جهان‌صنعت عملکرد علیرضا زاکانی را واکاوی کرد:

کارنامه مردود

مهدیه بهارمست- پویا اصل باغ
کدخبر: 556579
مدیریت علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران با انتقادات فراوانی روبرو است و وعده‌های او در حوزه‌های حمل‌ونقل، آلودگی هوا و نظافت شهری به طور قابل توجهی محقق نشده است.
کارنامه مردود

مهدیه بهارمست- پویا اصل باغ– علیرضا زاکانی چهره نه‌چندان محبوب از سال۱۴۰۰ تاکنون سکانداری شهرداری پایتخت را برعهده دارد. انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران از همان ابتدای امر با موجی از واکنش‌های منفی همراه بود و همچنان ادامه دارد. در طول مدت زمانی که علیرضا زاکانی، پایتخت را به‌دست گرفته، اتفاقات و حواشی متعددی رخ داد که بعضا آسایش و آرامش شهروندان را از آنها سلب کرد. حال قرار است در ادامه این گزارش، مدیریت علیرضا زاکانی را در چند حوزه مختلف شهری بررسی تا به نتایج قابل تاملی دست پیدا کنیم.

علیرضا زاکانی در ۱۱شهریورماه‌۱۴۰۰رسما شهرداری تهران را به‌دست گرفت. او از ابتدای شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری برای ورود به شهرداری وعده‌های متعددی داد که حالا به باور بسیاری این وعده‌ها با شکست مواجه بوده است. زاکانی با ۱۸رای توانست وارد شهرداری شود. طبق صحبت‌هایش قرار بود، استان تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام شود و همچنین با مدیریتی پاکدست و آینده‌نگر، پایتخت را به شهری شایسته، کارآمد و زیست‌پذیر تبدیل کند اما واقعیت چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

حال قرار است در ادامه عملکرد علیرضا زاکانی را در حوزه‌های متعدد مدیریت شهری واکاوی و موشکافی کنیم.

حمل‌ونقل؛ از وعده تا عملیاتی شدن

استان تهران با جمعیتی بیش از ۹‌میلیون نفر روزانه میزبان جمعیت قابل‌توجهی از مسافران است. با این وجود اما مشکلات و خلأهای بزرگی در مدیریت این زمینه وجود دارد. علیرضا زاکانی برای سروسامان دادن به بخش حمل‌ونقل شهری با وعده‌هایی نظیر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مترو، هوشمندسازی و موضوعات دیگر وارد میدان شد.

قرارداد چینی، شکستی بزرگ

براساس ارقام موجود کمتر از ۵۴‌درصد از برنامه‌های زاکانی در بخش حمل‌ونقل عملیاتی شد و حالا بیش از ۴۶‌درصد آن همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. یکی از برنامه‌های ارائه‌شده علیرضا زاکانی افزایش تعداد اتوبوس در پایتخت بود. او برای حل این مشکل با سفر ۵/‏۲‌میلیارد یورویی به چین رویای وارد کردن ۲۵۰۰‌دستگاه اتوبوس به کشور را در سر داشت. به باور برخی کارشناسان و اعضای شورای شهر، این امر آسیب جدی‌ای به سرمایه مملکت وارد کرد. یونس اکبرپور پایدار، رییس کمیته خودرو اتاق ایران سال گذشته در این‌باره گفته بود: «‌تخصیص ۲‌میلیارد یورو برای واردات ۲۵۰۰‌‌دستگاه اتوبوس از چین ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرد.»

این قرارداد از همان ابتدا موجی از واکنش‌های منفی را به همراه داشت. محرمانگی قرارداد و نبود شفاف‌سازی دقیق آن از موارد قابل تاملی است که می‌توان به آن اشاره کرد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد: «‌طرف چینی به تعهدات خود عمل نمی‌کند و این قرارداد با مشکل مواجه شده است.»

