معاون وزیر صمت و رییس ایدرو خبر داد:

طراحی مدل نوین مالی حمایت از ساخت شناورها در داخل کشور

گروه صنعت
کدخبر: 575714
معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو از تدوین مدل نوین مالی ساخت شناور با محوریت بیمه تخصصی، نهاد تضمین اعتبار و سامانه تجمیع تقاضا خبر داد.
طراحی مدل نوین مالی حمایت از ساخت شناورها در داخل کشور

جهان‌صنعت– معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو در نشست هم‌اندیشی ویژه نخستین رویداد تامین مالی و سرمایه‌گذاری حوزه دریایی کشور، از تدوین مدل نوین مالی ساخت شناور با محوریت بیمه تخصصی، نهاد تضمین اعتبار و سامانه تجمیع تقاضا خبر داد.

فرشاد مقیمی در این نشست با اشاره اینکه ایدرو به‌دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نهاد تخصصی توسعه صنعت دریایی کشور، گام تازه‌ای در مسیر تحقق اقتصاد دریایی برداشته، گفت: در چارچوب سیاست‌های وزارت صمت قرار است نهاد مدیریتی اختصاصی دریا در ساختار ایدرو تاسیس شود تا ماموریت‌های بیمه، تضمین اعتبار و هدایت تجمیع تقاضا را یکپارچه پیش ببرد . مقیمی با تاکید بر نقش ایدرو در حوزه‌ تحلیل شکست بازار گفت: هدف اصلی سازمان ورود مستقیم به سرمایه‌گذاری نیست بلکه ایجاد زیرساخت اعتماد و اهرم‌سازی منابع برای حضور بخش‌خصوصی است.

وی بی‌اعتمادی به شناورسازی‌ها را ناشی از بوروکراسی، تاخیر پروژه‌ها و کمبود تسهیلات بانکی دانست و افزود: صنعت ساخت شناور، زیربنای تجارت، گردشگری و شیلات است و بدون آن سایر بخش‌ها متوقف می‌شوند.

مقیمی با اشاره به بیش از ۱۷۴جواز و ۹۸پروانه فعال در صنعت ساخت شناورها از آغاز طرح رتبه‌بندی یاردها برای شفاف‌سازی ظرفیت‌های موجود خبر داد و تشکیل خوشه صنعتی دریا را از برنامه‌های راهبردی ایدرو برشمرد.

به گفته او، بازار سالانه تعمیر و نگهداری شناورها حدود ۳۰۰‌میلیون دلار است اما یاردهای داخلی کمتر از ۳۰‌میلیون دلار آن را جذب کرده‌اند.

رییس ایدرو بر تجمیع تقاضا در حوزه‌های شیلات، نفت و حمل‌ونقل دریایی تاکید کرد تا هزینه طراحی و تولید کاهش یابد و عمق ساخت داخل افزایش پیدا کند. وی افزود: تحقق هدف برنامه هفتم توسعه برای ساخت ۲۸۰۰شناور داخلی تنها با ایجاد ساپکوی دریایی (زنجیره تامین متمرکز قطعات) ممکن است.

مقیمی همچنین به ظرفیت اقتصاد چرخشی در بازیافت شناورهای فرسوده اشاره کرد و گفت: از ۱۵۰شناور مستهلک کشور بیش از ۵/‏۱‌میلیون تن فولاد گرید دریایی قابل بازیافت است که بخشی از نیاز صنعت را تامین می‌کند. وی هزینه هنگفت اجاره سالانه شناور‌های خارجی را چالش این صنعت خواند و تاکید کرد: مدل‌های فعلی تامین مالی کارآمد نیست؛.با حمایت بانک مرکزی و شورای‌عالی صنایع دریایی مدل اصلاحی جدیدی شکل می‌گیرد. نخستین رویداد تامین مالی و سرمایه‌گذاری حوزه دریایی کشور قرار است ۴ تا ۶ آذرماه در جزیره کیش برگزار شود.

وب گردی