نهادهای موازی و بدون کارکرد باید حذف شوند

جهانصنعت – یکی از موضوعات محوری که مسعود پزشکیان نهفقط از زمانی که ردای ریاستجمهوری پوشید بلکه از همان هنگامه ورود به کارزار رقابت انتخابات بر آن تاکید داشت، مساله چابکسازی دولت و همینطور عملیاتیسازی بودجه و پرداخت اعتبار و منابع مالی به دستگاهها در ازای کار انجام شده بود.
به گزارش تجارتنیوز، پزشکیان بارها به این مهم اشاره کرده که نظام پرداخت بودجه در کشور ما نظامی معیوب است و باید تجدیدنظری اساسی در آن صورت گیرد، به نحوی که بودجه هر نهاد به نسبت خروجی آن و گرهای که از مشکلات کشور میگشاید تخصیص پیدا کند؛ به این ترتیب باید ارگانها و نهادهایی که عملکرد قابلتوجهی ندارند، از گردونه دریافت/ پرداخت بودجه حذف شوند. این مقوله البته صرفا ناظر به نهادها نیست و رییسجمهور بر لحاظ کردن این امر در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت نیز تاکید دارد؛ به این ترتیب که معیار پرداخت حقوق به کارمندان دستگاههای دولتی نه برمبنای ساعات حضور در محل کار که باید براساس خروجی و میزان و کیفیت کار انجام شده تغییر یابد.
پزشکیان همواره از بزرگی دولت نیز گلایه داشته و معتقد است بهمنظور کاستن از ناترازی در منابع مالی، لازم است نهادهایی که کارکردهای موازی دارند در هم ادغام شوند تا بدین شکل از هدررفت منابع پیشگیری شود. انجام این فرآیند همچنین به کوچکسازی و چابکسازی دولت نیز میانجامد و افزایش بهرهوری را در پی خواهد داشت.
آخرین اشاره رییسجمهور به این موضوع در جریان سفر وی به استان اردبیل مطرح شد که در اینباره اظهار داشت: دولت زیادی بزرگ شده است، درآمد ندارد و بنابراین تمام درآمد را صرف بزرگشدن خود میکند، پول کم میآورد، پول چاپ میکند و تورم ایجاد میکند. پزشکیان همچنین گفت: باید خودمان را جمع کنیم، ما آماده هستیم که درِ بسیاری از این ادارات و سازمانها را ببندیم، کارکنان را هم ادغام کنیم، نمیتوانیم آنها را اخراج کنیم، نان کسی را قطع نمیکنیم اما کاری کنیم که هزینه بیجا درست نکنیم. بروند در خانه خود بنشینند، حقوق و اضافهکار آنها را هم میدهیم، حداقل بیش از این خرج نکنیم.
در این راستا حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان، ضمن تاکید بر ضرورت حذف دستگاههایی که کار موازی انجام میدهند، اظهار داشت: البته یکی از بهترین مجاری پیشبرد این ایده که اتفاقا مصادیق زیادی هم دارد خودِ دولت و معاونتهای ریاستجمهوری است که همپوشانیهایی با برخی وزارتخانهها دارد. به عنوان مثال در دولت «معاونت علمی و فناوری» رییسجمهور وجود دارد، از طرفی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» هم هست.
نکته اینجاست که همه اعضای معاونت، اعضای هیات علمی دانشگاههای ذیل مجموعه وزارت علوم هستند و بودجه اصلی را اتفاقا اینها میگیرند. این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چه اشکالی دارد همه این منابع و ماموریتها – همچنانکه قبلا چنین بوده است- به دانشگاهها سپرده شود، گفت: به این ترتیب هزینهها به شدت کاهش پیدا میکند و پویایی در دانشگاهها هم بیشتر میشود بنابراین کوچککردن دولت بهویژه در مواردی که کار موازی میکنند، میتواند خیلی مفید باشد. یکی از بهترین مجاری پیشبرد ایده حذف دستگاههای موازی که اتفاقا مصادیق زیادی هم دارد خود دولت و معاونتهای ریاستجمهوری است که همپوشانیهایی با برخی وزارتخانهها دارد.
وی افزود: همانگونه که رییسجمهور میگوید در بخشهایی از دستگاههای دولتی، واقعا کار قابلتوجهی انجام نمیشود و بود و نبود این دستگاهها چندان تفاوتی ایجاد نمیکند یا لااقل ضرورت چندانی برای وجود آنها نیست.