باوجود همه صحبت‌ها تاکنون تنها ۱۰دستگاه اتوبوس چینی وارد ناوگان شهری شده است. این امر نشان می‌دهد زاکانی در نوسازی ناوگان با شکست مواجه شده است.

مترو؛ از کمبود واگن تا تاخیرهای فراوان

جدا از بحث نوسازی ناوگان شهری، مدیریت ضعیف زاکانی در حوزه مترو نیز به چشم می‌خورد و ناکامی‌های شهردار تهران تنها به اتوبوس مربوط نمی‌شود. طبق داده‌های موجود، کمبود واگن و تاخیر در اعزام قطارها باعث شده تعداد سفرهای روزانه با مترو حدودا به دومیلیون سفر کاهش پیدا کند. برای بررسی این موضوع به مبحث متروی پرند پرداختیم تا عمق این مساله را بهتر بسنجیم. متروی پرند کار خود را از ساعت ۵:۳۰ آغاز کرده و تا ساعت ۱۸:۳۰ فعال است. به علت کمبود واگن و تاخیرهای مکرر حرکت از سمت ایستگاه شاهد به سمت پرند هر دو ساعت یک‌بار انجام می‌شود. از سوی دیگر مسافرانی که قصد سفر از سمت پرند به تهران را دارند تقریبا باید دو ساعت انتظار بکشند. کیفیت پایین خدمات‌رسانی باعث شده بسیاری از مسافران به استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی روی بیاورند که این موضوع نشان می‌دهد علیرضا زاکانی در بحث حمل‌ونقل نیز نمره خوبی نمی‌گیرد. قرارداد پر ابهام چینی، ضعف در مدیریت مترو، فرسودگی و کمبود ناوگان‌های حمل‌ونقلی و افزایش قیمت بلیت باعث کاهش انگیزه شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی شده است. نتیجه این موضوع گرایش مردم به خودروهای شخصی است که خود می‌تواند معضلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک ایجاد کند.

تهران زیر فشار ترافیک

علیرضا زاکانی با شعار «شکستن کمر ترافیک» وارد شهرداری تهران شد. او در ارائه برنامه‌های خود برای حل این معضل به صراحت گفت که برای کاهش بار ترافیک پایتخت باید انگیزه مردم را در استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش داد تا بتوان به این هدف دست پیدا کرد. ایجاد تراموا یکی از راهکارهایی بود که علیرضا زاکانی برای رفع مشکل ترافیک استان تهران ارائه کرد اما با گذشت مدت زیادی، این برنامه در حد طرح باقی ماند. از سوی دیگر علیرضا زاکانی برای اینکه بتواند خود را مرد میدان معرفی کند، طرح جامع ترافیک را به عنوان یکی از راهکارهای خود عنوان کرد اما او در این زمینه نیز با شکست مواجه شد.

شکست در طرح جامع ترافیک

زاکانی بارها به اصلاح اساسی طرح جامع ترافیک اشاره کرده است. او در آذرماه ‌۱۴۰۲ با صراحت تمام اعلام کرد: «‌تهران آینده باید با آلودگی هوا، ترافیک و سستی زمین خداحافظی کند.» با گذشت تقریبا دوسال از این وعده بزرگ زاکانی نه‌تنها مشکلی حل نشده بلکه شرایط از گذشته نیز بدتر هم شده است به‌گونه‌ای که حتی مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفته: «کمر ترافیک تهران تا ۱۰سال دیگر هم شکسته نخواهد شد.»

این موارد نشان می‌دهد وعده‌های رنگارنگ زاکانی تنها روی کاغذ مانده و تاکنون نیز اقدام جدی و اساسی در حل معضل ترافیک انجام نشده است. عدم تحقق طرح تراموا و شکست در اصلاح طرح جامع ترافیک یکی دیگر از ناکامی‌های بزرگ آقای شهردار است.

