نحوه هواگیری دیزل ژنراتور

رپورتاژ آگهی
کدخبر: 554330
یکی از مشکلات رایج دیزل ژنراتورها ورود هوا به سیستم سوخت‌رسانی است. توصیه می‌کنیم قبل از خرید دیزل ژنراتور، اهمیت این مسئله و اهمیت آن را درک کنید، علائم را بشناسید و مراحل گام به گام آن را آموزش ببینید.
نحوه هواگیری دیزل ژنراتور

یکی از مشکلات رایج دیزل ژنراتورها ورود هوا به سیستم سوخت‌رسانی است. توصیه می‌کنیم قبل از خرید دیزل ژنراتور، اهمیت این مسئله و اهمیت آن را درک کنید، علائم را بشناسید و مراحل گام به گام آن را آموزش ببینید.

چرا که هواگیری دیزل ژنراتور یکی از مسائل مهم نگهداری و راه اندازی آن است. به طوری که تاثیر زیادی در عملکرد و افزایش طول عمر قطعات دارد. در ادامه همراه ما باشید تا موارد زیر را بررسی کنیم:

مراحل توضیحات
۱ خاموش‌کردن دستگاه موتور را کامل خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود.
۲ بررسی میزان سوخت اطمینان پیدا کنید که سطح سوخت کافی است.
۳ شناسایی نقاط هواگیری محل‌های هواگیری (پمپ، فیلتر، انژکتورها) را مشخص کنید.
۴ هواگیری از پمپ انژکتور بازکردن پیچ هواگیری پمپ – استفاده از پمپ دستی تا خروج یکنواخت سوخت – بستن پیچ و کنترل نشتی
۵ هواگیری از فیلتر سوخت  بازکردن پیچ تخلیه هوای فیلتر – پمپ‌کردن دستی تا خروج سوخت بدون حباب – محکم‌بستن پیچ هواگیری
۶ هواگیری از انژکتورها (در موارد خاص) – شل‌کردن لوله‌های انژکتور – استارت‌زدن موتور برای خروج هوا – محکم‌کردن لوله‌ها و کنترل فشار
۷ بررسی نهایی -روشن‌کردن موتور و تست عملکرد – اطمینان از عدم نشتی در اتصالات

 

چرا هواگیری دیزل ژنراتور ضروری است؟

به دلایل مختلفی از جمله تعویض فیلتر سوخت، تمام‌شدن گازوئیل، تعمیر بخش‌های مختلف، وجود نشتی در بخش‌‌های مختلف و… هوا در سیستم سوخت‌رسانی دیزل ژنراتور محبوس می‌شود. این هوای محبوس‌شده باعث‌ می‌شود تا عملکرد دستگاه ضعیف شده و آنطور که باید و شاید کار نکند و در ادامه باعث ایجاد مسائل زیر شود:

۱. روشن نشدن آسان و عدم عملکرد پایدار

هوایی که در مسیر سوخت قرار دارد مانع رسیدن سوخت کافی به انژکتورها و محفظه احتراق شده و در نتیجه، موتور به سختی روشن می‌شود یا با لرزش کار می کند.

۲. آسیب به قطعات موتور

وجود هوا باعث افزایش فشار به پمپ سوخت و انژکتورها می‌شود و در طولانی مدت به این قطعات حیاتی و مهم آسیب می رساند.

۳. افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان

هواگیری اصولی باعث می‌شود سوخت به صورت یکنواخت و کافی به موتور برسد و احتراق کامل‌تری صورت بگیرد. همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور می‌شود.

۴. افزایش لرزش و صدا

ورود و ماندگاری هوا در سیستم سوخت‌رسانی موتور باعث احتراق ناقص و سوختن نامنظم سوخت می‌شود که نتیجه آن چیزی جز لرزش‌های شدید و صداهای ناهنجار نیست.

۵. عدم حفظ دمای مناسب

ورود هوا به سیستم خنک‌کننده رادیاتور باعث اختلال در گردش مایع خنک‌کننده و افزایش دمای موتور می‌شود. این موضوع می تواند منجر به آسیب به قطعات یا آتش سوزی شود.

