ضرورت برنامهریزی هوشمند تجاری

جهان صنعت– محمدرضا بهرامن، نایبرییس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه بینالمللی «شیرازاکسپو» بر ضرورت برنامهریزی هوشمند تجاری و نقش نمایشگاههای تخصصی در شناسایی ظرفیتهای صادراتی تاکید کرد.
نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روزهای پایانی برگزاری نخستین نمایشگاه بینالمللی «شیرازاکسپو» با حضور در محل نمایشگاه از غرفههای مختلف بازدید کرده و در گفتوگو با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دیدگاههای خود را درباره ظرفیتهای صادراتی جنوب کشور و راهکارهای توسعه تجارت خارجی بیان داشت.
بهرامن با اشاره به توانمندیهای ویژه جنوب کشور در حوزههای کشاورزی، صنایع غذایی، معدنی و گردشگری گفت: «نمایشگاههایی مانند شیرازاکسپو تنها ویترینی برای فروش نبوده بلکه پلی ارتباطی میان بخش خصوصی و بازارهای جهانی و ابزاری قدرتمند برای دیپلماسی اقتصادی به شمار میآیند. اتاق ایران از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت میکند و معتقد است باید شبکهای از نمایشگاههای تخصصی در مناطق مختلف کشور شکل گیرد.»
نایبرییس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی نقاط قوت و ضعف مشاهدهشده در غرفهها افزود: آنچه در این نمایشگاه قابل تقدیر بوده تنوع محصولات و خلاقیت برخی واحدهای تولیدی است. با این حال برای حضور موثر در بازارهای بینالمللی باید بر سهحوزه تمرکز بیشتری داشته باشیم:
۱- ارتقای کیفیت و رعایت استانداردهای بینالمللی در تولید
۲- بستهبندی جذاب و متناسب با سلیقه بازارهای هدف
۳- توسعه زنجیره توزیع و لجستیک صادراتی.
وی در ادامه با اشاره به برنامههای اتاق ایران برای تسهیل تجارت خارجی تاکید کرد: «اتاق ایران با همکاری اتاقهای استانی برنامهای هدفمند برای رفع موانع گمرکی، بانکی و حقوقی پیشروی صادرات آغاز کرده است. در همینراستا کارگروههای تخصصی برای بازارهای هدف از جمله عراق، کشورهای حوزه خلیجفارس و اوراسیا تشکیل شدهاند.»
بهرامن خطاب به تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه گفت: «امروز دیگر نمیتوان تنها به بازار داخلی متکی بود. باید با همکاری نهادهایی مانند سازمان توسعه تجارت و سازمان ملی استاندارد زمینه حضور پایدار کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی را فراهم کنیم. نمایشگاههایی نظیر شیرازاکسپو میتوانند به کاتالیزوری برای این تحول تبدیل شوند.»
وی در پایان از برگزارکنندگان نمایشگاه درخواست کرد: «پیشنهاد میکنم در دورههای بعدی بخشی ویژه برای معرفی ظرفیتهای لجستیکی و ترانزیتی جنوب کشور -از جمله بنادر عسلویه، چابهار و بوشهر- درنظر گرفته شده و زمینه حضور خریداران و بازرگانان خارجی از کشورهای همسایه بیش از پیش فراهم شود.»
شایان ذکر است نمایشگاه بینالمللی «شیرازاکسپو» از ۲۰تا ۲۳مهرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی شیراز برگزار شد و میزبان بیش از ۳۰۰شرکت داخلی و خارجی از حوزههای مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی بود.
منبع: اتاق ایران آنلاین