اسنپبک تاثیری بر صنعت هوایی ندارد

جهانصنعت– معاون سازمان هواپیمایی کشوری از واردات ۲۳ فروند هواپیما در یکسال اخیر خبر داد و گفت که اسنپبک تاثیری بر صنعت هوایی نخواهد نداشت. تحریمها از قبل بوده و شرکتها از روشهای جایگزینی که پیشتر استفاده میکردند، استفاده خواهند کرد. حمیدرضا صانعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که فعالسازی مکانیسمماشه چه تاثیری بر صنعت هوایی خواهد داشت، اظهار کرد: تحریمها برای ما فرقی نکرده و سختگیریها نیز همیشه بوده و کماکان وجود دارد. روشهای جایگزین که پیشتر شرکتها استفاده میکردند، همانطور ادامه پیدا خواهد کرد. او در پاسخ به اینکه تاکنون چه تعداد هواپیما وارد کشور شده است، گفت: در دولت چهاردهم حدود ۲۳فروند هواپیما وارد کشور شد و در این مدت نیز هواپیماهای برخی ایرلاینها که عمرشان به سر رسیده بود از شبکه جابهجایی مسافر خارج شدند، معمولا با ورود هواپیمای جدید تعدادی نیز از شبکه خارج میشوند. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: به نسبت سالهای قبل در مدتی که از دولت چهاردهم گذشته ورود هواپیما در وضعیت بهتری بوده و بهطور میانگین تعداد هواپیماهای بیشتری وارد شده است. امیدواریم این روند ادامهدار باشد؛ هرچند با آمدن دولت ترامپ محدودیتهای ظالمانه بیشتر شده است. صانعی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ایرلاینهایی که هواپیماهای مستهلک دارند نیز گفت: شرکتهای دولتی مشمول محدودیتهای ظالمانه بیشتر و از لحاظ داخلی با دست و پاگیری بیشتر مواجه هستند یعنی به همان راحتی که شرکت خصوصی و سرمایهگذار بخشخصوصی میتواند هواپیما بخرد (البته برای آنها هم راحت نیست) امکان خرید هواپیما برای آنها ندارند. او در خصوص شرکت هواپیمایی آسمان و اینکه آیا سازمان هواپیمایی با واگذاری و ادغام آن با شرکت دیگری موافق است یا خیر، گفت: این شرکت هواپیمایی با وجود همه اقداماتی که سازمان هواپیمایی برای احیای آن میکند با چالشهایی مواجه شده است. هرچه مجوزهای کمتری به این شرکت دهیم درآمد همان یک هواپیمایی که دارد نیز کمتر و مشکلاتش با آنهمه پرسنل بیشتر میشود. از طرفی با زمینگیر شدن هواپیمای این شرکت که اخیرا در نجف اتفاق افتاده است، اگر مجوز بیشتری به آنها داده شود باعث میشود مردم بهسختی بیشتری بیفتند. قاعدتا برای اینکه جلوی این وضعیت را بگیریم مجوزهای شرکت هواپیمایی آسمان را محدود کردیم تا وضعیت آن بهتر شود. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: قاعدتا اگر این شرکت هواپیمایی با یک شرکت رو به رشد تجمیع شود شرایط بهتری پیدا خواهد کرد ولی اگر تجمیع بهخوبی پیش نرود مشکلاتش بیشتر نیز خواهد شد. موضوعی که این شرکت در حال حاضر با آن مواجه شده هزینه و پرسنل زیاد و کاهش تعداد هواپیما از ۲۸فروند به دوفروند و تنها یک فروند هواپیمای فعال است. صانعی در پایان گفت: سازمان هواپیمایی کشوری مقررات را برای آنها شفاف خواهد کرد و با مالکان این شرکت رایزنی میکند تا بتواند شرایط آنها را بهبود بخشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که سازمان هواپیمایی کشوری مالک هیچ ایرلاینی نیست و نمیتواند در حکمرانی شرکتهای خصوصی دخالت کند و تنها میتواند راهکار و پیشنهاداتی ارائه دهد.