افزایش ۲هزاردرصدی هزینه ساخت قطعه۳ آزادراه تهران- شمال

جهانصنعت– در حالی بهمن سال۹۷ مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه هزینه ساخت قطعهسه آزادراه تهران- شمال را ۷همت اعلام کرده بود که در کمتر از هفتسال این رقم به ۱۵۰همت افزایش یافته است.
اوایل ماه جاری با حضور رییسجمهوری، باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال بهطول حدود ۵/۱۵کیلومتر افتتاح شد، این قطعه از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد دارد و بخشی مهم از مسیر پرتردد شمال کشور را پوشش میدهد.
روز گذشته سهشنبه نیز رییس بنیاد مستضعفان در آیین تجلیل از دستاندرکاران این پروژه گفته بود: اصلیترین مانع در اجرای قطعه سوم آزادراه رعایت الزامات زیستمحیطی است.
بهگفته دهقانی پوده، مشاوران پروژه پیوستهای زیستمحیطی را آماده کردهاند اما سازمان حفاظت محیطزیست اجرای استانداردها را در بالاترین سطح مطالبه میکند.
او ادامه داد: در عین توجه به ملاحظات محیطزیستی باید به این نکته هم توجه شود که پروژه نباید متوقف شود و باید با کمترین آسیب ممکن به طبیعت پیش برود.
رییس بنیاد مستضعفان همچنین خبر داد که اخیرا جلساتی با رییس سازمان حفاظت محیطزیست برگزار شده است و قول دادهاند با جدیت و سرعت بیشتری همکاری کنند.
دهقانی درباره ابعاد مالی پروژه گفت: اجرای قطعه سوم آزادراه بهدلیل زمانبندی فشرده، سالانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ همت اعتبار نیاز دارد. در مورد این قطعه با قطعیت و جدیت کار را انجام میدهیم و برای اجرای آن ماشینآلاتی را با تکنولوژیهای جدید به کشور وارد میکنیم و علاقهمندیم کار اجرای پروژه قطعه سوم کمتر از پنجسال به پایان برسد.
خیرالله خادمی، معاون وقت وزیر راهوشهرسازی بهمن۹۷ اعلام کرده بود: قطعه دوم آزادراه تهران- شمال حدود ۲۶درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون ۵۵۰میلیارد تومان در آن هزینه شده است. ساخت قطعه سوم نیز با قیمت روز به حدود ۴۷۰۰میلیارد تومان نیاز داشت اما با توجه به پنجسال زمان مورد نیاز برای اجرا، این رقم نزدیک به ۷۰۰۰میلیارد تومان برآورد شد، در مجموع تکمیل قطعات دوم و سوم آزادراه به سرمایهای حدود ۱۰هزارمیلیارد تومان نیاز خواهد داشت.
با توجه به نیاز سالانه ۲۰ تا ۳۰هزارمیلیارد تومانی قطعه ساخت آزادراه تهران- شمال به منابع مالی، اگر قرار باشد در پنجسال اعلامشده از سوی رییس بنیاد مسکن، این قطعه ساخته شود بین ۱۲۰ تا ۱۵۰هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است، این بدان معناست که در کمتر از هفتسال هزینه ساخت قطعه ۳ آزادراه افسانهای بیش از ۲۰۰۰درصد افزایش یافته است.