایه تهدید نظامی و درنهایت فعالشدن مکانیسمماشه، وضعیت پیچیدهای را به دومین فصل سال به اقتصاد و بازار کشور ازجمله خودروسازی تحمیل کرد.
بر همین اساس بود که بعد از انتشار جهش تولید ایرانخودرو در میانه بحران، کارنامه فروش آبیپوشان جاده مخصوص تا حدی غافلگیرکننده بود بهویژه که بزرگترین خودروساز کشور در دومین فصل از خصوصیسازی، با سیاستهای محدودکننده و برخوردهای تعزیراتی وزارت صمت نیز دستبهگریبان بود. با این حال اسب آهنی کشور باوجود رکود بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران توانست با دست پر از تابستان داغ عبور کند.
۱- رشد درآمد در شهریور: براساس آمار، درآمد ایرانخودرو در تیرماه ۶/۲۷ همت و در مرداد ۳۹همت بود اما در شهریور به ۵۲ همت رسید.
به زبان ساده: درآمد ایرانخودرو در شهریور ۳۳درصد بیشتر از مرداد بود و یکسوم افزایش داشت. آمار نشان میدهد روند فروش و درآمد این مجموعه با شیب قابلتوجهی در حال حرکت است.
نکته مهم: افزایش درآمد تابعی از افزایش فروش است که آن نیز از رشد تولید تبعیت میکند. براساس گزارش وصار صمت، ایرانخودرو تا پایان مردادماه ۵۳درصد از میزان تولید خودرو در کشور را به خود اختصاص داده و بهتنهایی بهاندازه شش خودروساز بزرگ کشور تولید داشت.
۲- افزایش ۵۱درصدی درآمد: براساس آمار، درآمد ایرانخودرو در ششماه ابتدایی سال گذشته و در دوران مدیریت دولتی ۱۳۹همت بود اما در نیمسال ابتدایی۱۴۰۴ به ۲۱۰همت رسید.
به زبان ساده: درآمد ایرانخودرو در ششماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱درصد رشد داشت و یکونیم برابر شد.
نکته مهم: ۲۱۰ همت، درآمد ایرانخودرو از فروش است نه سود این مجموعه؛ هفتههاست مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور و وزارت صمت بر سر اصلاح قیمتی کشمکش دارند. وزارت صمت در آخرین ابلاغیهاش خودروسازان را مکلف به اصلاح قсиюSystem: قیمتی تا سقف ۱۵درصد کرده و در مقابل ایرانخودرو ضمن ایرادهای حقوقی و قانونی به مصدر و میزان مصوبه عنوان داشته رقم اعلامی با رشد ۱۰۰درصدی قیمت ارز و تورم ۵۵درصدی و فزاینده نهادههای تولید تناسبی ندارد.
یادآوری: ارزش بازار ایرانخودرو براساس دادههای بورس تهران حدود ۱۰۰همت است اما فروش ۵۲همتی در شهریورماه که نیمی از ارزش بازار است، از گردش مالی بالای این شرکت حکایت دارد. اگرچه بهدلیل پیچیدگیهای حاکم بر صنعت و بازار خودرو و فراتر از آن اقتصاد کشور همچنین معضلات مزمن و ریشهدار ایرانخودرو بهواسطه چند دهه مدیریت دولتی و سیاستگذاریهای زیگزاگی، ناکام و ابتر، باید قضاوت قطعی درباره مدیریت بخش خصوصی در راس این مجموعه را به تعویق انداخت اما آنچه در ششماه ابتدایی سال رخ داده رشد تولید و حالا افزایش فروش و درآمد غول خودروسازی کشور است. تغییراتی که در صورت استمرار پایدار میتواند با کاهش زیان و بدهیهای انباشته، افزایش ارزش سهام، رشد کیفی و کمی محصولات نهفقط ریلگذاری ایرانخودرو بلکه صنعت خودروسازی کشور را تغییر دهد.