چه زمانی نیاز به هواگیری دیزل ژنراتور احساس می‌شود؟

در چند حالت نیاز به هواگیری دیزل ژنراتور احساس می‌شود و باید هرچه سریع‌تر فرایند گام به گام آن انجام شود. اما نشانه‌های نیاز به هواگیری چه مواردی هستند؟

  1. موتور سخت استارت می‌خورد.
  2. موتور پس از اینکه استارت خورد؛ خاموش می‌شود.
  3. دود سفید رنگ از اگزوز خارج می‌شود.
  4. موتور در دور پایین لرزش دارد.
  5. مصرف سوخت به صورت غیر طبیعی افزایش می یابد.

نحوه هواگیری دیزل ژنراتور

حال چه زمانی و با چه روش‌هایی هوا وارد می‌شود؟

  • دیزل ژنراتور تعمیر می‌شود و در هنگام تعمیر راه ورود به آن باز شده  و هوا وارد دستگاه می‌شود.
  • سیستم سوخت به دلایل مختلفی از جمله خرابی پمپ سوخت، کثیفی فیلتر و… اختلال پیدا می‌کند و باعث ورود هوا می‌شود.
  • خرابی یا عملکرد نامناسب توربوشارژ که در نتیجه آن فشار هوا افزایش پیدا می‌کند.
  • فیلترهای سوخت تعویض می‌شوند و در هنگام تعویض و با باز شدن محفظه‌های فیلتر، هوا وارد دستگاه می‌شود.
  • سطح سوخت دستگاه پایین بیاید و با توجه به بهم ریختن نسبت هوا به سوخت، هوا وارد موتور شود.

البته که آخرین مورد، رایج‌ترین علت هوا گرفتن موتور دیزل است. چرا که بقیه موارد در زمان‌هایی خاص اتفاق می‌افتند. اما پایین آمدن سطح سوخت دستگاه، به خصوص در این روزهای ایران و با توجه به کمبود سوخت، بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

مراحل گام‌به‌گام هواگیری

بعد از اینکه ابزار و وسایل (قیف، جعبه ابزار، پمپ دستی و…) را آماده کردید؛ باید شرایط هواگیری را فراهم کنید و برای این کار اولین و مهم‌ترین توصیه این است که به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید و طبق آن مراحل را پیش ببرید. مواردی که تقریبا برای همه دیزل ژنراتورها یکسان است؛ موارد زیر هستند که باید انجام دهید:

  1. خاموش‌کردن دستگاه: اطمینان پیدا کنید که دیزل ژنراتور به طور کامل خاموش شده و چند دقیقه فرصت دهید تا دستگاه خنک شود.
  2. بررسی میزان سوخت: اطمینان پیدا کنید که سوخت به اندازه کافی در منبع سوخت وجود دارد.
  3. شناسایی نقاط هواگیری: با شناسایی نقاط هواگیری، تا حدود زیادی تکلیف کار مشخص است و باید به نسبت نقطه شناسایی شده، رفتار متفاوتی انجام شود.

هواگیری از پمپ انژکتور

  1. پیچ هواگیری روی پمپ را باز کنید.
  2. پمپ دستی را برداشته و به داخل آن فشار دهید تا سوخت از باک وارد سیستم احتراق شده و جریان سوخت یکنواخت شود.
  3. با استفاده از دستگاه اندازه گیری، فشار داخل را اندازه بگیرید.
  4. پیچ را بسته و اطمینان حاصل کنید که نشتی نداشته باشد.

هواگیری از فیلتر سوخت اولیه یا ثانویه

  1. پیچ تخلیه هوای روی فیلتر سوخت را باز کنید.
  2. پمپ دستی سوخت را چندین و چند دفعه فشار دهید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که سوخت خروجی بدون حباب باشد.
  3. پیچ تخلیه هوا را محکم ببندید.

هواگیری از انژکتورها

  1. لوله‌های انژکتور را با ابزار لازم، کمی شل کنید.
  2. دستگاه را استارت بزنید تا حباب‌های هوا خارج شوند.
  3. لوله‌ها را محکم ببندید.
  4. با دستگاه اندازی گیری فشار، مجدد بررسی کنید.

