زیان روزانه گازوئیل بر اقتصاد کشور

جهان صنعت– مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: نفتگاز روی نرخ ۳۰۰تومان در هر لیتر باقی مانده است درحالیکه هزینه توزیع آن ۶۰۰تومان است و اگر مشتری گازوئیل ۳۰۰تومانی را به رایگان هم از پالایشگاه تحویل بگیرد دولت کمتر ضرر میکند.
فرآیند عرضه بنزین سوپر یا ویژه با استناد به ظرفیتهای قانونی و براساس آییننامه اجرایی مربوطه تدوین شده و در هیات دولت به تصویب رسیده است و بهنظر میرسد در آیندهای نزدیک شاهد عرضه نخستین محموله بنزین سوپر وارداتی در برخی جایگاههای توزیع سوخت تهران و تعدادی از کلانشهرهای کشور باشیم.
براساس مصوبه مربوطه واردات و توزیع بنزین سوپر توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای خواهد بود و آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده با نرخ حدود بیش از ۵۰هزار تومان عرضه خواهد شد.
کارشناسان براین باورند که اکنون نرخ بنزین با وجود رشد فزاینده مصرف بهمنظور حفظ معیشت مردم و جلوگیری از آسیب احتمالی به اقتصاد خانوار بنای تغییر و اصلاح ندارد اما کنترل مصرف لازمه جلوگیری از سوختشدن بیش از حد این ثروت ملی است.
عباس کاظمی درباره راهکار کنترل مصرف بنزین با توجه به اینکه ابزار قیمتی برای جلوگیری از رشد مصرف منتفی است، میگوید: در بودجه۱۴۰۴ بنا شد بخشخصوصی بنزین سوپر را وارد و در برخی جایگاههای کلانشهرها با نرخ تمامشده بین متقاضیان توزیع کند. از گذشته هم این پروژه مطرح بود که واردات بنزین توسط بخشخصوصی انجام شود؛ به این ترتیب بخشخصوصی وارد تجارت انرژی شود و هم اینکه در حقیقت مردم بتوانند به بنزین مرغوب دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه بنزین در کل حدود ۱۰درصد سبد انرژی کشور را تشکیل میدهد، افزود: قطعا افزایش قیمت هم یک راهکار برای کنترل مصرف است چون منابع نداریم اما فعلا دولت برنامهای برای افزایش قیمت ندارد.
مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: اکنون باید حملونقل عمومی را توسعه دهیم و هم اینکه سهمیه سوخت ادارات که مصرف بالایی هم دارند قطع شود یا اینکه قیمت را برای این بخش آزاد اعلام کنند؛ به این ترتیب بخش زیادی از مصرف قطعا کنترل میشود و ادارات بیشتر از وسیله نقلیه عمومی استفاده خواهند کرد.
وی بیان کرد: با واردات بنزین اکتان ۹۸ یا ۹۵ هم توسط بخش خصوصی تا حدی فشار روی دولت کم میشود و هم اینکه مردم متوجه میشوند که ارزش بنزین چقدر است و دولت چه میزان یارانه پرداخت میکند. در حال حاضر برای کنترل مصرف بنزین تحول عظیمی نمیتوان انجام داد اما با همین دو روش مقدار ارزی که دولت برای واردات بنزین هزینه میکند حذف میشود.
کاظمی تاکید کرد: اگر قیمت بنزین برای ادارات واقعی شود بهنظر میرسد که ۵ تا ۶ میلیون لیتر از مصرف کم شود و با عدم پرداخت سوبسید به این این بخش به اقتصاد ملی و دولت کمک میشود.
وی یادآور شد: در پنجماهه امسال بهطور متوسط مصرف بنزین به ۱۳۰میلیون لیتر رسیده که رقم بالایی است و باید کنترل شود.
مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به ثابت ماندن نرخنفتگاز و تاثیر آن بر قاچاق این سوخت گفت: در ۱۵سال گذشته باوجود تورم چندرقمی قیمت سوخت تغییری نکرد و از زمانیکه مجلس هفتم اصلاح قیمت پلکانی را متوقف کردنفتگاز روی نرخ ۳۰۰تومان در هر لیتر باقی مانده است درحالیکه هزینه توزیع آن ۶۰۰تومان است و اگر مشتری گازوئیل ۳۰۰تومانی را به رایگان هم از پالایشگاه تحویل بگیرد دولت کمتر ضرر میکند.
وی خاطرنشان کرد: باید برای نرخ گازوئیل چارهاندیشی کرد از جمله اینکه از کارخانجات قیمت واقعی دریافت شود، برای حملونقل عمومی هم با احتیاط برخورد کنند، برقی کردن چاههای کشاورزی اجرا شود ونفتگاز کمتری توزیع شود؛ به این ترتیب قاچاق هم تاحدی کنترل میشود.
منبع: ایلنا