کارنامه ۶ ماهه خودروسازان ترمز افت تولید کشیده شد

جهان صنعت_پس از سه ماه افت پیاپی، تولید خودرو در شهریورماه با رشد ۷/۳۲درصدی نسبت به مردادماه به مسیر صعود بازگشت؛ با این حال خودروسازان همچنان از اهداف تولید سالانه عقب هستند. به گزارش مهر، بررسی آمار رسمی منتشر شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال نشان میدهد با وجود افت محسوس تولید در نیمهنخست سال ۱۴۰۴، صنعت خودروی کشور در شهریورماه بار دیگر به مدار رشد بازگشته است. در ششماهه ابتدایی امسال، مجموع تولید خودروهای سواری در شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به ۳۷۹هزار و ۵۹۹دستگاه رسید؛ رقمی که در مقایسه با ۴۱۵هزار و ۹۷۰دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال ۱۴۰۳، کاهش ۷/۸درصدی را نشان میدهد. به این ترتیب، تیراژ تولید در این بازه زمانی ۳۶هزار و ۳۷۱دستگاه کمتر از سال گذشته بوده است اما شهریورماه، ورق را برگرداند. در این ماه تولید کل سه شرکت خودروساز با جهش قابلتوجهی به ۸۲هزار و ۴۴۰دستگاه رسید؛ در حالی که در مرداد تنها ۶۲هزار و ۱۱۲دستگاه خودرو ساخته شده بود. رشد ۷/۳۲درصدی تولید در یک ماه، معادل افزایش بیش از ۲۰هزار دستگاه در خروجی خطوط تولید است. تحلیلگران معتقدند که بخش عمده این رشد ناشی از افت سنگین تولید در ماههای خرداد، تیر و مرداد است بهطوری که هرگونه بهبود نسبی در شهریور از نظر درصدی چشمگیر جلوه میکند. از سوی دیگر کاهش محدودیتهای انرژی و قطعی برق نیز در تثبیت روند تولید نقش داشته است.
رشد ۹/۸درصدی تولید ایرانخودرو
در میان سه شرکت، تنها ایرانخودرو توانسته عملکرد مثبت ثبت کند. این خودروساز در نیمه اول سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۶۳هزار و ۴۶۸دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۲۴۱هزار و ۹۵۷دستگاه مدت مشابه سال قبل رشد ۹/۸درصدی را نشان میدهد. بیشترین افزایش تولید در سبد محصولات این شرکت مربوط به گروه سورن است که با رشد ۵/۳۸درصدی به ۷۰هزار و ۸۱۰دستگاه رسیده است. پس از آن، تارا با رشد ۴/۲۲درصدی و تیراژ ۴۰هزار و ۱۳۴دستگاه قرار دارد. تولید دنا نیز رشد خفیف ۵/۴درصدی را تجربه کرده و به ۴۲هزار و ۴۵دستگاه رسیده است. در مقابل خانواده پژو با افت ۲/۹درصدی و تولید ۸۰هزار و ۸۸۰دستگاه، بیشترین کاهش را در میان محصولات ایرانخودرو داشته است. تولید رانا نیز با کاهش ۳/۱۸درصدی به ۶هزار و ۲۶۲دستگاه رسیده است. در بخش مونتاژی، خودروی هایما رشد چشمگیر ۶/۵۶درصدی را ثبت کرده و تیراژ آن از ۶۸۷۱ به ۱۰۷۶۲دستگاه افزایش یافته است. در بخش «سایر محصولات» نیز ۱۲۵۷۵دستگاه خودرو تولید و ۱۱۹۸دستگاه در وضعیت ناقص ثبت شده است.
افت سنگین در سایپا و پارسخودرو
از سوی دیگر سایپا و پارسخودرو نیمه نخست سال را با افت قابلتوجه تولید پشت سر گذاشتهاند. تولید سواریهای سایپا از ۱۲۵هزار و ۶۲۴دستگاه در سال گذشته به ۸۴هزار و ۵۹۵دستگاه در سال جاری کاهش یافته است؛ یعنی افتی معادل ۶/۳۲درصد. بخش عمده تولید این شرکت همچنان به خانواده ۲۰۰ X شامل تیبا، ساینا و کوییک اختصاص دارد که مجموع آنها با افت ۵/۳۱درصدی به ۶۸هزار و ۷۰۳دستگاه رسیده است. تولید خانواده شاهین نیز با کاهش ۱/۳۷درصدی به ۱۵هزار و ۸۹۲دستگاه محدود شده است. پارسخودرو نیز وضعیت مشابهی دارد. تولید این شرکت در ششماهه نخست امسال ۳۱هزار و ۵۳۶دستگاه بوده که نسبت به ۴۸هزار و ۳۸۹دستگاه سال گذشته کاهش ۳۵درصدی را نشان میدهد. تولید گروه ۲۰۰ Q با افت ۸/۲۳درصدی به ۲۴هزار و ۸۱۰دستگاه رسیده و در مقابل تیراژ خودروی سهند با رشد ۷/۳۸درصدی به ۶هزار و ۷۲۶ دستگاه افزایش یافته است. تولید مدلهای کوییک و ساینا نیز در پارسخودرو بهطور کامل متوقف شده است.
جهش ماهانه در شهریور
در شهریورماه، هر سه شرکت افزایش تولید ماهانه را ثبت کردند. ایرانخودرو از ۴۴۶۰۱دستگاه در مرداد به ۶۲۲۴۸دستگاه رسید که رشد ۵/۳۹درصدی را نشان میدهد. سایپا نیز با رشد ۹/۱۴درصدی تولید خود را از ۱۳۲۰۳ به ۱۵۱۷۴دستگاه افزایش داد. پارسخودرو با رشد ۵/۱۶درصدی از ۴۳۰۸ به ۵۰۱۸دستگاه رسید. براساس این گزارش، با وجود رشد چشمگیر شهریور، مجموع عملکرد نیمه نخست سال هنوز از سال گذشته عقبتر است. اگر روند افزایشی ماه نهم ادامه پیدا کند و محدودیتهای انرژی در پاییز کمتر شود، خودروسازان امیدوارند بتوانند بخشی از عقبماندگی تولید را تا پایان سال جبران کنند.