آغاز به کار طرح مدرسه تراز در مدارس کشور از مهر

جهان صنعت، سید مصطفی آذرکیش روز یکشنبه در نشست دبیرخانه اجراییسازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین که در محل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامههای اصلی وزارت آموزش و پرورش، پیگیری عدالت آموزشی برای ارتقای سطح یادگیری در مدارس است و در این راستا برنامهریزیهایی در مقطع متوسطه صورت گرفته است.
وی یادآور شد: الگوی مدرسه تراز سند تحول با بخشنامهای که در آبان با عنوان شیوه نامه اجرایی الگوی مدرسه تراز به استانها ابلاغ و به طور رسمی وارد مرحله اجرا شد و با بهرهگیری از توان کارشناسان آموزشی و ظرفیتسازی جدید، به دنبال ایجاد رویکردی منسجم و هدفمند در محیطهای آموزشی هستیم.
آذرکیش با اشاره به برگزاری نشستهای انسجامبخشی در ماههای گذشته، گفت: این نشستها با هدف تبیین الگوی مدرسه تراز در سطح قطبهای آموزشی و استانها برگزار شد و گام مهمی در راستای استقرار عملیاتی این الگو بوده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تقویت اقتدار مدیریتی مدیران مدارس را یکی از اهداف کلیدی این طرح دانست و افزود: الگوی مدرسه تراز، بخشی از سند تحول بنیادین را بهصورت اجرایی به سطح مدرسه میآورد و تحقق آن نیازمند درک و فهم مشترک از سوی همه عوامل اجرایی است.
وی افزود: این طرح در ۶ قطب و در الگوی مدرسه تراز دارای پنج بعد و ۳۲ شاخص طراحی شد و در ابتدا بیش از ۴۳۳ راهبر تحول برای اینکه هر کدام از این راهبران ۱۰ واحد آموزشی و مدیر واحد آموزشی را هدایت کنند؛ آموزشهای لازم را فراگرفتند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: الگوی مدرسه تراز برشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و به نوعی بازتعریف فعالیتهای مدرسه مبتنی بر چرخشهای تحولی محسوب میشود.
آذرکیش ادامه داد: در سازمان پژوهش برنامه ریزی آموزشی هم به این طرح پرداخته شده است و اطمینان داریم براساس آنچه که در سند تحول بنیادین آمده، مدرسه به محیطی پویا، بالنده و هدفمند و البته چابک و متناسب با تغییرات آینده پیش روی دانش آموزان باشد تا آنان بتوانند شایستگی لازم را بدست آورند.
تاکید وزارت آموزش و پرورش بر توسعه عدالت و کیفیت آموزشی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اولویت وزارت آموزش و پرورش بر توسعه عدالت و کیفیت آموزشی، تصریح کرد: مدرسه تراز در سند تحول بنیادین، فضایی پویا، بانشاط و هدفمند تعریف شده است که با بهرهگیری از ابزارها و شیوههای مناسب، قابلیت پیادهسازی در مدارس را دارد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: نقش اعضای دبیرخانه مدرسه تراز در پیشبرد این طرح بسیار مهم و تأثیرگذار است و انتظار میرود با شناسایی نارساییهای اجرایی و ارائه راهکارهای مؤثر، زمینه خلاقیت و نوآوری در میان دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس فراهم شود.
وی به ضرورت توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان و مدیران اشاره کرد و گفت: این امر تک عاملی نیست و از روشهای متنوعی نظیر دورههای آموزشی، وبینارها، بازدیدهای میدانی، نظارت بالینی و تولید محتوای آموزشی بهره میبرد.
کمبود جدی معلم در مقطع متوسطه آموزش و پرورش
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمبود معلم به رغم استخدامهای جدید انجام شده در سطح وزارتخانه به خصوص مقطع متوسطه بسیار جدی و قابل توجه است، گفت: کمبود نیروی آموزشی مربوط به امسال یا سال گذشته نیست بلکه کمبود معلم همواره از چالش های اصلی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
وی ادامه داد: یکی از مسیرها، استخدام در قالب دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یا استخدام براساس ماده ۲۸ است همچنین از ظرفیت پیشکسوتان و معلمان بازنشسته استفاده میشود.
آذرکیش با تاکید بر لزوم بهرهمندی از دانش و فناوری های نوین برای آموزش دانش آموزان، اظهار کرد: اکنون دو میلیون دانش آموز و صد هزار معلم در قالب هوش مصنوعی و کاربردی با کمک بخش فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری آموزش میبینند.
منبع: ایرنا