تهران شهر دود

علیرضا زاکانی آذرماه سال گذشته در یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی خود با تمام وجود اعلام کرد:«در بحث هوای پاک به خودم نمره خوبی می‌دهم!» این صحبت عجیب درست زمانی منتشر شد که به باور بسیاری از کارشناسان، استان تهران در سال گذشته یکی از آلوده‌ترین سال‌های حیات خود را پشت سر گذاشت. در ادامه برای راستی‌آزمایی گفته‌های آقای شهردار، وضعیت آلودگی هوای پایتخت را از زمان شروع به کار وی تاکنون بررسی می‌کنیم.

طبق برآوردهای کارشناسان، استان تهران در سال۱۴۰۰، حدودا ۱۱۴‌روز هوای آلوده را تجربه کرد، در سال۱۴۰۱ این عدد به ۱۷۰‌روز افزایش و در سال۱۴۰۲ به ۱۱۹‌روز کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر بنابر اعلام کارشناسان محیط‌زیست، سال۱۴۰۳ یکی از آلوده‌ترین سال‌های تهران بوده به‌گونه‌ای که تنها پنج روز هوای پاک در این سال ثبت شده و ۱۷۹‌روز هم هوا آلوده بوده است.

حال که تنها چند هفته به پایان نیمه اول سال‌۱۴۰۴ باقی مانده، تابستان سال‌جاری نیز معضل آلودگی هوا بیش از پیش به چشم می‌خورد. طبق آمارهای موجود از ابتدای سال‌جاری تاکنون شهروندان تهرانی ۶۲‌روز هوای آلوده را تجربه کردند.

برای درک بهتر این فاجعه بد نیست نگاهی به آمار جانباختگان مرتبط با هوای ناسالم نیز بیندازیم. طبق برآوردهای رسمی در سال‌های۱۴۰۰تا۱۴۰۳ مجموعا ۱۲۸‌هزار نفر متاسفانه به علت آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۸ تا ۱۰‌هزار نفر سهم استان تهران است. حال با توجه به مواردی که عنوان شد، زاکانی چگونه به خود نمره خوبی می‌دهد؟ آیا او از این ارقام اطلاعی دارد؟ شهردار پایتخت در شرایطی چنین حرف عجیبی را به میان آورده که امروزه تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است. افزایش آلودگی هوای پایتخت نتیجه ناکامی و شکست فجیع آقای شهردار در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک است که پیشتر آن را بررسی کردیم. شاید زمانی که آقای زاکانی مقابل دوربین چنین نمره‌ای را به خودش داد، از حال و روز هوای تهران بی‌خبر بود!

نظافت حرف آخر را می‌زند!

نظافت استان تهران یکی از بحث برانگیز‌ترین مسائلی است که طی سال‌های گذشته به آن پرداخته شده است. به باور بسیاری از مسوولان، تهران یکی از بدترین دوران نظافت شهری را پشت سر می‌گذارد. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد پایتخت روزانه ۷‌هزار و ۳۰۰‌تن زباله تولید می‌کند. از میزان عنوان شده حدود ۶‌هزار و ۲۰۰‌تن از آن به مراکز دفع پسماند منتقل و بقیه آن در سطح شهر رها می‌شود. از سوی دیگر بنابر گفته مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر استان تهران موضوع نظافت شهری در برخی مناطق و نواحی پایتخت در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند. طبق صحبت‌های او، وضعیت موش‌های شهر تهران نگران‌کننده شده و درباره نظارت و کنترل این موضوع اتفاق مثبتی رخ نداده است. بنابر شواهد و داده‌های میدانی «جهان‌صنعت» برخی معابر استان تهران دارای آلودگی شدیدی هستند. این موضوع علاوه بر ایجاد چهره‌ای زشت از پایتخت، باعث نارضایتی گسترده شهروندان نیز شده است. این وضعیت نشان می‌دهد برنامه علیرضا زاکانی در این زمینه هم با ناکامی همراه بوده است. به باور بسیاری بعد از اخراج گسترده اتباع از کشور طی ماه‌های گذشته، بخش نظافت شهری با کمبود نیروی شدیدی همراه بوده است. علیرضا زاکانی برای حل این مشکل با ایجاد فراخوان‌های متعدد جهت جذب نیرو اقدام کرد اما این حوزه هم نتیجه‌ای جز ناکامی برایش به همراه نداشته است.

