کاتد، طلایهدار سودآوری در بازارهای داخلی و خارجی

جهانصنعت– شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در گزارشی تازه، عملکرد سهماهه نخست سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۴ را منتشر کرد؛ گزارشی که از تداوم روند روبهرشد درآمدهای این غول معدنی بازار سرمایه حکایت دارد.
براساس اطلاعات ارائه شده، فملی در این دوره موفق به ثبت فروش ۸۹۰/۴۵میلیارد تومانی از محل عرضه محصولات خود شد. این رقم نسبت به فروش ۴۰۰/۳۴میلیارد تومانی مدت مشابه سال گذشته، رشد چشمگیر ۳۳درصدی را نشان میدهد. در ترکیب درآمدی این سهماهه، ۷۸۱/۳۵میلیارد تومان به فروش داخلی و ۱۰۹/۱۰میلیارد تومان به صادرات اختصاص یافته است؛ موضوعی که نشاندهنده توازن نسبی در بازارهای هدف شرکت و بهرهگیری همزمان از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی است. در خردادماه ۱۴۰۴، فروش شرکت به ۶۶۳/۱۴میلیارد تومان رسید. بررسی جزئیات نشان میدهد که از این رقم، ۹۶۸/۶میلیارد تومان مربوط به فروش داخلی کاتد مس بوده که پُردرآمدترین محصول داخلی شرکت بهشمار میآید. همچنین، ۶۳۹/۳میلیارد تومان نیز از محل صادرات کاتد حاصل شده است؛ رقمی که بیشترین سهم را در میان محصولات صادراتی شرکت دارد. کاتد مس، یکی از محصولات استراتژیک زنجیره تولید مس است که به صورت صفحاتی مستطیلی با خلوص بسیار بالا تولید میشود. این محصول نقش بنیادینی در صنایع پاییندستی ایفا میکند و عمدتا در تولید سیم و کابل، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لولهسازی، قطعات خودرویی، سامانههای انتقال نیرو و آلیاژسازی کاربرد دارد. رسانایی بالا و قابلیت شکلپذیری مطلوب، کاتد مس را به گزینهای حیاتی برای صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان قطعات صنعتی بدل کرده است.
بررسی عملکرد سهماهه نخست سال ۱۴۰۴ فملی نشان میدهد تمرکز راهبردی بر تولید و فروش کاتد، بهویژه در بازارهای داخلی و صادراتی، همچنان موتور محرک درآمدزایی شرکت است. با توجه به جایگاه کلیدی این محصول در زنجیره صنایع جهانی، چشمانداز سودآوری فملی در ماههای پیشرو، مثبت و امیدبخش ارزیابی میشود.