فوت ۱۶۲عابر پیاده از ابتدای سال در پایتخت
جهان صنعت– ناصر امانی در جلسه روز سهشنبه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد که هشت نفر از اعضای شورا، عضو ستاد مشارکتهای محلهای شهر تهران هستند. مکاتبات زیادی در این مورد انجام میگیرد که ۹۹درصد آن مکاتبات با امضای رییس شورا ابلاغ میشود. ما مدتی پیش دستورالعملی در مورد نحوه انتخاب و وظایف مدیران محلات ابلاغ کردیم و پس از بارها مکاتبه به مناطق ابلاغ شد.
وی افزود: در ماده(۱۳) این دستورالعمل که شهریورماه سال قبل ابلاغ شد، برای ایجاد وحدت رویه و پیشگیری از اختلافات احتمالی، شهرداران مناطق مکلف شدند که از هرگونه دستور شفاهی برای واریز، برداشت و هزینهکرد اعتبارات برای محلات خودداری کنند و مدیران محلات تمامی اسناد و مدارک را ثبت کنند. عدم رعایت این موارد تخلف قانونی محسوب میشود و مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد.
امانی با بیان اینکه گزارشات زیادی در این زمینه داریم، یادآور شد: در برخی محلات میبینیم که برای اجاره اتوبوس، خرید تجهیزات اداری و مصرفی، تشویق کارکنان و مدیران و پرداخت هزینه اجرای مجریان در برنامهها، منابع مالی صرف میشود و این در حالی است که شهرداری در بخشهای مختلف ردیف اعتبارات مشخصی دارد. در مواردی مشاهده میشود پس از برداشت هزینهها از دفاتر محلات از مدیران خواسته میشود که برداشتها را با عناوین دیگری ثبت کنند که مدیران محلات را در معرض پاسخگویی قرار میدهد. شهرداران مناطق و نواحی این موضوع را بدانند که چنین اقداماتی تخلف است و اگر موضوعی وجود داشته باشد، ما به صورت قانونی پیگیری میکنیم.
در ادامه سیداحمد علوی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود خاطرنشان کرد: برای تجهیز ساختمانهای سرای محله هر سال اعتبار میدهیم اما متاسفانه وقتی به مناطق سر میزنیم میبینیم اعتبارات تعمیرات را صرف مسائل دیگر میکنند که جای تذکر دارد.
سیدجعفر تشکریهاشمی در جلسه دیروز شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود اشارهای به حادثه خط ویژه بزرگراه چمران داشت و اظهار کرد: متاسفانه در این حادثه به دلیل ورود موتورسیکلتها به خط ویژه، تصادفی رخ داد و یک نفر فوت کرد و چند نفر مجروح شدند.
وی با بیان اینکه این اولین حادثه تصادف شهر تهران نیست، افزود: هفته گذشته نیز حادثه مرگبار فوت چند کارگر خدمات شهری در بزرگراه تهران را داشتیم و در ماههای اخیر نیز در بزرگراههای یاسینی، امام علی، خاوران و حکیم شاهد موارد دیگری از فوت کارگران شهرداری یا تصادفهای مرگبار بودیم.
تشکریهاشمی ادامه داد: در روزهای گذشته نیز شاهد تصادف زنجیرهای تعدادی از سرویسهای یکی از کارخانهها بودیم و این نشان از اتفاقات غیرقابل قبول است. در هفتماهه اول امسال تعداد فوتشدگان ما نسبت به سال گذشته ۴۷درصد افزایش پیدا کرده و ۳۵۳کشته سال گذشته به ۵۱۷ نفر رسیده است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به آمار قربانیان نیمسال نخست گفت: در طول ششماه، ۱۶۲عابر، ۲۰۵موتورسوار و ۶۰ راننده و سرنشین خودرو کشته شدهاند. اینجا نه غزه است، نه سودان و نه میدان جنگ هشت ساله؛ اینجا شهری است که مردم با هزاران امید صبح از خانه بیرون میآیند تا نان حلالی به خانه ببرند اما شاهد این هستیم که ماهانه ۹۰نفر و روزانه بهطور متوسط سه نفر در شهر تهران بر اثر حوادث رانندگی کشته میشوند.