با وجود این اقدامات اما تهران همچنان چهره‌ای زشت به خود گرفته و معابر بیش از پیش مملو از زباله است. ناکارآمدی زاکانی در بحث استخدام و تامین امکانات کافی باعث شده پایتخت به چنین حال و روزی بیفتد.

شهری که دیگر زیبا نیست

زیباسازی شهر یکی از عواملی است که در بهبود سلامت روان شهروندان تاثیر بسزایی دارد. وضعیت نابسامان حال حاضر زیبایی پایتخت اثر قابل‌توجهی بر روحیه و روان شهروندان گذاشته است. از سوی دیگر یکی از راه‌های اصلی جذب توریسم نیز به شمار می‌رود. مدیریت شهری زاکانی در این زمینه هم با خلأهای بزرگی همراه بوده است. براساس استانداردهای موجود، در استان تهران به ازای هر نفر حدود ۱۴‌متر فضای سبز وجود دارد در حالی که طبق میانگین جهانی این عدد باید بین ۲۵ تا ۳۲متر باشد. این امر نشان می‌دهد تمرکز مدیریت زاکانی در بحث ایجاد فضای سبز، طبق استانداردهای موجود، مطلوب نیست. به غیر از بحث فضای سبز، سازه‌های شهری و ایجاد المان‌های زیبا یکی از مواردی است که بد نیست به آن اشاره کنیم.

نوسازی المان‌های شهری، نقاشی و برخی معابر تهران امروزه وضعیت خوبی ندارند. طبق گزارشی که در سال۱۴۰۲ توسط سازمان زیباسازی شهرداری استان تهران انتشار یافت، مشخص شد بیش از ۳۰درصد از المان‌ها و نمادهای شهری دچار فرسودگی شدید شده و نیازمند بازسازی جدی هستند، همچنین نبود خلاقیت و بهره نگرفتن از نیروهای خوشفکر در شهرداری باعث شکست در طرح‌های مربوط به زیباسازی شهری شده است. برای مثال کپی‌برداری در سازه هلالی رمضان که با واکنش‌های منفی بسیاری همراه بود.

هلالی که مایه آبرو‌ریزی شد

به مناسب ماه رمضان علیرضا زاکانی با کپی‌برداری هنگفتی، هلال ماهی را در استان تهران به نمایش گذاشت. این سازه با کپی‌برداری از طرح دوبی ساخته شد که باعث شد مجموعه‌ای از نقدها به سمت او روانه شود. ارائه طرح‌های تکراری و غیرخلاقانه علاوه‌بر نبود شفافیت مالی، باعث هدر رفت بودجه و نادیده گرفتن نیروهای خلاق نیز شد که از موارد قابل تاملی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

مدیریت بحران از پشت تلفن همراه

جنگ ۱۲‌روزه با همه تلخی‌ها و خسارت‌هایش، ناکارآمدی و بی‌برنامگی مدیریت شهری را آشکار کرد. ضعف جدی مدیریت بحران علیرضا زاکانی باعث شد بسیاری از شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان قربانی این بی‌تدبیری شوند. نبود پناهگاه‌های ایمن و فقدان سیستم آژیر خطر در پایتخت به یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای شهری بدل شد که حین و پس از جنگ بارها مورد انتقاد قرار گرفت.