توجه داشته باشید که هواگیری از انژکتورها به نسبت دو مورد قبلی، به ندرت اتفاق می‌افتد.

بررسی نهایی

پس از اینکه نقاط مورد نیاز را هواگیری کردید، موتور را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی کنید. در صورتی که همچنان تشخیص دادید که نیاز به هواگیری دارد؛ مجدد نقاط هواگیری را بررسی کنید. در غیر اینصورت از عدم نشتی سوخت در محل اتصالات اطمینان حاصل کرده و اجازه دهید دستگاه به کار خود ادامه دهد.

برسی نهایی هواگیری دیزل ژنراتور

نکات مهم و ایمنی در طول فرایند هواگیری

در طول فرایند هواگیری دیزل ژنراتور پارسیان پیشرو صنعت، توصیه می‌شود موارد زیر را بررسی کنید. شاید برخی نکات ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند. اما عدم رعایت همین نکات می‌توانند فاجعه به بار آورده و موجب خسارات مالی یا جانی جبران ناپذیری شوند.

مواردی همچون:

  • استفاده از لوازم ایمنی: لوازمی چون لباس، دستکش و عینک مناسب
  • اطمینان از خاموشی موتور: قبل از هرکاری اطمینان حاصل کنید که موتور بعد از خاموشی، کاملا خنک شده است.
  • اطمینان از ایمنی باتری: در هر صورت باتری را قطع کنید تا از هر جرقه تصادفی جلوگیری کرده باشید.
  • تهویه مناسب: از آنجا که دود گازوئیل مضر است از تهویه محیط اطمینان حاصل کنید.
  • ایمنی سوخت در برابر آتش گرفتن: عوامل آتش‌زا مثل جرقه، سیگار و… را از محیط دور کنید و برای اطمینان بیشتر حتما یک کپسول آتش‌نشانی در نزدیکی محل قرار دهید.
  • تمیز کردن سوخت ریخته شده: در صورتی که سوخت روی زمین ریخته شد؛ به جهت اینکه لغزش صورت نگیرد یا باعث آتش سوزی نشود؛ فورا آن را با دستمال تمیز کنید.

مشکلات رایج هنگام هواگیری

در طول فرایند هواگیری دیزل ژنراتور ممکن است مشکلاتی پیش آید که باعث کندی کار یا عدم کارکرد صحیح دستگاه شود. مواردی همچون:

  • پمپ سوخت خراب شود.

در این صورت حتی اگر مراحل هواگیری را به درستی انجام دهید؛ باز هم موتور هوا می‌گیرد. در این حالت سریعا پمپ سوخت را تعویض کنید.

  • از پمپ دستی درست استفاده نشود.

اگر پمپ‌کردن به درستی انجام نشود؛ هوا به صورت کامل خارج نمی‌شود و مجبور به تکرار مراحل هواگیری هستید.

  • هواگیری ناقص انجام شود.

اگر فرایند هواگیری به درستی انجام نشود؛ هوا در دستگاه باقی می‌ماند، دستگاه استارت نمی‌خورد یا به خوبی کار نمی‌کند.

  • فیلتر مسدود شود یا اشتباه نصب شود.

در صورتی که فیلتر سوخت به درستی نصب نشود یا مسدود شده باشد؛ سوخت به درستی عبور نمی‌کند و باعث جمع‌شدن هوا می‌شود. در این صورت فیلتر را تعویض کنید.

  • پیچ مربوط به هواگیری باز نشود یا پس از هواگیری بسته نشود.

گاهی در اثر فراموشی یا مشکل، پیچ هواگیری باز نمی‌شود و در چنین شرایطی فشار باعث برگشت هوا به عقب شده و خارج نمی‌شود.

  • در اتصالات مختلف دستگاه نشتی وجود داشته باشد.

 

جمع‌بندی 

توجه به هر یک از موارد گفته شده باعث می‌شود تا فرایند هواگیری به درستی انجام شود و عدم توجه به آن‌ها باعث می‌شود هوا در دستگاه باقی مانده، عملکرد بهینه نداشته باشد و باعث به وجودآمدن هزینه‌های بالای تعمیرات و تعویض قطعات شود.

 

وب گردی