وی با اشاره به برنامه چهارم شهرداری تهران توضیح داد: در برنامه چهارساله چهارم گفته بودیم شهرداری تهران باید تلاش کند سالانه ۵درصد از میزان تصادفات کاهش یابد. اگر بخواهیم این عدد را با سال پایه در نظر بگیریم باید ۲۰درصد تصادفهای ما کاهش مییافت اما اکنون نسبت به سال پایه حدود ۷۰درصد افزایش یافته و تقریبا به دو برابر تلفات رسیدهایم.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: اولین نکته این است که در یک مقطعی از شورای پنجم اقداماتی شروع شد و در این دوره ادامه پیدا کرد اما ابزارهای کنترل سرعت در شهر تهران به تدریج از رده خارج شدند. براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور تنها ۲درصد از دوربینهای کنترل سرعت تهران روشن بوده و ۹۸درصد خاموش بودند. البته زحمتهایی انجام شده و طبق اطلاع، تعداد دوربینهای فعال به ۹۵ عدد رسیده است اما همچنان با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.
تشکریهاشمی با اشاره به نقاط حادثهخیز شهر اظهار کرد: نقاط حادثهخیز بسیاری در تهران وجود دارد و عملکرد اصلاحات هندسی امسال خوب بوده است؛ از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰نقطه اصلاح شده اما همچنان مشکلات وجود دارد. در بزرگراه چمران قریب به یکسال میشود که مشکلات وجود دارد و همین موضوع باعث وقوع تصادفات بسیار شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه آمار کشتههای شب تقریبا برابر با آمار کشتههای روز است، ادامه داد: در نیمههای شب که باید تردد اندکی در شهر صورت گیرد، ۵۰درصد کشتهها در آن زمان اتفاق میافتند و متاسفانه اینها توسط رانندگانی هستند که عمدتا جوان هستند و در وضعیت غیرعادی به سر میبرند و قوه قضاییه باید در این رابطه اقدام کند.
تشکریهاشمی گفت: روز دوشنبه خودم به فاصله یک ربع به حادثه رسیدم اما تقریبا ۵۰ دقیقه طول کشید تا اولین آمبولانس به محل حادثه بزرگراه چمران بیاید. چرا باید اورژانس تهران برای رسیدن به تصادفها با چنین تاخیری وارد شود؟ چطور میتوان گفت یک ساعت صبر کن تا آمبولانس برسد؟ ما در اینجا به فدراسیونها کمک میکنیم، به مساجد کمک میکنیم، به دهها جای دیگر که شاید وظیفه ذاتی ما نباشد کمک میکنیم حتی به شرکت آب و فاضلاب کمک میکنیم و امروز اورژانس تهران ادعا میکند ماشین کم دارد و اگر اینگونه است باید به آنها نیز کمک کنیم.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید به مردم این شهر کمک کنیم و خدمتگزار آنها باشیم. اگر قرار است افرادی از این شهر در تصادفات بمیرند، ما باید آمبولانس بیاوریم و به جای آنکه به فلان فدراسیون کمک میکنیم، به اورژانس نیز کمک کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه فقط سه تا چهار بیمارستان تصادفیها را پذیرش میکنند. مگر میشود شهری به این بزرگی تنها این تعداد بیمارستان برای پذیرش تصادفیها داشته باشد؟ این ادعای دوستان پلیس ما بود که میگویند تا زمانی که تصادفیها به بیمارستان برسند، ممکن است جان خود را از دست بدهند.
تشکریهاشمی افزود: ما اینجا از هر دری صحبت میکنیم اما در خصوص آموزشها هیچ نمیگوییم. وزارت آموزشوپرورش، وزارت بهداشت و صداوسیما باید در این خصوصها صحبت کنند و اگر اصلاح نشود حیثیت ما در حوزه رانندگی از بین میرود.