طبق برآوردها جنگ ۱۲‌روزه نشان داد ایجاد امکانات ایمنی یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که مسوولان وقت باید آن را انجام دهند. به باور بسیاری از کارشناسان شناسایی و تجهیز کردن استان تهران به پناهگاه نیازمند مطالعات اساسی است که باید با همکاری شهرداری انجام شود. با این وجود اما کمبودهای جدی در حوزه مدیریت بحران پایتخت وجود دارد. شهر تهران به علت جمعیت قابل توجه خود نیازمند چنین امکاناتی است. به عنوان مثال شهر تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی، از امکانات ایمنی متعددی مانند پناهگاه و آژیرخطر برای شرایط بحرانی برخوردار است، همچنین بازسازی منازل آسیب‌دیده در دوره پساجنگ با کاستی‌های زیادی همراه بوده که موجب نارضایتی شهروندان شده است.

پس از پایان جنگ ۱۲‌روزه بحث ساخت پناهگاه و نصب آژیر خطر میان شهرداری و شورای شهر به اختلافی جدی تبدیل شد. انتظار می‌رفت شهردار تهران و سازمان تحت مدیریت او پیگیری فوری این موضوع را در دستور کار قرار دهند اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده و تهران همچنان از نبود چنین امکاناتی رنج می‌برد. این در حالی است که در اوج حملات، آقای شهردار بیش از آنکه در میدان مدیریت بحران حضور داشته باشد، در فضای مجازی و شبکه ایکس (توئیتر سابق) مشغول انتشار محتوا بود.

شهرزاد پر از باگ

«سامانه شهرزاد ناکارآمد است» این جمله را احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران طی هفته‌های گذشته عنوان کرد. این سامانه با هدف هوشمندسازی و غیرحضوری کردن بسیاری از خدمات مرتبط با شهرداری ایجاد شد اما در دوره آقای زاکانی این سامانه نه‌تنها بهبود نیافته بلکه پر از باگ و کاستی‌های فراوانی است. به باور بسیاری تحقق شهرداری غیرحضوری و مدیریت هوشمند شهر با شکست مواجه بوده است. این موضوع علاوه‌بر افزایش هزینه‌ها و اتلاف وقت شهروندان، افزایش مراجعات و ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال دارد. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران ۲۸‌مرداد سال‌جاری درباره این سامانه گفته بود: «سامانه شهرزاد با هدف ارائه غیرحضوری خدمات شهری و تبدیل به شهر هوشمند راه‌اندازی شد اما نقایص فنی و فزاینده متعدد باعث شده این اهداف محقق نشود.»

برای بررسی بهتر شهرزاد، این سامانه را نصب و بخش‌های مختلف آن را واکاوی کردیم. اپلیکیشن شهرزاد دارای ۲۹‌بخش از جمله تاکسی اینترنتی، طرح ترافیک، خرید بلیت سینما، عوارض و بخش‌های متعدد دیگر است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سامانه بحث تاکسی‌های اینترنتی است. بعد از رخداد تلخ به قتل رسیدن الهه حسین‌نژاد، علیرضا زاکانی به فکر ایجاد تاکسی‌های اینترنتی متعلق به شهرداری افتاد تا با نظارت دقیق بر رانندگان، امنیت مسافران را تامین کند. برای راستی‌آزمایی این وعده زاکانی باید به سامانه شهرزاد مراجعه کرد. در بررسی‌های انجام شده، مدت زمان انتظار برای یافتن تاکسی اینترنتی زاکانی، حداکثر ۳۰ تا ۳۵‌دقیقه است. از سوی دیگر حتی امکان اینکه راننده‌ای سفر شما را قبول نکند وجود دارد. در مقابل حداکثر انتظار مسافر برای یافتن راننده در اپلیکیشن‌های معروف تاکسی اینترنتی بین ۲تا ۴دقیقه است. این اعداد ممکن است در بعضی از شرایط کمتر یا بیشتر باشد. در بررسی کارآمدی این سامانه به سراغ بخش قسمت «سینما» در این اپلیکیشن رفتیم. شما در این بخش می‌توانید با استفاده از کیف پول خود، از خدماتی مثل اطلاعات مربوط به سینما، فیلم و خرید بلیت سینما بهره‌مند شوید اما با واکاوی که انجام شد، به مدت سه روز این بخش با خطای ۵۰۰ مواجه شده است. این کد نشان می‌دهد در سرورهای داخلی مشکلی پیش آمده و با شرایط غیر‌منتظره‌ای مانع از انجام درخواست شما می‌شود.

