هوش مصنوعی؛ یک کاتالیزور فناوری
علی جوانمردی، ایدهپرداز و موسس گروه فنی، مهندسی ایتوک
هوش مصنوعی به عنوان یک کاتالیزور فناوری است. برای درک آنچه در پیش است، نیاز به درک پیشرفتهایی است که ظهور هوش مصنوعی را ممکن ساخته است. پیشرفتهایی که دهههای قبل در حال شکلگیری بودهاند.ChatGPT، GitHub Copilot، Stable Diffusion و سایر ابزارهای هوش مصنوعی که توجه جامعه کنونی را به طور عمومی را به خود جلب کردهاند.
پیشرفت یادگیری ماشینی و برنامههای هوشمصنوعی تعبیه شده در بسیاری از محصولات و خدماتی را که هر روز استفاده میکنیم، و نگاهی اجمالی به نتیجه سطوح قابلتوجهی از سرمایهگذاری در سالهای اخیر پرداختن به این موضوع را تقویت میکند. پس به راستی هوش مصنوعی یک کاتالیزور فناوری برای کمک به ما برای رسیدن به اهدافمان است.
اما هوش مصنوعی به تدریج در زندگی ما نفوذ کرده و از طریق همه چیز ما را احاطه کرده است . از فناوریای که بهوسیله تلفنهای هوشمند ما را قدرتمند میکند تا ویژگیهای رانندگی خودکار در خودروها و ابزارهایی که فروشندگان برای غافلگیر کردن و لذت بردن مصرفکنندگان استفاده میکنند و پیشرفتش تقریبا نامحسوس بود.
نقاط عطف واضح، مانند زمانی که AlphaGo، یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته توسط DeepMind، در سال ۲۰۱۶ یک بازیکن قهرمان جهان را شکست داد، مورد تجلیل قرار گرفت اما سپس به سرعت از ذهن عموم محو شدند.ChatGPT و رقبایش به لطف کاربرد گستردهشان برای برقراری ارتباط و خلق کردن رابطه جدید استفاده کند و توانایی خارقالعادهشان در مکالمه با یک کاربر، توجه مردم در سراسر جهان را به خود جلب کردهاند.
جدیدترین برنامههای هوش مصنوعی میتوانند طیف وسیعی از کارهای روزمره، مانند سازماندهی مجدد و طبقهبندی دادهها را انجام دهند اما این توانایی در نوشتن متن، آهنگسازی موسیقی و خلق هنر دیجیتال است که تیتر خبرها را به خود اختصاص داده و مصرفکنندگان را ترغیب کرده است. در نتیجه، مجموعه وسیعتری از ذینفعان با تاثیر هوشمصنوعی بر تجارت و جامعه دستوپنجه نرم میکنند.
محصولات و خدمات ما با استفاده از هوش مصنوعی، مشکلات کسبوکارها را حل میکنند. هوش مصنوعی از دپارتمان مشهور علوم کامپیوتر و فناوری دانشگاه کمبریج پدید آمده است و با بهرهگیری از تخصص اساتید و دانشجویان دکترای از موسسات تحقیقاتی پیشرو، جدیدترین فناوریهای هوشمصنوعی و علوم داده را به صنعت ارائه میدهد.
پلتفرم یادگیری ماشین، به شما امکان میدهد راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به سرعت و کارآمد بسازید، هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قابلیت حیاتی برای کسبوکار و منبع مزیت رقابتی در بسیاری از صنایع است و به شما امکان میدهد فرصتها را از دادهها آزاد کنید، فرآیندها را بهینه کنید و تصمیمگیری را در کسبوکار خود بهبود بخشید. هوش مصنوعی به عنوان کاتالیزور آنچه میتواند را ارائه میدهد! آیا ما در معرض خطر تکیه بیش از حد به هوش مصنوعی برای تولید و پیشبرد نوآوری هستیم؟ احتمالا همینطور است، اما خودکارسازی نوآوری هم دشوار است و به هر حال، بسیاری از نوآوریها از برخوردها و رویدادهای اتفاقی بین انسانها سرچشمه میگیرند. هوش مصنوعی، با وجود تمام قدرت بالقوهاش، تنها نقش حمایتی در نوآوریای که کسبوکارها را ایجاد یا به جلو میبرد، ایفا خواهد کرد. هوش مصنوعی نمیتواند اکتشافات و روابط تصادفی را که اغلب در قلب نوآوریهای نوآورانه هستند، به طور کامل سیستماتیک کند. اگرچه هوش مصنوعی ابزاری ارزشمند برای نوآوری است اما باید در کنار مهارت و خلاقیت انسانی مورد استفاده قرار گیرد تا یک رویکرد جامع تضمین شود. با این حال، بسیاری از شرکتها قصد دارند فرآیند نوآوری را با هوش مصنوعی سیستماتیک کنند و از یک راهحل مستقل استفاده کنند. هوش مصنوعی به کاتالیزوری برای نوآوری تبدیل شده است و با جستوجوی هوشمند، به ما امکان میدهد با دانش جمعی خود به شیوهای جدید تعامل کنیم و بینشهایی را آشکار میکند که خلاقیت و نوآوری استراتژیک را برمیانگیزد. در چشمانداز کسبوکار مدرن، روشهایی که با دانش به دست میآوریم نحوه خدمترسانی به مشتریان و نوآوری ما نقش اساسی دارد. اما با گسترش حجم اطلاعات بدون ساختار و قالبهای پیچیده، گردآوری چالشبرانگیزتر میشود.
در حالی که تقاضای مدیریت اطلاعات شرکت در هر سازمانی تاثیر میگذارد، برای شرکتهای دانشمحور این امر حیاتی است و ما را به پرسیدن یک سؤال اساسی سوق میدهد که چگونه میتوانیم فرآیند مدیریت دانش را نوآوری کنیم تا به ما کمک کند هوشمندانهتر کار کنیم و به مشتریان خود کالا و خدمات برسانیم؟
مدیران کسبوکارها در واقع یک همکار دیجیتال دارند و هوش مصنوعی میتواند رویکردهایی در مورد بازیگران کلیدی بازارها استخراج کند و یک مرور کلی تحلیلی را در یک تعامل یکپارچه ترکیب کند، در زمان صرفهجویی کند و تصمیمگیری آگاهانهتری را ممکن سازد. هوش مصنوعی جستوجوی هوشمند رابطه یا زمینه بین موضوعات مختلف را درک میکند. بنابراین، میتوانیم جستوجو را با یک موضوع در ذهن شروع کنیم اما در نهایت براساس رابطهای که متوجه وجود آن نشده بودیم، به پاسخ بهتری برسیم.