مدیرکل بازرگانی راه‌آهن تصریح کرد:

وضعیت عبور بار ریلی از مسیر روسیه- ایران-حوزه خلیج‌فارس

گروه معدن
کدخبر: 577775
“مدیرکل بازرگانی راه‌آهن از اتصال کریدور شمال-جنوب به شبه‌قاره هند، روسیه و اروپا خبر داد و ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۵٠ میلیون تن بار را برای این کریدور اعلام کرد.
وضعیت عبور بار ریلی از مسیر روسیه- ایران-حوزه خلیج‌فارس

جهان صنعت– مدیرکل بازرگانی راه‌آهن گفت که کریدور شمال- جنوب شبه‌قاره هند را به روسیه و اروپا متصل می‌کند و ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۵۰‌میلیون تن بار را دارد. در همین دو سال گذشته از شاخه شرقی و از مسیر اینچه‌برون ۴۸قطار ترانزیتی بین روسیه و بنادر خلیج‌فارس تردد داشته که ظرفیت هر قطار حمل ۵۰کانتینر بوده بنابراین بالغ‌بر ۳۰۰۰ کانتینر معادل ۶۰۰۰ TEU کانتینر بوده است. شهریار نقی‌زاده درباره اولین قطار برنامه‌ریزی‌شده از روسیه به بندر خشک آپرین – تهران و استقبال تجار روسی و ایرانی از این مسیر ریلی اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب دو شاخه غربی و شرقی دارد که شاخه غربی این کریدور از غرب دریای خزر از مسیر آستارا و شاخه شرقی هم از مسیر اینچه‌برون وارد کشور می‌شود. نقص شاخه غربی کریدور این است که هنوز اتصال ریلی رشت- آستارا برقرار نیست، به همین دلیل بار تا آستارا با قطار می‌آید و حد فاصل آستارا تا رشت را باید با کامیون حمل کند، به همین دلیل از شاخه غربی استقبال قابل‌توجهی صورت نگرفته است. او ادامه داد: شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب اما یک مسیر کاملا ریلی است که در این مسیر بار از مسکو تا تهران به‌طور یکپارچه با قطار حمل می‌شود و قطار اخیر که اولین قطار روسیه به بندر خشک آپرین بود، از شمال مسکو تا تهران از مسیر کاملا ریلی از شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب وارد ایران شد. مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مزیت‌های شاخه شرقی ریلی کریدور شمال- جنوب گفت: در این کریدور مدت‌زمان سیر، نسبت‌به مسیرهای جایگزین در بحث زمان سیر و همچنین هزینه‌های حمل شاهد صرفه‌جویی قابل‌توجهی هستیم به‌طوری‌که مدت‌زمان سیر قطار از یک ماه از مسیر جایگزین به کمتر از ۱۱ روز رسید. نقی‌زاده تاکید کرد: هزینه‌‌های حمل بار از مسیر به‌نفع صاحبان بار کاهش پیدا کرده که همین صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها دلیل اعلام رضایمندی تجار و صاحبان بار از این مسیر است.

او ادامه داد: اگر بتوانیم انتقال بار را در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر جابه‌جا کنیم، آن کریدور در جذب بار موفق خواهد بود و این دو مولفه از بارزترین ویژگی‌های کریدور شمال- جنوب در شاخه شرقی و اینچه‌برون است. مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دو سال گذشته ۴۸قطار ترانزیتی از شاخه شرقی و از مسیر اینچه‌برون وارد ایران شده است، گفت: در دو سال گذشته ۴۸ قطار ترانزیتی از مبدا روسیه و از مسیر ایران به سمت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، هند، پاکستان و افغانستان تردد داشته است که اخیرا اولین قطار در همین مسیر از مبدا روسیه وارد بندر خشک آپرین و بخشی از این بار از بندر خشک آپرین به عراق منتقل شد. نقی‌زاده با اشاره به ظرفیت جابه جایی بار در شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب شبه‌قاره هند را به روسیه و اروپا متصل می‌کند و ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۵۰‌میلیون تن بار را دارد. در همین دو سال گذشته از شاخه شرقی و از مسیر اینچه‌برون ۴۸ قطار ترانزیتی بین روسیه و بنادر خلیج‌فارس تردد داشته که ظرفیت هر قطار حمل ۵۰ کانتینر بوده بنابراین بالغ ۳۰۰۰ کانتینر معادل ۶۰۰۰ TEU کانتینر بوده است.

منبع: ایلنا

وب گردی