بنابراین سامانه شهرزاد و ارتقای زیرساخت‌هایش می‌توانست نقطه قوت آقای شهردار باشد اما با واکاوی‌های انجام شده به یکی دیگر از ضعف‌های مدیریتی او تبدیل شده است. ضعف مدیریتی زاکانی اما محدود به بحث‌های عنوان‌شده نیست بلکه در بخش مربوط به آسیب اجتماعی هم دچار کاستی‌های فراوانی است.

تهران؛ شهر آسیب

آسیب اجتماعی و ساماندهی افراد آسیب‌دیده یکی از وظایف مهم شهردار و نهادهای مرتبط است. در واقع می‌توان شهرداری را متولی اصلی سامان دادن به این بخش معرفی کرد. متاسفانه به واسطه مشکلات اقتصادی که امروزه کشور را درگیر کرده، آسیب‌هایی نظیر رشد کودکان کار، معتادان، کارتن‌خواب‌ها، تکدی‌گران و… ایجاد شده است. در طول سال‌های مختلف، طرح و برنامه‌های زیادی برای رسیدگی به موارد فوق ارائه شد اما تاکنون اثر قابل قبولی در این زمینه نیز صورت نگرفته است. بنابر اعلام شهرداری در سال۱۴۰۳ در سه طرح حدود ۱۳‌هزار نفر اعم از کودکان کار، معتادان، کارتن‌خواب‌ها و تکدی‌گرها ساماندهی شد اما همچنان به علت کمبود امکانات و ضعف در زیرساخت‌ها، این طرح‌ها، نتایج قابل‌توجهی نداشته و بعضا مشاهده شده که بسیاری از افراد آسیب‌دیده در نقاط مختلف بدون حمایت کافی رها شده‌اند.

از قطع درختان قیطریه تا طرح حجاب‌بان‌ها

در سلسله رفتارها و اقدامات عجیب زاکانی قطع درختان کهنسال پارک قیطریه به بهانه ساخت مسجد بود که واکنش‌های منفی را به همراه داشت. متاسفانه شهردار تهران با بی‌توجهی به واکنش‌ها اعلام کرد برای ساخت مسجد در تمامی پارک‌های تهران برنامه دارد. این صحبت‌ها درحالی مطرح شد که بارها درباره کارآمدی در ایجاد فضای سبز و مقابله با ریزگردهای زاکانی نقدهای بسیاری وارد شده است.

پس از رخدادهای سال۱۴۰۱ علیرضا زاکانی طرح حجاب‌بان را برای مقابله با بی‌حجابی ایجاد کرد. در این طرح شهردار تهران فراخوانی برای استخدام نیروی‌های مقابله با افراد بدحجاب اعلام کرد. وظایف حجاب‌بان‌ها در ابتدا تذکر لسانی و در نهایت ممانعت از ورود زنان به مترو بود. این مجموعه اقدامات سبب شد علیرضا زاکانی به‌ یک چهره نه‌چندان محبوب در جامعه تبدیل شود.

کم و کاستی‌های زیادی وجود دارد

برای بررسی بیشتر عملکرد علیرضا زاکانی به سراغ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران رفتیم تا در این‌باره از نظرات او استفاده کنیم. این عضو شورای شهر پایتخت درباره عملکرد زاکانی در حوزه حمل‌ونقل به «جهان‌صنعت» گفت: براساس وعده‌های ایشان و شاخص‌های برنامه چهارم تحول و پیشرفت، متاسفانه عملکرد در حوزه حمل‌ونقل ضعیف ارزیابی می‌شود. به نظر بنده مهم‌ترین سامانه حمل‌ونقل عمومی مترو است که هم پاک است و هم سریع و ارزان اما در این دوره جز افتتاح چند ایستگاه که از دوره‌های قبل ساخته شده، اتفاق تازه و تحول اساسی رخ نداده است. براساس شاخص‌های برنامه باید تا پایان سال‌جاری تعداد واگن‌های مترو به یک هزار و ۸۹۳ واگن افزایش پیدا می‌کرد که محقق نشده است.

وی افزود: طبق برنامه عنوان شده درخصوص سامانه اتوبوسرانی تعداد اتوبوس‌های فعال و در حرکت باید به ۷۵‌هزار دستگاه می‌رسید ولی براساس برنامه چهارم، مجموع ناوگان اتوبوسرانی به ۹هزار دستگاه بالغ می‌شد که محقق نشده است. درخصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز باید ۲۵‌هزار دستگاه ون مسافربر و ۴۰‌هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شد که عملکردها نشان می‌دهد ۲۵درصد یعنی۱۰هزار دستگاه فقط نوسازی شده که با برنامه‌ها فاصله زیادی دارد.

امانی درباره عملکرد زاکانی در حوزه مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد: در بحث آلودگی هوا تنها شهرداری مسوولیت ندارد بلکه ۲۳‌دستگاه براساس قانون هوای پاک باید برای کاهش آلودگی هوا فعالیت و مشارکت کنند. البته مسوولیت شهرداری تهران زیاد و تعیین‌کننده است. در قانون برنامه چهارم احکام و شاخص‌های گوناگونی که در این زمینه تصویب کردیم، برخی از آنها با حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ارتباط مستقیمی دارد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به معضل ترافیک افزود: متاسفانه نه‌تنها کمر ترافیک تهران شکسته نشده بلکه ترافیک کمر پایتخت را شکسته است. این موضوع نیز به مساله توسعه حمل‌ونقل عمومی ارتباط دارد. تا زمانی که حمل‌ونقل ارزان، راحت و سریع با فاصله ۳۵۰‌متری از محل کار یا زندگی در دسترس نباشد، همواره شاهد استفاده از خودروهای تک‌سرنشین هستیم که عامل اصلی ترافیک هستند. بدیهی است که هرکس در سطح شهر تهران تردد کند، در این زمینه نمره قابل قبولی به مدیریت شهری نخواهد داد. امانی درخصوص عملکرد شهرداری در حوزه نظافت شهری عنوان کرد: متاسفانه در زمینه مهم‌ترین مسوولیت شهرداری یعنی نظافت و رفت و روب شهر در این دوره چالش‌های زیادی داشتیم و یکی از ضعیف‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری این دوره محسوب می‌شود. تاکنون سه مرتبه انجام این ماموریت دچار تغییر شده و پنج مدیر سازمان پسماند تغییر پیدا کردند اما تا به الان مخازن زباله و اطراف آنها بدون برنامه رها شده است. این بی‌برنامگی و سردرگمی باعث شده هزاران میلیارد تومان از جیب مردم تهران هدر برود. وی در پایان عملکرد کلی علیرضا زاکانی را اینگونه تبیین کرد: قضاوت صفر یا صدی ندارم. در برخی حوزه‌ها اقدامات خوبی انجام شده است مانند طرح‌های فرامنطقه‌ای مانند بزرگراه‌های شهید شوشتری، بروجردی، میدان فتح که در حال تکمیل و ساخت است که تا پایان سال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از سوی دیگر عملکرد در حوزه‌های خدمات شهری، محیط‌زیست، حفاظت از فضای سبز و درختان، رفت و روب، نظافت، ترافیک، حمل‌ونقل، آلودگی هوا و… متوسط یا ضعیف ارزیابی می‌شود.

شهردار کاغذی

گفتنی است با توجه به نکاتی که مطرح شد، ضعف و کاستی‌های زیادی در مدیریت شهری زاکانی وجود دارد که برای همه قابل مشاهده است. وعده‌های زیادی داده شده اما به علت بی‌برنامگی و بی‌توجهی همچنان در حد حرف باقی مانده است.

وب گردی